Sunday, February 14, 2016

1984 Ferrari 308 GTS QV (Quattrovalvole) 2-Door Grand Tourer Spider - Targa Top Sports Car American Specs (Ferrari 308 GTS) 2010 All Stars Series 10/10 Diecast Scale 1:59 by Hot Wheels


Que los 80s fueron tiempos cuando toda clase de creaciones extravagantes y atrevidas, finalmente fueron liberadas de un confinamiento cultural y vagaron sin obstáculos, es algo ampliamente establecido y parte del conocimiento general de cualquier individuo promedio... 

Creo que los numerosos cambios gestados en las décadas de los 60s y 70s, allanaron el camino para el surgimiento de una sociedad global más desinhibida, una que estaría lista para aceptar y consumir tal desenfreno en la cultura popular... 

Es gracioso como algunas personas hoy en día, dicen que estamos viviendo en una especie de "era de la libertad y la rebeldía", lo cual es muy discutible y, al mismo tiempo, están despotricando sobre la década de los 80s !!!... 

Ahora, podrías preguntar cómo es "pintada" la década de los 80s por estos mequetrefes, mencionados hace un instante ???... 

Bueno, tómate el tiempo de buscar imágenes de la gente "distinguida" que visita usualmente Wal-Mart como compradores (NO todas las personas, debo aclarar, pero muchas) y podrías tener una noción muy cercana de su percepción. 

Pero, quién se atreve a equiparar dichas personas que carecen de cualquier gusto en absoluto (si no es que abiertamente vulgares) o sin la más mínima traza de autoestima, con lo que tú podías ver en los 80s ???... 

Solo personas que carecen de un conocimiento mediano de la historia... 

Por eso es que me gustaría introducir una muestra, de la clase de cosas creadas en esa época, algo que con optimismo cambiará la noción "Wal-Martiana" de los 80s, con la ayuda de un hito del mundo del automóvil. 

En una era cuando los autos cuadrados fueron el "establecimiento", un símbolo directo de masculinidad que claramente desafió las ambigüedades de las curvas en el diseño automotriz, hubo ejemplos ilustres de coches, con el equilibrio correcto de redondeces y bordes afilados, que se convirtieron en íconos. 

Estoy hablando del arquetípico Gran Turismo Spider 2 Puertas Ferrari 308 GTS QV (Quattrovalvole) de 1984, un carro que hizo mucho más por la marca del cavallino rampante, que lo que los "conocedores" se atreven a admitir. 

Aunque el 308 fue develado oficialmente como modelo de producción en 1975, alcanzó su "madurez" en 1983, cuando el primer QV (Quattrovalvole - Cuatro Válvulas) fue lanzado. 

Fue un desarrollo paralelo del Ferrari 308 GT4, un Coupé Deportivo 2+2 con diseño de carrocería en forma de cuña, creado por Bertone, el cual generó escozor entre los puristas de Ferrari (hoy en día es más apreciado, precisamente por sus líneas atípicas), pero tanto el 308 GT4 como el 308 GTB/GTS compartieron los componentes mecánicos principales (motor, transmisión y frenos). 

Con todo, el Ferrari 308 GTS debería ser considerado un descendiente directo del maravilloso Dino/Ferrari 246 GTS y ciertamente, el diseño de carrocería tiene una buena dosis de la voluptuosidad de su hermano mayor, ambos son en efecto Spiders (2 plazas con o sin techo removible) y ambos fueron diseñados por Pininfarina. 

El 308 GTS, no obstante, tiene su propio carisma y definitivamente merece un lugar de honor entre los más grandes diseños para un Ferrari (ya sea que los puristas lo quieran o no =PPPPP), pero llegó a ser una leyenda de la cultura popular, cuando fue presentado como co-protagonista de Tom Selleck (representando el papel de Thomas Sullivan Magnum) en la memorable serie de TV Magnum P.I. 

Puedo atreverme a decir que, con este modelo, más que con cualquier otro, Ferrari ganó el corazón de gente común, como tú y yo, en vez de ser simplemente el auto idolatrado por un puñado de arribistas estúpidos, con ínfulas de grandeza. 

