Sunday, May 31, 2015

2001 B Engineering Edonis Super Car Collector 074 2004 First Editions Series Diecast Scale 1:59 by Hot Wheels


Para fanáticos de los autos, como yo, no hay nada malo en establecer un vínculo directo y transparente entre el arte y los coches... 

Sabes, es algo tan natural como poner juntos sal y pimienta, u Oliver Hardy y Stan Laurel, o Sherlock Holmes y John Watson, o Claude Debussy y Radiohead, o Rembrant y Dalí, o Metrópolis de Fritz Lang y Akira de Katsushiro Otomo... 

OH !!!... Espera, fui demasiado lejos en estos emparejamientos, para tu refinado gusto ???... 

Lamento decepcionarte, o herir tu extremadamente estereotipado sentido de lo que el arte debería ser, pero adivina qué ???... 

El arte no está hecho para satisfacer tus expectativas particulares o encajar en tu estrecha visión del mundo y aún más, la historia de la industria automotriz, ha revelado estrechos lazos entre los vehículos y el arte. 

En caso que puedas estar en desacuerdo sobre este asunto, porque hay gente terca, aún para los "no iniciados", el apellido Bugatti debería generar alguna especie de asociaciones y probablemente la primera cosa que viene a la mente son carros, lo cual es bastante acertado... 

Ettore Arco Isidoro Bugatti fue un diseñador, ingeniero, constructor y visionario de automóviles francés, quien además nació en Milán, Italia; una mezcla de orígenes que tenía un gran potencial para una vida promisoria... 

Él fundó su propia compañía, Automobiles Ettore Bugatti en 1909, localizada en Molsheim, Alsacia (una ciudad que una vez fue parte del imperio alemán) y construyó una reputación que otros fabricantes de autos escasamente sueñan. 

Gran parte de esta reputación y el halo legendario alrededor de Bugatti, fue el resultado de sus numerosas victorias en varias competencias de alta alcurnia; dos modelos fueron especialmente significativos para su éxito excepcional en las carreras de coches: el Tipo 13 y el Tipo 35. 

Sin embargo, lo que la mayoría de personas claramente ignora, es el trasfondo artístico de Ettore Bugatti; su padre, Carlo Bugatti, fue un reconocido y diría yo, brillante diseñador de muebles y joyería, con un trabajo exquisito, enmarcado en el movimiento artístico conocido como Art Nouveau, que estuvo en vigor entre las décadas de 1890 y 1910. 

Para aquellos que no conocen mucho sobre este tema, puedo decir con seguridad que el subgénero de ciencia ficción conocido como Steampunk, está fuertemente basado en el Art Nouveau. 

Además, el Art Deco, otra corriente artística con una enorme influencia sobre todas las expresiones del arte entre las décadas de 1920 y 1940, el cual fue considerado como una "evolución lógica" del Art Nouveau, fue el marco en el cual puede ser circunscrito el trabajo de E. Bugatti (la película Metrópolis de Fritz Lang fue ampliamente influenciada por el Art Deco en sus elementos visuales, mientras el trabajo de Claude Debussy tuvo su apogeo durante la era del Art Nouveau, puedes ver las coincidencias ???)... 

Ahora, volviendo a Bugatti y su negocio automotriz, su historia personal no es tan brillante como sus carros, ya que murió en una forma lamentable, sufriendo una pérdida progresiva de sus facultades mentales; tenemos que añadir el hecho que su hijo murió antes que él, su compañía tenía problemas financieros y la II Guerra Mundial la dejó en ruinas así que, difícilmente sobrevivió hasta 1962, cuando fue vendida a Hispano-Suiza... 

Después, en 1987, la marca Bugatti fue comprada por Romano Artioli, un empresario italiano, creando Bugatti Automobili S.p.A.; su único logro fue construir el Bugatti EB110, un Super Auto con un desempeño muy interesante en esa época, pero con un diseño de carrocería no tan atrayente (al menos para mí, es más bien feo). 

Precisamente el EB110 fue el modelo base del Super Auto B Engineering Edonis de 2001 que estoy publicando hoy; a propósito, B Engineering es una compañía italiana creada por ex-empleados de Bugatti Automobili, quienes proveen servicio y partes para ambos modelos, posiblemente hasta el día de hoy. 

Este Edonis, es un Super Auto extremadamente exclusivo, con una producción completa planeada de apenas 21 unidades (la mayoría de modelos Ferrari no son así de exclusivos, pero Enzo no puede despotricar sobre esto, en este mismo instante =PPPPP)... 

