Sunday, March 13, 2016

2015 Jaguar F-Type Project 7 SVO - Grand Tourer Roadster American Specs (’15 Jaguar F-Type Project 7) 2014 HW Race - Track Aces Series 185/250 Diecast Scale 1:68 by Hot Wheels


Hasta ahora, no he visto una sola compañía involucrada en la fabricación de autos de pasajeros, que pueda reivindicar estar en el imaginario del amante de coches promedio o que haya escrito su nombre en la historia, sin estar involucrada en las carreras de carros... 

En términos generales, podríamos atrevernos a decir que la presencia (oficial o no oficial) de un fabricante de autos en las carreras de coches, era una señal segura de respeto entre los entusiastas de los carros y un pasaporte a la popularidad entre los compradores de vehículos normales. 

La publicidad que realmente funcionó en los albores de la industria automotriz e incluso hoy en día es la herramienta más poderosa para el reconocimiento de marca en cualquier segmento, es el "boca a boca" y así es como algunos modelos de autos y las marcas que representaban, llegaron a ser lo primero que venía a la mente. 

Este boca a boca fue estimulado por las carreras de coches, pero no podemos negar que había una relación de amor-odio entre la industria automotriz y las carreras, por causa del halo clandestino de estas últimas. 

Una vez las carreras de carros no oficiales "evolucionaron" a los deportes a motor oficiales (la diferencia entre estos dos términos es tan "sutil", que resulta engañosa), los fabricantes de autos tuvieron el camino libre para tomar ventaja de su relación con las carreras, anteriormente mal vista. 

Con todo, algunas carreras de automóviles tenían un estatus especial, estas fueron cruciales para la transformación de las carreras de autos en los deportes a motor (o la transformación de una actividad ilegal en un negocio legal; uno preguntaría si esto no es simplemente un asunto de crear algunas reglas y generar un lucro "decente" para los interesados, no ???...) y una de ellas es las 24 horas de Le Mans. 

Esta es la clase de carrera que separa un coche o una marca (fabricante de carros) del resto, creando leyendas duraderas y algo que debe ser reconocido sobre Le Mans, es su claro enfoque en la resistencia, más que solo en la velocidad, como hacen otras carreras. 

Un auto que es no solamente rápido, sino confiable a largo plazo, incluso si es sometido a las condiciones más duras, es algo digno de ser admirado y recordado; muy pocas marcas de coches han estado en su podio y una de ellas es la presentada en esta publicación. 

Jaguar Cars, una marca que es propiedad actualmente del conglomerado indio Tata Motors, tiene algo de qué jactarse con siete victorias en esta dura competencia (cuatro consecutivas) y ese fue el pretexto detrás de la creación del Gran Turismo Roadster Jaguar F-Type Project 7 SVO de 2015

El concepto F-Type ha estado alrededor desde 2000, cuando el primer prototipo fue mostrado en el Detroit Auto Show de ese año; el "sucesor" del E-Type, fue planeado para ser un roadster compacto, en la misma liga del Porsche Boxter; sin embargo, el proyecto fue archivado eventualmente, porque Jaguar estaba enfrentando problemas presupuestarios. 

Pero dicho proyecto fue revivido, en gran parte porque la "nueva administración" (Tata Motors) quería un auto deportivo de 2 plazas grandioso en el portafolio de la marca del gato que salta y los problemas financieros estaban finalmente conjurados. 

El F-Type fue, de hecho, llevado un paso adelante, creando un coche deportivo roadster de tamaño completo, que es no solamente el heredero espiritual del E-Type, sino que además, rinde un lindo tributo al mítico D-Type. 

El Project 7 ha sido elogiado con razón por su exquisito y sensual diseño, donde Ian Callum, Director de Diseño en Jaguar Cars, puso su arte y la gente en la División SVO (Operaciones de Vehículos Especiales, por sus siglas en inglés) de Jaguar Land Rover (el equivalente de AMG, SRT, SVT, RST, etc) puso sus esfuerzos, para hacer a este carro un recordatorio de la reputación de Jaguar en las pistas. 