Para los estándares de los 80s, el Ferrari 308 GTS QV fue un coche deportivo serio, con un desempeño más que apropiado, gracias a un motor de 183 pulgadas cúbicas, 3.0 L, Tipo F105 AB Ferrari V8, con inyección mecánica de combustible K-Jetronic de Bosch, clasificado en 230 hp (especificaciones americanas) y acoplado a una transmisión manual de 5 velocidades. 

Sin embargo, para los estándares de hoy, sería un viejito de muy buena pinta con un rendimiento promedio, que no deprecia su valor a través del tiempo (más bien incrementa su valor), pero muy caro en términos de mantenimiento, que debe ser hecho de forma regular, si no quieres regresar a casa en un camión de remolque... 

Uno de los juguetes en diecast que más recuerdo, de mi infancia y luego de nuevo en mi adolescencia (ambos regalos de mis padres), fue un delicioso modelo hecho por Majorette para su Serie 200: un Ferrari GTO... 

Si, lo conseguí dos veces pero ninguno sobrevivió; ambos estaban pintados en rosado, sin decoración y presentaban apertura del baúl, con motor detallado en plástico negro, construcción completa en diecast y ruedas plásticas grandes/anchas. 

Estos coleccionables dejaron una impresión duradera de Ferrari en mi mente y cuando ví una representación similar de tal modelo, como parte de los importados de un apreciado amigo mío, colega coleccionista e importador, fue natural para mí agarrarlo !!!... 

Debo confesar que el trabajo en este molde es brillante, tú no vez muy a menudo este cuidado en detalles y proporción, especialmente en la carrocería, en un diecast de Hot Wheels; simplemente NO es el estándar para esta marca. 

Esta es una muestra del oficio de un buen diseñador, pero como en muchos otros casos con HW, no hay mención del diseñador involucrado y no sé si Ferrari misma tiene que ver con eso; de todas maneras, es una vergüenza negar el respectivo crédito. 

Este modelo fue lanzado por primera vez en una serie adulta, la Serie Ferrari Racer de 2009 y creo que eso es parte de la explicación de porque es un buen molde; hasta aquí, ha tenido 8 iteraciones, incluyendo variaciones y cuatro veces ha sido parte de series adultas. 

Pertenece a la Serie All Stars, lanzada en 2010, para ese año tuvo 2 variaciones; tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, el trabajo de pintura fue hecho en azul oscuro con acabado Metalflake (la otra variante era rojo brillante), para mí luce fantástico de esta forma (no me molestaría conseguir el rojo, pero sí me molesta si tengo que pagar 2, 3 o más veces el costo regular, solo porque es rojo, como si fuera una especie de "chapado en oro de 24 kilates" que incrementa el precio automáticamente, o algo por el estilo; tal "argumento de venta" simplemente no funciona conmigo =PPPPP). 

Hice algunos retoques aquí y allá, con el fin de hacer que luzca más como un 308 GTS de especificaciones americanas, como reclama ser; con todo, tiene calcomanías diminutas de Ferrari con el emblema sobre el frente, un par de emblemas en los paneles frontales laterales y un par de logos de Pininfarina sobre los paneles traseros laterales. 

Los interiores son beige (piel), detallados decentemente, las ventanas son ahumadas, una gran elección, las ruedas plásticas tienen el diseño de rimes 5 Spoke en cromado y fue hecho en Malasia... 

Mar 7:24-30 "Levantándose de allí, se fue a la región de Tiro y de Sidón; y entrando en una casa, no quiso que nadie lo supiese; pero no pudo esconderse. Porque una mujer, cuya hija tenía un espíritu inmundo, luego que oyó de ÉL, vino y se postró a sus pies. La mujer era griega, y sirofenicia de nación; y le rogaba que echase fuera de su hija al demonio. Pero JESÚS le dijo: deja primero que se sacien los hijos, porque no está bien tomar el pan de los hijos y echarlo a los perrillos. Respondió ella y le dijo: sí, SEÑOR; pero aun los perrillos, debajo de la mesa, comen de las migajas de los hijos. Entonces le dijo: por esta palabra, ve; el demonio ha salido de tu hija. Y cuando llegó ella a su casa, halló que el demonio había salido, y a la hija acostada en la cama."

