Sunday, April 27, 2014

1948 Ford Anglia Thames Panel Wagon Dragster (Anglia Panel) 2001 Fire Department Rods Series 2 - Pittsfield, Massachusetts Fire Department 9/12 Diecast Scale 1:62 plus 1948 Ford Anglia Thames Panel Wagon Dragster (Anglia Panel) Collector 143 2002 Regular Series Diecast Scale 1:62 plus 1948 Ford Anglia Thames Panel Wagon Dragster (Anglia Panel) 2003 Rod & Custom Magazine Hot Wheels 100% Series 4/4 Diecast Scale 1:62 by Hot Wheels


Cuando se trata de autos subcompactos británicos, todo el mundo trae a colación un nombre que es uno de los más descriptivos (si no el más descriptivo) que podrías pensar: Mini. 

Este auto es inconfundible, dondequiera que estuvieres y ha hecho una reputación difícil de igualar. 

No obstante, la industria automotriz británica tiene habilidades sobresalientes para crear vehículos pequeños en tamaño, pero grandes en practicidad y personalidad. 

Creo que una de las principales razones para eso, es que en términos generales, la infraestructura vial británica en las ciudades, consiste fundamentalmente en carreteras estrechas (y esto aplica también para la mayoría de ciudades de Europa); bastante diferente a las enormes autopistas y amplias avenidas de Estados Unidos (que son mi punto de referencia). 

Coches más pequeños se ajustan mejor a vías más estrechas, es simplemente un asunto de lógica y por eso es que el Reino Unido tiene un buen surtido de vehículos subcompactos. 

Precisamente, estoy reseñando uno de esos carros diminutos, hechos por la filial británica de Ford. 

EL Ford Anglia es un auto de nivel de entrada, económico, espartano, ahorrador de espacio y con todo, puede acomodar a 2 ó 4 personas decentemente. 

Fue ofrecido como sedán 2 puertas (hatchback 2 puertas), turismo 2 puertas (convertible 2+2), roadster 2 puertas, coupé utilidad 2 puertas (pickup), furgoneta 2 puertas, state car 3 puertas (station wagon 3 puertas) y sedán 4 puertas (hatchback 4 puertas). 

Fue conocido/mercadeado también como Ford Popular, Ford Prefect (ligeramente más lujoso y caro), Ford Thames (en los Estados Unidos) y recibió el apodo Fordson. 

Este auto, cuyo nombre tiene un aire claramente patriótico (Anglo/Anglia), fue vendido no solo en R.U. sino en Australia y Estados Unidos también. 

Como podrías esperar, los modelos fueron desarrollados de acuerdo a las condiciones particulares de cada mercado; por ejemplo, el turismo, roadster y coupé utilidad fueron opciones hechas específicamente para Australia. 

La Furgoneta Ford Anglia Thames de 1948, pertenece a la primera generación del modelo (1939-1948 en R.U.), tenía el código interno E04A y fue hecho básicamente para reparto. 

El diseño de carrocería sigue la tendencia reinante: en el frente, con una parrilla vertical redondeada dividida en dos secciones y ligeramente inclinada hacia atrás, un capó que se estrechaba hacia el frente con guardabarros gigantes comparativamente y luces delanteras independientes redondeadas; el resto de la carrocería, cabina y área de carga, eran básicamente una caja, lo que aprovechaba mejor el espacio en un vehículo subcompacto y obviamente, había dos puertas en la parte trasera para facilitar el acceso al área de carga. 

El desempeño no fue nunca el objetivo de estos coches básicos y hubo solo dos opciones para el tren de potencia: uno de 56 pulgadas cúbicas, 0.93 L, 4 Cilindros en Línea y uno de 71 pulgadas cúbicas, 1.17 L, 4 Cilindros en Línea... 

Nada ni siquiera remotamente emocionante !!!... 

El carro luce algo chistoso, incluso tierno, a causa de su tamaño y quizás, por esa misma razón, es un gran favorito para los fanáticos de las carreras drag !!!... 