Dentro del capó de este estupendo fierro, esta un motor de 305 pulgadas cúbicas, 5.0 L, V8 supercargado, clasificado en 567 hp, acoplado a una transmisión automática de 8 velocidades, cuyo tiempo de 0-100 km/h es apenas 3.8 segundos y con una producción muy limitada de solo 250 unidades (ya agotadas), es el Jaguar definitivo !!!... 

A principio de este año, me dí cuenta que el precio de los diecast hechos por Mattel (Hot Wheels y Matchbox) en las tiendas minoristas locales, cambió... 

Para ser preciso, el precio subió 10%, con respecto al costo anterior (puedes ver ejemplos de esta situación en almacenes como Éxito y Pepe Ganga); pero curiosamente, en otras tiendas de este tipo (como Jumbo y Metro de Cencosud), el precio permaneció igual y algunas series estaban incluso rebajadas más del 50% !!!... 

Es muy probable que en el segundo trimestre de este año, el precio de los modelos de Hot Wheels y Matchbox (seguidos por otras marcas de diecast) será incrementado en todos lados y no creo que sea una movida justa... 

Hay una irregularidad adicional con las tiendas minoristas Éxito, ya que los precios de diecast de Hot Wheels son ligeramente diferentes, dependiendo dónde esté localizada la tienda (!!!???)... 

Por otra parte, la disponibilidad de diecast de Matchbox es la peor que haya visto en años, en la gran mayoría de tiendas de cadena en mi ciudad natal; lo cual me hace sospechar de una acción soterrada de la Mafia de los Hot Wheels (que ha estado haciendo de las suyas en mi país por varios años), sumada a la ignorancia vergonzosa de muchos gerentes de compras en estos asuntos; ya que técnicamente, no hay razón para acabar con las existencias de Matchbox, para favorecer las existencias de Hot Wheels, cuando ambas pertenecen al mismo dueño/proveedor: Mattel... 

Ahora, estoy consciente que todo incrementa su precio con el tiempo, pero mi preocupación en este asunto es, si este incremento está justificado o no y debo decir que, en el caso de los diecast hechos por Hot Wheels, mi respuesta es NO

No me malinterpretes, hay ejemplos de modelos en diecast fabulosos en la oferta reciente de HW, pero esa es la excepción, no la regla y la mayoría del portafolio de esta marca, carece de un control de calidad medianamente decente (sin mencionar la abundancia de modelos horrorosos y el uso excesivo de plástico), así que en efecto, estás pagando más por menos. 

Profundizaré más en este tema en publicaciones futuras, porque estoy convencido que coleccionistas experimentados (como el suscrito =PPPPP), son responsables de señalar las fallas en esta industria, en los distribuidores, en este gremio y vetar, si es necesario, sus malas prácticas, con el fin de crear un buen "ecosistema" para el coleccionismo. 

Por ahora, diré que el modelo presentado en esta reseña, es parte de la oferta reciente de Hot Wheels, lo conseguí algunos meses atrás, a través de una tienda minorista, cuando el precio no había sido incrementado y después de una cuidadosa selección entre muchos con errores aquí y allá. 

Obviamente, es parte de las "excepciones" que ya mencioné, un modelo bien ejecutado; no hay pista del diseñador involucrado en su creación y ha tenido 2 iteraciones (variaciones), desde su lanzamiento en 2015. 

Pertenece a la Serie HW Race - Track Aces, parte de la línea principal; tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro; el trabajo de pintura fue hecho en verde oscuro (verde de carreras británico), complementado por una decoración delicada y precisa con tampos en blanco, negro y plateado, que es fiel con respecto al auto real (hice un retoque simple pero efectivo para las luces de cola). 

Los interiores son negros, con un nivel de detalle promedio, el parabrisas es ahumado, mientras que las ruedas plásticas presentando un diseño de rimes Y5 Spoke, con acabado negro brillante, no podrían ser una mejor selección, es como si hubieran sido hechas específicamente para este modelo, porque replican muy bien el diseño original y este modelo fue hecho en Malasia... 

