Sunday, September 14, 2014

1963 Ford Thunderbird Sports Roadster (’63 T-Bird) Collector 142 2001 Regular Series Diecast Scale 1:65 plus 1963 Ford Thunderbird Sports Roadster (’63 Thunderbird) Collector 119 2003 Regular Series Diecast Scale 1:65 plus 1963 Ford Thunderbird Sports Roadster (’63 T-Bird) 2011 Treasure Hunts Series 6/15 Diecast Scale 1:65 by Hot Wheels


Conducir un auto es mucho más que una necesidad, es una experiencia, la gente creaba historias alrededor de este hecho de nuestra vida moderna; pero hoy en día, con un mundo yendo más y más rápido, te enrredas en los afanes cotidianos y simplemente olvidas cuán placentero podría ser... 

Supongo que por eso los coches antiguos traen de vuelta toneladas de buenos recuerdos, muchos más de los que los vehículos recientes podrían hacer jamás, son testimonios de una forma de vida diferente, cápsulas de tiempo donde el pasado está de alguna manera congelado y, con todo, listo para ser revivido en el momento en que pones la llave en la ignición y lo enciendes... 

Incluso la forma en que miras y reaccionas frente a un carro clásico, es bastante diferente de lo que haces cuando ves uno actual; solo lo miras rodando plácidamente por la avenida, saludas al conductor como si lo conocieras de tiempo atrás y si por casualidad él para, irás allí y le preguntas sobre la joya que él está manejando y tal vez te contará una corta historia sobre ese vehículo y cuán orgulloso está él de este... 

En lugar de un fanfarrón, corriendo como alma que lleva el diablo, en su auto último modelo, con el radio taladrándote los oídos y sin el más mínimo indicio de buenos modales... 

Sí, algunas cosas han cambiado y no precisamente para mejorar. 

Vivo en el futuro, pero mi corazón está en el pasado y hay buenas razones para eso. 

Una de esas razones es el auto que estoy publicando, que a propósito, es una presencia familiar en este blog y obviamente un favorito mío. 

El Ford Thunderbird Sports Roadster de 1963 fue una de las variantes creadas para este coche personal de lujo, el último de la tercera generación de este modelo (1961-1963), cuando fueron conocidos también como "Bullet-Birds" (Aves-Bala). 

Junto con la primera generación de los T-Birds, fue en mi opinión el diseño más hermoso jamás desarrollado para este producto de Ford. 

La silueta de la carrocería es limpia, con curvas sutiles y pocos relieves, la mayoría de elementos permanecieron casi igual, con pequeños cambios cosméticos cada año. 

Para el modelo del 63, los paneles laterales recibieron una linda moldura que va desde el frente hacia las puertas y complementada por tres adornos simulando rejillas sobre cada puerta; el capó tiene un colector de aire de excelente aspecto, aunque aparentemente no funcional, la cola era bastante distintiva con un par de luces traseras como toberas de jet y había una buena dosis de cromo que no luce excesiva, en absoluto. 

A diferencia de otros Thunderbirds, esta generación compartió el estilo de la parrilla frontal con el aún más lujoso Lincoln Continental, pero la apariencia general era más sorprendente en el T-Bird, por lejos. 

El paquete Sports Roadster incluía: una elegante cubierta moldeada en fibra de vidrio para los asientos traseros (recordando la configuración roadster de la primera generación), timón que gira hacia un lado cuando abres la puerta, aire acondicionado, ventanas eléctricas, asientos eléctricos, frenos asistidos, radio AM/FM, cubiertas de guardafangos, ruedas de 48 radios diseñadas por Kelsey-Hayes con llantas banda blanca, tapicería en cuero y la lista continua... 

Estos T-birs no eran solamente suntuosos sino también briosos y una opción muy limitada llamada "Código M" fue equipada con un motor de 390 pulgadas cúbicas, 6.4 L, V8, adicionalmente un carburador de tres barriles dobles de Holley, clasificado en 340 hp y fue acoplado a una transmisión automática Cruise-O-Matic de 3 velocidades... 

Esta es la clase de vehículos que tiene toda mi admiración, seguro !!!... 

Pocos modelos en el catálogo de Hot Wheels recibieron la atención de este T-Bird del 63, pero pienso que es lo menos que un clásico como este merece. 