Modelos como este, en escala 1:64 o similares, son más bien difíciles de conseguir, porque no son muy populares y podrían ser una apuesta riesgosa para los pequeños fabricantes de diecast. 

Sin embargo, para una compañía como Hot Wheels, con un gran aparato de producción, logística y ventas, no es un gran problema añadir esta clase de artículos a su portafolio. 

Este molde fue diseñado por Phil Riehlman y lanzado en el 2000 para la Serie First Editions. 

El nivel de detalle, proporción y parecido con el vehículo real es bastante bueno y notablemente por encima del promedio para los estándares de HW. 

Ellos dicidieron hacerlo como un dragster y creo que es una decisión acertada, en parte porque está más "en la onda" del estilo HW y en parte porque es más llamativo para coleccionistas como yo. 

Además, fueron lo suficientemente generosos para ofrecer apertura de capó con motor detallado, que es difícil de encontrar en las líneas regulares, donde este molde fue lanzado por primera vez. 

Conseguí tres versiones de la Anglia Panel, que encontré muy interesantes. 

La primera pertenece a la Serie Fire Department Rods Serie 2, una línea adulta, presenta carrocería en diecast y chasis en plástico rojo, lindo trabajo de pintura en blanco y rojo, decoración prólija a todo color, interiores y motor cromados, ruedas Real Riders con llantas de caucho y rimes Chrome Hub, fue hecha en Tailandia. 

La segunda pertenece a la Línea Regular, presenta carrocería en diecast con chasis en plástico negro, grandioso trabajo de pintura en azul rey con acabado Metalflake, decoración deportiva en blanco, rojo, plateado y negro, interiores y motor en plateado, ruedas plásticas 5 Spoke cromadas y fue hecha en China. 

La última pertenece a la Serie Rod & Custom Magazine 100% Hot Wheels, una línea adulta; presenta carrocería en diecast con chasis en plástico negro, hermoso trabajo de pintura en blanco perlado y azul cian, decoración simple pero imponente que incluye el logo de Hot Wheels y llamas alargadas en degradé, interiores y motor cromados, ruedas Real Riders con llantas de caucho y rimes Chrome Hub, fue hecha en Tailandia... 

Mat 5:43-45 "Oísteis que fue dicho: amarás a tu prójimo, y aborrecerás a tu enemigo. Pero yo os digo: amad a vuestros enemigos, bendecid a los que os maldicen, haced bien a los que os aborrecen, y orad por los que os ultrajan y os persiguen; para que seáis hijos de vuestro PADRE que está en los cielos, que hace salir Su sol sobre malos y buenos, y que hace llover sobre justos e injustos."

ENGLISH 
When it comes to subcompact british cars, everybody brings up a name which is one of the most descriptive (if not the most descriptive) you could ever think about: Mini. 

This car is unmistakable, wherever you were and has made a reputation hard to match. 

Nevertheless, the british automotive industry has outstanding skills to create vehicles small in size but big in practicality and personality. 

I think that one of the main reasons for that, is that in general terms, the british road infrastructure in the cities, consists fundamentally in narrow roads (and this applies as well to most of the cities in Europe); quite different to the huge highways and wide avenues in United States (which are my benchmark). 

Smaller cars fit better narrower roads, is just a matter of logic and that’s why the United Kingdom has a good assortment of subcompact vehicles. 

Precisely I’m reviewing one of those tiny cars made by the british subsidiary of Ford. 

The Ford Anglia is an entry level car, economic, spartan, space-saver and yet can accommodate 2 or 4 people decently. 

It was offered as a 2-door saloon (2-door hatchback), 2-door tourer (convertible 2+2), 2-door roadster, 2-door coupe utility (pickup), 2-door panel van, 3-door state car (3-door station wagon) and 4-door sedan (4-door hatchback). 