Para este desarrollo, el EB110 recibió una reingeniería profusa y debo decir que el diseño de carrocería es mucho, mucho mejor, con un halo futurista que el modelo original no puede igualar. 

Pero las maravillas no terminan allí, el chasis original de fibra de carbono fue complementado por muchos cambios en la estructura, con el fin de ahorrar peso y también fue dotado con un motor más poderoso de 231.9 pulgadas cúbicas, 3.8 L, V12 a gasolina, con dos turbocargadores hechos por IHI, clasificado en 680 hp, acoplado a una transmisión manual de 6 velocidades con diferencial transeje RWD y tracción en las cuatro ruedas... 

El resultado final: una velocidad máxima de 365 km/h y un tiempo de 0-100 km/h de apenas 3,9 segundos, suficientemente rápido para tí ???... 

Poco a poco, mi respeto por Hot Wheels ha ido creciendo, no al punto de otras marcas como Johnny Lightning, pero mucho más que al comienzo de mi aventura coleccionado diecast y otras cosas. 

Parte de este respeto, viene de los esfuerzos de HW para traernos modelos más bien recónditos o lejos de la corriente principal, como este B Engineering Edonis, el cual ha sido descuidado por los fabricantes de diecast. 

No hay insinuación sobre el diseñador involucrado en su creación y, de nuevo, es una lástima, porque el molde es una verdadera joya, finamente detallado y bien proporcionado. 

Fue lanzado en 2004, para la Serie First Edition, parte de las líneas regulares; fue producido solo tres años (2004, 2005 y 2006), haciéndolo un modelo de vida bastante corta. 

La réplica en diecast reseñada aquí, es el debút de este molde, presentando carrocería en diecast, chasis en plástico negro y un inserto plástico extremadamente raro para la cubierta del motor en la parte trasera (desafortunadamente, esta es una de las características que elevan los costos de producción y Hot Wheels no está interesada en gastar demasiado dinero, como ya sabes así que, esto podría explicar su rápida descontinuación). 

El trabajo de pintura fue hecho en dorado con acabado Metalflake (un color disponible para el coche real), complementado por tampos muy agradables para las cubiertas de rejilla sobre la cola; los interiores son gris oscuro, las ventanas son ahumadas, las ruedas plásticas tiene el diseño PR5 Spoke para los rimes en cromado (que funciona realmente bien aquí) y fue hecho en Malasia... 

2 Cor 5:17-19 "De modo que si alguno está en CRISTO, nueva criatura es; las cosas viejas pasaron; he aquí todas son hechas nuevas. Y todo esto proviene de DIOS, Quien nos reconcilió consigo mismo por CRISTO, y nos dio el ministerio de la reconciliación; que DIOS estaba en CRISTO reconciliando consigo al mundo, no tomándoles en cuenta a los hombres sus pecados, y nos encargó a nosotros la Palabra de la Reconciliación."

ENGLISH 
For car fans, like me, there is nothing wrong into establish a direct and gauzy link between art and cars... 

You know, is something as natural as to put together salt and pepper, or Oliver Hardy and Stanley Laurel, or Sherlock Holmes and John Watson, or Claude Debussy and Radiohead, or Rembrant and Dalí, or Fritz Lang’s Metropolis and Katsushiro Otomo’s Akira... 

OH !!!... Wait, I went a bit too far in these pairings, for your refined taste ???... 

Sorry to disappoint you, or to hurt your extremely stereotyped sense of what art should be, but guess what ???... 

Art is not made to meet your particular expectations or to fit in your narrow vision of the world and even further, the history of the automotive industry, has revealed very close ties between vehicles and art. 

In case you may disagree on this matter, because there are stubborn people, even for the "uninitiated", the Bugatti surname should generate some sort of associations and probably the first thing that springs to mind are cars, which is pretty right... 

Ettore Arco Isidoro Bugatti was a french automobile designer, engineer, constructor and visionary, who also was born in Milan, Italy; a blend of origins which has a great potential for a promising life... 

He founded his own company, Automobiles Ettore Bugatti in 1909, located in Molsheim, Alsace (a city that once was part of the german empire) and built a reputation that other carmakers scarcely dream. 

Much of this reputation and the legendary halo around Bugatti, was the result of his numerous victories in several highbred competitions; two models were specially significant for the exceptional success of Bugatti in the car racing: the Type 13 and the Type 35. 

However, what most people plainly ignore, is the artistic background of Ettore Bugatti; his father, Carlo Bugatti, was a renowned and I would say, brilliant furniture and jewelery designer, with an exquisite work, framed in the artistic movement known as Art Nouveau, which was in force between the decades of 1890 and 1910. 