El diseñador de este molde es Mark Jones y a pesar de ser de la nueva escuela, su desempeño es muy consistente. 

Fue lanzado en 1998 para la Serie First Editions y ha estado en producción hasta 2013, casi sin interrupciones. 

Afortunadamente, todas las versiones hechas hasta la fecha tienen construcción completa en diecast (carrocería y chasis), haciéndolo altamente coleccionable. 

El nivel de detalle en el molde está claramente por encima del promedio, así como la proporción y aún el chasis luce realista. 

Conseguí tres versiones de este gran modelo y curiosamente, a través del mismo amigo/proveedor, pero en diferentes épocas. 

El primero es de las líneas regulares (t.c.c. Línea Principal), tiene un lindo trabajo de pintura en borgoña con acabado Metalflake; la decoración tiene un patrón abstracto, algo Art Deco, en blanco, naranja y plateado; interiores blancos, parabrisas transparente, ruedas plásticas con los siempre bienvenidos rimes Wire Spoke Lace estampados en cromado y fue hecho en Malasia. 

El segundo es también de las líneas regulares, incluso la tarjeta es casi idéntica, excepto por la insignia del 35º Aniversario en la parte superior; el trabajo de pintura fue hecho en verde azulado oscuro (gris azuloso) con acabado MetalFlake; aunque fue hecho dos años después, comparte la misma decoración abstracta de la versión anterior, pero la combinación de colores fue: blanco, burgundy y plateado; tiene interiores negros, parabrisas transparente, pero las ruedas plásticas tienen el más bien inusual diseño de rimes 10 Spoke estampado en cromado y fue hecho en China (NOTA: en estas primeras versiones, el emblema de Thunderbird sobre el frente del capó está presente en el molde, a diferencia de las versiones posteriores). 

El último es de la Serie Treasure Hunts, parte de las líneas regulares; verde manzana con acabado Metalflake fue escogido para el trabajo de pintura; la decoración tiene otro patrón abstracto, diferente a los mencionados anteriormente, en plateado y dorado; interiores en blanco perlado, parabrisas transparente, ruedas plásticas con rimes 5 Spoke estampadas en cromado, complementadas por franjas blancas y fue hecho en Malasia... 

Luk 6:1-5 "Aconteció en un día de reposo, que pasando JESÚS por los sembrados, Sus discípulos arrancaban espigas y comían, restregándolas con las manos. Y algunos de los fariseos les dijeron: ¿por qué hacéis lo que no es lícito hacer en los días de reposo? Respondiendo JESÚS, les dijo: ¿ni aún esto habéis leído, lo que hizo David cuando tuvo hambre él, y los que con él estaban; cómo entró en la casa de DIOS, y tomó los panes de la proposición, de los cuales no es lícito comer sino sólo a los sacerdotes, y comió, y dio también a los que estaban con él? Y les decía: El Hijo del Hombre es SEÑOR aun del día de reposo."

ENGLISH 
Driving a car is much more than a necessity, is an experience, people created stories around this fact of our modern life; but nowadays, with a world going faster and faster, you entangled in the toils of everyday life and you just forget how pleasant it could be... 

I guess that’s why the old cars bring back tons of good memories, much more than the recent vehicles could ever do, they are testimonies of a different way of life, time capsules where the past is somehow frozen and yet, ready to be revived in the moment you put the key in the ignition and turn it on... 

Even the way you look and react in front of a classic car is quite different to what you do when you see of a current one: you just watch it placidly rolling through the avenue, you greet the driver like if you knew him for a long time and if he happens to stop, you will go there and ask him about the gem he’s driving and maybe he will tell you a short story about that vehicle and how proud of it is him... 

Instead of a braggart, running like a bat out of hell, in his latest model car, with the stereo drilling your ears and without even the slightest hint of good manners... 

Yeah, some things have changed and not precisely for the better. 

I live in the future, but my heart is in the past and there are good reasons for that. 

One of those reasons is the car I’m publishing, which by the way, is a familiar presence in this blog and obviously a favorite of mine. 

The 1963 Ford Thunderbird Sports Roadster was one of the variants created for this personal luxury car, the last of the third generation of this model (1961-1963), when they were also known as "Bullet-Birds". 

Along with the first generation T-Birds, it was in my opinion the most beautiful design ever developed for this Ford product. 