It was also known/marketed as Ford Popular, Ford Prefect (slightly more luxurious and expensive), Ford Thames (in the United States) and received the Fordson nickname. 

This car, whose name has a clearly patriotic feeling (Anglo/Anglia), was sold not only in the U.K. but in Australia and United States as well. 

As you could expect, the models were developed according to the particular conditions of each market; for instance, the tourer, roadster and coupe utility were options made specifically for Australia. 

The 1948 Ford Anglia Thames Panel Wagon belongs to the first generation of the model (1939-1948 in U.K.), had the internal code E04A and was made basically for delivery. 

The body design follows the prevailing trend: in the front, with a rounded upright grille divided in two sections and slightly inclined rearwards, a hood narrowed toward the front with comparatively huge front fenders and independent rounded headlamps; the rest of the body, cabin and cargo area, were basically a box, which makes the most of the space in a subcompact vehicle and obviously, there were two doors in the back to ease the access to cargo area. 

The performance was never the goal of these basic vehicles and there were only two options for the powertrain: a 56 cu in, 0.93 L, Inline 4 engine and a 71 cu in, 1.17 L, Inline 4 engine... 

Nothing not even remotely thrilling !!!... 

The car looks kinda funny, even cute because of its size and maybe, for that very reason, is a great favorite for the drag racing fans !!!... 

Models like this, in 1:64 or similar scales, are rather hard to find, because they are not so popular and could be a risky bet for small diecast manufacturers. 

However, for a company like Hot Wheels, with a huge apparatus of production, logistics and sales, is not a big problem to add this kind of items to its portfolio. 

This cast was designed by Phil Riehlman and released in 2000 for the First Editions Series. 

The level of detail, proportion and resemblance with the actual vehicle is quite good and noticeably above average for the HW standards. 

They decided to make it as a dragster and I think it’s a sound decision, partly because is more "in the mood" of the HW style and partly because is more appealing for collectors like me. 

Also, they were generous enough to offer an openable hood with detailed engine, which is hard to find in the regular lines, where this mold was released for the first time. 

I got three versions of the Anglia Panel, which I found very interesting. 

The first one belongs to the Fire Department Rods Series 2, an adult line; it features diecast body with red plastic chassis, nice paint job in white and red, prolix full color decor, chrome interiors and engine, Real Riders wheels with rubber tires and Chrome Hub rims, it was made in Thailand. 

The second one belongs to the Regular Series, it features diecast body with black plastic chassis, great paint job in royal blue with Metalflake finishing, sporty decor in white, red, silver and black, silver interiors and engine, plastic 5 Spoke chrome wheels and it was made in China. 

The last one belongs to the Rod & Custom Magazine 100% Hot Wheels Series, an adult line; it features diecast body with black plastic chassis, beautiful paint job in pearled white and cyan blue, simple but awesome decor including the Hot Wheels logo and elongated flames in gradient, chrome interiors and engine, Real Riders wheels with rubber tires and Chrome Hub rims, it was made in Thailand... 

Mat 5:43-45 "Ye have heard that it hath been said: thou shalt love thy neighbor, and hate thine enemy. But I say unto you: love your enemies, bless them that curse you, do good to them that hate you, and pray for them which despitefully use you, and persecute you; that ye may be the children of your FATHER which is in heaven: for HI maketh His sun to rise on the evil and on the good, and sendeth rain on the just and on the unjust."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I prefer the paint job of the fire department. It looks cute and cartoonish like a face with nose, eyes and ears. From the video, the car seems really small and even low. It has good pick up.

chrismandesign said...

actually the one you mentioned has the more complex and colorful decoration of the bunch !!!... i never thought i could get something from the Fire Department Series since is kinda old, but i managed to get two of them (featured in the last two pictures)... also, i totally agree, this car has a funny shape and yep, the actual model is pretty much the size of the Mini, but the diecast Hot Wheels made, must be a bigger scale than 1:64, probably 1:55 or something like that... =)