ENGLISH 
That the 80s were times when all sorts of flamboyant and audacious creations, finally were freed from a cultural confinement and roamed without hindrance, is something widely established and part of the general knowledge of any average individual... 


I think that the numerous changes gestated in the 60’s and 70’s decades, paved the way for the emergence of a more uninhibited global society, one that would be ready to accept and consume such wantonness in the popular culture... 

It’s funny how some people nowadays, say that we’re living in a sort of "age of freedom and rebellion", which is very disputable and at the same time, they are ranting about the 80’s decade !!!... 

Now, you may ask how the 80’s decade is "pictured" by these whippersnappers, mentioned a moment ago ???... 

Well, take the time to search for pictures of the "classy" people who usually visit Wal-Mart as shoppers (NOT all people, I must clarify, but many) and you could have a very close notion of their perception. 

But, who dares to equate such people lacking of any taste at all (if not openly vulgar) or without the slightest trace of self-respect, with what you could see in the 80s ???... 

Only people who lack of an average knowledge of history... 

That’s why I would like to introduce a sample of the kind of stuff created at that time, something that hopefully will change the "Wal-Mart-ish" notion of the 80s, with the help of a milestone in the automobile world. 

In an age when boxy cars were the "establishment", a forthright symbol of manliness that clearly defied the ambiguities of the curves in the automotive design, there were illustrious examples of cars, with the right balance between roundnesses and sharp edges, that became icons. 

I’m talking about the archetypal 1984 Ferrari 308 GTS QV (Quattrovalvole) 2-Door Grand Tourer Spider, a car that made much more for the brand of the cavallino rampante, than what "connoisseurs" dare to admit. 

Albeit the 308 was officially unveiled as a production model in 1975, it reached its "maturity" in 1983, when the first QV (Quattrovalvole - Four Valves) was released. 

It was a parallel development of the Ferrari 308 GT4, a 2+2 Coupe Sports Car with wedge-shaped body design, created by Bertone, which generated stinging among the Ferrari purists (nowadays is more appreciated, precisely by its atypical lines), but both the 308 GT4 and the 308 GTB/GTS shared the main mechanical components (engine, transmission and brakes). 

Yet, the Ferrari 308 GTS should be considered a direct descendant of the wonderful Dino/Ferrari 246 GTS and certainly, the body design has a good dose of the voluptuousness of its older brother, both are indeed Spiders (2-Seaters with or without removable top) and both were designed by Pininfarina. 

The 308 GTS, nonetheless, has its own charisma and definitely deserves a place of honor among the greatest designs for a Ferrari (either the purists want it or not =PPPPP), but it became a legend of the popular culture, when it was featured as the co-star of Tom Selleck (playing the role of Thomas Sullivan Magnum) in the memorable Magnum P.I. TV Series. 

I can dare to say that, with this model, more than with any other, Ferrari won the heart of ordinary people, like you and me, instead of just being the idolized car of a bunch of stupid snobs, with airs of grandeur. 

For the 80’s standards, the Ferrari 308 GTS QV was a serious sports car, with a more than appropriate performance, thanks to a 183 cu in, 3.0 L, Tipo F105 AB Ferrari V8 engine, with K-Jetronic mechanical fuel injection by Bosch, rated at 230 hp (american specs) and coupled to a 5-speed manual transmission. 

However, for today standards, it would be a very good looking oldie with an average performance, that doesn’t depreciate in value over time (rather increase its value), but very expensive in terms of maintenance, which must be made in a regular basis, if you don’t want to return home in a tow truck... 

One of the diecast toys I remember the most, from my childhood and then again in my adolescence (both gifts from my parents), was a delicious model made by Majorette for its 200 Series: a Ferrari GTO... 