For those who don’t know about much about this topic, I can safely say that the subgenre of science fiction known as Steampunk, is heavily based on the Art Nouveau. 

Also, the Art Deco, another artistic current with a huge influence on all the art expressions between the decades of 1920 and 1940, which is considered as a "logic evolution" of the Art Nouveau, was the frame in which the work E. Bugatti can be circumscribed (the Fritz Lang’s Metropolis movie was widely influenced by the Art Deco in its visual elements, while the work of Claude Debussy had its apogee during the era of the Art Nouveau, can you see the coincidences ???)...

Now, returning to Bugatti and his automotive business, his personal history is not as brilliant as his cars, since he died in a pitiful way, suffering a progressive loss of his mental faculties; we have to add the fact that his son died before him, his company had financial issues and the World War II left it in ruins so, it hardly survived until 1962, when it was sold to Hispano-Suiza... 

Later, in 1987, the Bugatti brand was purchased by Romano Artioli, an italian entrepreneur, creating Bugatti Automobili S.p.A.; its only achievement was to build the Bugatti EB110, a Super Car with a very interesting performance at that time, but with a not so appealing body design (at least for me, it’s rather ugly). 

Precisely the EB110 was the base model for the 2001 B Engineering Edonis Super Car I’m publishing today; by the way, B Engineering is an italian company created by former Bugatti Automobili employees, who provide service and parts for both models, possibly up today. 

This Edonis, is an extremely exclusive Super Car, with a complete production planned of barely 21 units (most Ferrari models are not this exclusive, but Enzo cannot rant about it, at this very moment =PPPPP)... 

For this development, the EB110 received a profuse re-engineering and I must say that the body design is much, much better, with a futuristic halo that the original model could not match. 

But the wonders do not end there, the original carbon fiber chassis was complemented by many changes in the structure, in order to save weight and also gifted with a more powerful 231.9 cu in, 3.8 L, V12 petrol engine, with two turbochargers made by IHI, rated at 680 hp, coupled to a 6-speed manual transmission with RWD transaxle differential and four wheel drive... 

The final outcome: a top speed of 365 km/h and a 0-100 km/h time of barely 3.9 seconds, fast enough for you ???... 

Little by little, my respect for Hot Wheels has been growing, not to the point of other brands like Johnny Lightning, but much more than at the beginning of my adventure collecting diecast and other stuff. 

Part of this respect, comes from the efforts of HW to bring us models rather underground or far from the mainstream, like this B Engineering Edonis, which has been neglected by the diecast manufacturers. 

There is no hint about the designer involved in its creation and again, it’s such a pity, because the cast is a real gem, finely detailed and well proportioned. 

It was released in 2004, for the First Edition Series, part of the regular lines; only three years was produced (2004, 2005 and 2006), making it a pretty short lived model. 

The diecast replica reviewed here, is the debut of this mold, featuring diecast body, black plastic chassis and an extremely rare plastic insert for the cover of the engine on the back (unfortunately, this is one of those features that rise the production costs and Hot Wheels is not keen into spend too much money, as you already know so, it could explain its fast discontinuation). 

The paint job was made in golden with Metalflake finishing (a color available for the actual car), complemented by very nice tampos for the grid covers on the tail; the interiors are dark gray, the windows are smoked, the plastic wheels have the PR5 Spoke design for the rims in chrome (which works really good here) and it was made in Malaysia... 

2 Cor 5:17-19 "Therefore if any man be in CHRIST, he is a new creature: old things are passed away; behold, all things are become new. And all things are of GOD, Who hath reconciled us to Himself by JESUS CHRIST, and hath given to us the ministry of reconciliation; to wit, that GOD was in CHRIST, reconciling the world unto Himself, not imputing their trespasses unto them; and hath committed unto us the Word of Reconciliation."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

The car brand is unknown to me however after reading, the company does have a long history even there were some change of hands. It's nice that HT managed to dig out this series and add it to its range of diecast. The design is really ahead of time and the large surface area of window screen made it look very cool. The valves at the rear gave it turbo feel.

chrismandesign said...

yeah, this brand is quite underground and i don’t know if it still exists nowadays... the Super Cars market is extremely low in terms of sales and the production costs are extremely high, that’s why they’re so sparse... i thought, at first sight, that it was a designer’s model made by Hot Wheels, i mean, a model not licensed by an official carmaker, but i was wrong... the model is quite futuristic indeed and quite exclusive as well, also the diecast model was nicely worked by Hot Wheels, something you don’t see so often in this brand, but there you have it !!!... =)

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