Luc 12:16-21 "También Jesucristo les refirió una parábola, diciendo:  la heredad de un hombre rico había producido mucho. Y él pensaba dentro de sí,  diciendo: ¿qué haré, porque no tengo dónde guardar mis frutos? Y dijo: esto haré: derribaré mis graneros, y los edificaré mayores, y allí guardaré todos mis frutos y mis bienes; y diré a mi alma: alma, muchos bienes tienes guardados para muchos años; repósate, come, bebe, regocíjate. Pero DIOS le dijo: necio, esta noche vienen a pedirte tu alma; y lo que has provisto, ¿de quién será? Así es el que hace para sí tesoro, y no es rico para con DIOS."

ENGLISH 
Until now, I have not seen a single company involved in the manufacturing of passengers cars, that can claim to be in the imaginary of the average car lover or that has written its name in history, without being involved in the car racing... 


In general terms, we could dare to say that the presence (official or unofficial) of an automaker in the car racing, was a sure signal of respect among the car enthusiasts and a passport to popularity among the ordinary car buyers. 

The publicity that really worked in the dawn of automotive industry and even nowadays is the most powerful tool for the brand awareness in any segment, is the "word of mouth" and that’s how some car models and the brands these represented, became the top of mind. 

Such word of mouth was stimulated by the car racing, but we can’t deny that there was a love-hate relationship between the automotive industry and the races, because of the clandestine halo of the latter. 

Once the unofficial car racing "evolved" to official motorsports (the difference between these terms is so "subtle", that is misleading), carmakers had a clear path to take advantage of their relationship with races, previously frowned upon. 

Yet, some automobile races had a special status, these were crucial for the transformation of car racing into motorsports (or the transformation of an illegal activity into a legal business; one would ask if it’s just a matter of create some rules and generate a "decent" profit for those interested, no ???...) and one of them is the 24 hours of Le Mans. 

This is the kind of race that separates a car or a brand (carmaker) from the rest, creating long-lasting legends and something that must be recognized about Le Mans, is its clear focus on endurance, more than just on speed, as other races do. 

A car that is not only fast, but reliable in the long term, even if it’s subjected to the harshest conditions, is something worthy of being admired and remembered; very few car brands have been on its podium and one of them is the one featured in this publication. 

Jaguar Cars, a brand that is owned currently by the indian conglomerate Tata Motors, has something to boast with seven victories in this tough competition (four in a row) and that was the excuse behind the creation of the 2015 Jaguar F-Type Project 7 SVO - Grand Tourer Roadster

The F-Type concept has been around since 2000, when the first prototype was shown in the Detroit Auto Show of that year; the "successor" of the E-Type, was planned to be a compact roadster, in the same league of the Porsche Boxter; however, the project was eventually filed, because Jaguar was facing budgetary problems. 

But such project was revived, largely because the "new administration" (Tata Motors) wanted a great 2-seater sports car in the portfolio of the brand of the leaping cat and the financial issues finally were adjured. 

The F-Type was in fact taken a step further, creating a full size roadster sports car, that is not only the spiritual inheritor of the E-Type, but it also pays a nice tribute to the mythical D-Type. 

The Project 7 has been praised rightly so by its exquisite and sensous design, where Ian Callum, Director of Design in Jaguar Cars, put his art and the people at the SVO (Special Vehicle Operations) Division of Jaguar Land Rover (the equivalent of AMG, SRT, SVT, RST, etc) put their efforts, to make this car a reminder of the reputation of Jaguar in the race tracks. 

Inside the hood of this terrific iron, is a 305 cu in, 5.0 L, V8 supercharged engine, rated at 567 hp, coupled to a 8-speed automatic transmission, whose 0-100 km/h time is barely 3.8 seconds and with a very limited production of just 250 units (already sold-out), it’s the ultimate Jaguar !!!... 