The body shape is neat, with subtle curves and few reliefs, most of the elements remained almost the same, with little cosmetic changes each year. 

For the ’63 model, the side panels of the body received a nice molding that goes from the front towards the doors and complemented by three ornaments simulating grilles on each door; the hood had a great looking albeit seemingly non-functional scoop, the tail was quite distinctive with a pair of jet-nozzle-like rear lights and there was a good dose of chrome which doesn’t look excessive at all. 

Unlike other Thunderbirds, this generation shared the front grille style with the even more luxurious Lincoln Continental, but the overall appearance was more striking in the T-Bird, by far. 

The Sports Roadster package included: a stylish fiberglass tonneau cover for the rear seats (remembering the roadster layout of the first generation), steering wheel that swings away when you open the door, air conditioning, power windows, power seat, power brakes, AM/FM radio, fender skirts, 48-spoke wire wheels designed by Kelsey-Hayes with white wall tires, leather upholstery and the list continue... 

These T-Birds were not only sumptuous but also spirited and a very limited option, called "M-Code" was equipped with a 390 cu in, 6.4 L, V8 engine, additionally a three 2-barrel carburetor by Holley, rated at 340 hp and it was coupled to a 3-speed Cruise-O-Matic automatic transmission... 

This is the kind of cars that has all my admiration, for sure !!!... 

Few models in the Hot Wheels catalog have received the attention of this ’63 T-Bird, but I think is the least a classic like this deserves. 

The designer of this cast is Mark Jones and despite is from the new school, his performance is very consistent. 

It was released in 1998 for the First Editions Series and has been in production until 2013, almost without gaps. 

Fortunately, all the versions made to date have a full diecast construction (body and chassis), making it highly collectable. 

The level of detail in the mold is clearly above the average, as well as the proportion and even the chassis looks realistic. 

I got three versions of this great model and curiously, through the same friend/provider, but at different times. 

The first one is from the regular lines (a.k.a. Mainline), it has a nice paint job in burgundy with Metalflake finishing; the decoration has an abstract pattern, kinda Art Deco, in white, orange and silver; white interiors, clear windshield, plastic wheels with the always welcome Wire Spoke Lace rims stamped in chrome and it was made in Malaysia. 

The second is from the regular lines too, even the card is almost identical, except by the 35th Anniversary badge on top; the paint job was made in Dark Teal (blueish grey) with Metalflake finishing; albeit it was made two years later, it shares the same abstract decoration of the previous version, but the combination of colors was: white, burgundy and silver; it has black interiors, clear windshield, but the plastic wheels has the rather unusual 10 Spoke rim design stamped in chrome and it was made in China (NOTE: in these first versions, the Thunderbird emblem on the front of the hood is present in the mold, unlike the later versions). 

The last one is from the Treasure Hunts Series, part of the regular lines; apple green with Metalflake finishing was chosen for the paint job; the decoration has another abstract pattern, different to the previously mentioned, in silver and golden; white pearled interiors, clear windshield, plastic wheels with the 5 Spoke rims stamped in chrome, complemented by white stripes and it was made in Malaysia... 

Luk 6:1-5 "And it came to pass on the second sabbath after the first, that HE went through the corn fields; and His disciples plucked the ears of corn, and did eat, rubbing them in their hands. And certain of the Pharisees said unto them: why do ye that which is not lawful to do on the sabbath days? And JESUS answering them said: have ye not read so much as this, what David did, when himself was hungry, and they which were with him; how he went into the house of GOD, and did take and eat the shewbread, and gave also to them that were with him; which it is not lawful to eat but for the priests alone? And JESUS said unto them, that the Son of man is LORD also of the sabbath."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I know u have mentioned so I just need to confirm actually if the car has a four seater conversion? T-bird reminded me of the classic Bat Mobile for Batman n Robin. Cars those days seem longer in design. Nice metallic finish there and the whole metal cast value added the toy.

chrismandesign said...

for the second generation of the T-Bird, the former 2-door roadster layout was changed by a 2-door cabriolet and the size was substantially increased... yep, for the third generation, this model by Ford had 4 seats and those who knew the original T-Bird, wanted a roadster again, this version was created with them in mind...

indeed the 50’s car design inspired many other car projects in the following decades (including the 60’s Batmobile) and yeah, the full diecast construction is a very welcome feature, something i do prefer in our current "plastic era"... =)

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