Yeah, I got it two times but none of them survived; both were painted in pink, without decoration and they featured openable trunk, with detailed engine in black plastic, full diecast construction and big/wide plastic wheels. 

These collectibles left a lasting impression of Ferrari in my mind and when I saw a similar rendition of such model, as part of the imports of an appreciated friend of mine, fellow collector and importer, it was natural for me to grab it !!!... 

I must confess that the work on this cast is brilliant, you don’t see so often this care in details and proportion, specially in the body, in a diecast by Hot Wheels; it’s simply NOT the standard for this brand. 

This is a sample of the craft of a good designer, but as in many other cases with HW, there is no mention of the designer involved and I don’t know if Ferrari itself has to do with that; either way, it’s a shame to deny the respective credit. 

This model was released for the first time in an adult line, the Ferrari Racer Series of 2009 and I think that’s part of the explanation why is a good mold; so far, it has had 8 iterations, including variations and four times has been part of adult series. 

It belongs to the All Stars Series, released in 2010, for that year it had 2 variants; it has diecast body and black plastic chassis, the paint job was made in dark blue with Metalflake finishing (the other variant was bright red), for me it looks fantastic this way (I wouldn’t mind to get the red one, but I do mind if I have to pay 2, 3 or more times the regular cost, just because it’s red, like it were a sort of "gold plated 24 karat" that automatically increases the price, or something like that; such "sales pitch" simply doesn’t work with me =PPPPP). 

I made some touch ups here and there, in order to make it look more like a 308 GTS of american specifications, as it claims to be; yet, it has also tiny Ferrari decals for the emblem on front, a pair of emblems on the front side panels and a pair of Pininfarina logos on the rear side panels. 

The interiors are beige (tan), decently detailed, the windows are smoked, a great choice, the plastic wheels have the 5 Spoke rims design in chrome and it was made in Malaysia... 

Mar 7:24-30 "And from thence HE arose, and went into the borders of Tyre and Sidon, and entered into a house, and would have no man know it, but HE could not be hid. For a certain woman, whose young daughter had an unclean spirit, heard of HIM, and came and fell at HIS feet: the woman was a Greek, a Syrophenician by nation; and she besought HIM that HE would cast forth the devil out of her daughter. But JESUS said unto her: let the children first be filled: for it is not meet to take the children's bread, and to cast it unto the dogs. And she answered and said unto HIM: yes, LORD: yet the dogs under the table eat of the children's crumbs. And HE said unto her: for this saying go thy way; the devil is gone out of thy daughter. And when she was come to her house, she found the devil gone out, and her daughter laid upon the bed."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I think it's a fortunate thing for kids growing through the era of 80s & 90s, a time the world recovered from major wars and development proceed. Lots of transitions in these peaceful years and expression of people's view of future thru sci-fi and spy shows. A lot of vehicles be it aerial or road that were featured in tv series and movies became popular and some even iconic. Ferrari had made it name as a high performance sports car and a symbol of excellence and social status. I began to noticed that you have a liking on car with blue metal flak colour though red is commonly related to Ferrari. It's nice that a tiny Ferrari emblem was printed on the side of the die-cast.

chrismandesign said...

Agree with you completely, pal... The 80s and 90s were memorable times in many senses and in virtually all the expressions of art or technology, with some really crazy stuff and a huge influence in collectors like us !!!...

I have admired Ferrari for a long time, but there are some facts of the "culture" around this brand, for which I have no sympathy...

HEHE... I know about such common predilection by the red Ferraris, allegedly because red is the official color for italian racing cars, but other than that, there is no FACTUAL reason why a red Ferrari, either it is an actual car or a scale replica, is more expensive than a Ferrari in any other color...

I mean, a Ferrari model in red is not faster or more powerful or more costly to produce than, let’s say, the same model in black, white or whatever... It’s like a Ferrari in other color than red, is "less" Ferrari or something like that...

Honestly, I find plainly stupid to pay more for a Ferrari, just because it’s painted in red... People can invent any excuse to charge more for something, but this is ridicule, LOL !!!... =D

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