Early this year, I realized that the price of the diecast made by Mattel (Hot Wheels and Matchbox) in the local retail stores, changed... 

To be precise, the price rose 10%, regarding the previous cost (you can see examples of this situation in stores like Éxito and Pepe Ganga); but curiously, in other stores of this kind (like Cencosud’s Jumbo and Metro), the price remained the same and some series were even more than 50% off !!!... 

It’s very likely that in the second quarter of this year, the price of the Hot Wheels and Matchbox models (followed by other diecast brands) will be increased everywhere and I don’t think it’s a fair move... 

There is an additional irregularity with the Éxito retail stores, since the prices of Hot Wheels diecast are slightly different, depending on where the store is located (!!!???)... 

On the other hand, the availability of Matchbox diecast is the worst I have seen in years, in the vast majority of chain stores in my hometown; which makes me suspect of an underground action of the Mafia of the Hot Wheels (that has been making the rounds in my country for several years), added to the shameful ignorance of many purchase managers on these matters; since technically, there is no reason to do away with the Matchbox stock, to favor the Hot Wheels stock, when both brands belong to the same owner/supplier: Mattel... 

Now, I’m aware that everything increases its price over time, but my concern on this matter is, if this increase is justified or not and I must say that, in the case of diecast made by Hot Wheels, my answer is NO

Don’t get me wrong, there are samples of great diecast models in the recent offer of HW, but that’s the exception, not the rule and most of the portfolio of this brand, lacks of an averagely decent quality control (not to mention the abundance of awful models and the excessive use of plastic); so indeed, you’re paying more for less. 

I will deepen more on this topic in future publications, because I’m convinced that seasoned collectors (like the undersigned =PPPPP), are responsible for point out the flaws in this industry, in the distributors, in this guild and veto, if needed, their malpractices, in order to create a good "ecosystem" for the collectionism. 

By now, I will say that the model featured in this review, is part of the recent offer of Hot Wheels, I got it some months ago, through a retail store, when the price had not been increased and after a careful selection among many with errors here and there. 

Obviously, it’s part of the "exceptions" that I already mentioned, a well executed model; there is no clue about the designer involved in its creation and it has had 2 iterations (variations), since its release in 2015. 

It belongs to the HW Race - Track Aces Series, part of the mainline; it has diecast body and black plastic chassis; the paint job was made in dark green (british racing green), complemented by a delicate and accurate decoration with tampos in white, black and silver, that is faithful regarding the actual car (I made a simple but effective touch up for the tail lights). 

The interiors are black, with an average level of detail, the windshield is smoked, while the plastic wheels featuring Y5 Spoke rims design, with glossy black finishing, couldn’t be a better selection, it’s like these had been made specifically for this model, because these replicate very well the original design and the model was made in Malaysia... 

Luk 12:16-21 "And Jesus Christ spake a parable unto them, saying: the ground of a certain rich man brought forth plentifully: and he thought within himself, saying: what shall I do, because I have no room where to bestow my fruits? And he said: this will I do: I will pull down my barns, and build greater; and there will I bestow all my fruits and my goods. And I will say to my soul: soul, thou hast much goods laid up for many years; take thine ease, eat, drink, and be merry. But GOD said unto him: thou fool, this night thy soul shall be required of thee: then whose shall those things be, which thou hast provided? So is he that layeth up treasure for himself, and is not rich toward GOD."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

This is a exact replicate of the car in the video. At first I was wondering why the big white dot on the center then I come to realize it follow the classic race car for putting race number. Close replicate, well built and prominent marking on the undercarriage. Now my mind is filled with "WHAT IF". ^_^

chrismandesign said...

As you, I thought that the white circle was an error in the decoration, until I remembered the old racing cars featuring their respective numbers inside one of those and this F-Type pays a tribute to the D-Type... I think it was possible to order from factory a number for the actual car, maybe included in its US$166.000 tag price LOL... Definitely a great choice and rendition by Hot Wheels (one among very few I must say) and looks amazing along with my D-Types (except by obvious difference in scale, I guess) !!!... =D

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