Monday, April 11, 2016

2013 50th Anniversary Lamborghini Veneno 2-Door Coupe/Berlinetta Supercar (Lamborghini Veneno) 2014 HW City - Speed Team Series 37/250 Diecast Scale 1:66 by Hot Wheels


Deben estar soplando nuevos vientos en Santa Ágata, Bolonia, ya que la marca del toro furioso esta resultamente buscando nuevos lenguajes de diseño y lo puedes percibir en las últimas bestias que ha liberado en la plaza de toros global de la industria del auto... 

No me atrevería a decir que estos vehículos experimentales, son señales inequívocas de la nueva dirección que Automobili Lamborghini seguirá en el futuro cercano, pero definitivamente son evidencia del enorme potencial para la innovación de esta marca... 

En este caso particular, diría que el equipo de diseño en Lamborghini, entró en modo "berserker" ("frenesí salvaje"), porque el modelo en cuestión difiere sustancialmente de la oferta actual de toros impulsados por combustible, hechos por mi marca italiana favorita... 

Esta fue una de las creaciones, del prolífico Fillipo Perini, quien hasta hace poco, fue Jefe de Diseño Exterior, pero ahora asumirá el mismo cargo en Italdesign, mientras Mitja Borkert lo reemplazará en Lamborghini. 

Estoy hablando del radical Superauto Lamborghini Veneno Coupé/Berlineta 2 Puertas 50° Aniversario de 2013, un Auto Conceptual que se abrió camino al mercado automotriz, pero con un número de unidades extremadamente bajo. 

Con respecto a su diseño exterior general, leí en algún lado un comentario sobre éste y el individuo en cuestión, dijo algo como: "fue dibujado por un niño de 5 años, quien simplemente vió Batman"... 

Obviamente, él pensó que estaba iluminando la industria entera del diseño automotriz, con sus profundos conocimientos, cuando en realidad estaba jugando el papel clásico y patético del fantoche... 

Qué sabe este pelmazo sobre la creatividad de un niño de 5 años ???... 

Quién, con el más mínimo conocimiento sobre el mundo del cómic, diría que el Batman original fue una creación pueril o que siquiera fuera destinado a infantes de 5 años ???... 

Cuándo fue la última vez que los artistas conceptuales detrás del desarrollo de las múltiples interpretaciones del Batimóvil, consideraron sus diseños retrofuturistas un insulto ???... 

Esa es la clase de gente ignorante que me enerva, con sus opiniones estúpidas y desinformadas sobre diseño; individuos buscando atención, que solo critican, porque no tiene ningún talento para crear siquiera la pieza más simple de arte funcional... 

Dejando a un lado este arrebato de dignidad, estaré más que complacido en elogiar una muestra épica de diseño, donde las líneas agresivas y alucinantes no solo crean un nuevo lenguaje visual para el Lambo, sino que sirven al propósito de ofrecer un desempeño asombroso y el increíblemente preciso manejo de un coche de carreras, en una bestia legal para las calles. 

Para el ojo inexperto, la compleja secuencia de volúmenes agudos, como cuchillas, que da al Veneno una apariencia alienígena, está minuciosamente concebida para proporcionar aerodinámica superior: carga aerodinámica óptima, mínimo arrastre y refrigeración mejorada para el sistema de frenos y el motor. 

Esta es una nueva definición de la belleza, desarrollada desde la eficiencia y la funcionalidad, deliberadamente compleja, alejada de las curvas orgánicas y siluetas simples de los viejos paradigmas en el diseño aerodinámico. 

El Veneno es decididamente masculino, tal vez tiene que ver con la "temática Y" en las luces delanteras/de cola y sutilmente insinuada en el resto del diseño de carrocería; con todo, es un tributo perfecto para el innovador Countach, su ancestro en línea directa prácticamente, una vez lo examinas en detalle, para encontrar que ambos hicieron caso omiso del "establecimiento". 

Un fierro venenoso como este, está apropiadamente impulsado por una planta de poder pantagruélica: un motor L539 de 396 pulgadas cúbicas, 6.5 L, V12 bloque de aleación liviana, montado en medio, con tracción en las 4 ruedas, produciendo 750 hp y acoplado a una transmisión ISR semi-automática ultra rápida de 7 velocidades y embrague sencillo; solo 3 unidades fueron hechas y supongo que el altísimo precio de € 3’000.000, no fue problema para sus asquerosamente ricos dueños... 

He tenido una experiencia agridulce explorando el mercado del diecast para Hot Wheels, en las tiendas minoristas y tiendas de juguetes locales; la mayoría de veces es bastante decepcionante, hay varias razones para eso y voy a esbozar brevemente una de ellas... 

Hay una oferta muy pobre de modelos recientes en muchas tiendas; la fiebre por coleccionar Hot Wheels está creciendo rápido así que, los modelos desaparecen aprisa de los estantes, pero eso es solo parte de la explicación. 

He conseguido hablar con asistentes de la sección de juguetes en ciertas tiendas y algunos de ellos me dijeron, que los representantes de Mattel/Hot Wheels/Matchbox apenas los visitan, para verificar las existencias de sus artículos (entre dos y tres veces al año, promedio, me comentaron y lo "curioso" es que Hot Wheel lanza últimamente 15 lotes o grupos, con un surtido diferente de modelos, por año !!!???)..

Además, que las órdenes toman más de lo usual en llegar y, por lo tanto, las existencias son muy bajas en ciertas épocas del año, sin mencionar que hay todavía modelos viejos colgados (lo cual algunas veces podría ser fabuloso, pero no todo el tiempo); eso es bastante evidente en un producto de alta rotación como este. 

Así que, tenemos neglicencia de parte de Mattel, con la distribución oportuna de sus productos, lo que es "un poco" sospechoso: si tienes un artículo que se está vendiendo como pan caliente, no quieres cuellos de botella en la logística de distribución o sí ???... 

Más sobre este asunto en publicaciones futuras, estoy muy seguro que es importante analizar los diferentes vértices de esta situación y tal vez encontrar soluciones a algunos problemas alrededor de esta afición... 

Retornando al invitado para esta publicación, lo conseguí en una tienda minorista local, el año pasado; diría que no fue particularmente difícil de encontrar luego, es una excepción al problema que he mencionado hace un momento, pero requirió una selección cuidadosa y a veces tediosa, como es usual, debido al exceso de tampos mal colocados en los diecast disponibles de este modelo. 

El Lamborghini Veneno debutó en 2014 en la línea principal, fue diseñado por Kevin Cao y hasta aquí, tiene solo 4 iteraciones, incluyendo una versión exclusiva hecha para Wal-Mart, con acabado Zamac. 

El mío pertenece a la Serie HW City - Speed Team, parte de las líneas regulares y es una variante del primer Veneno en plateado Metalflake. 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro, el nivel de detalle y proporción son bastante aceptables, mis sinceras felicitaciones a Kevin; el trabajo de pintura fue hecho en naranja con acabado Metalflake y hay tampos para las luces delanteras y algunas franjas finas sobre los paneles laterales (replicando las del prototipo real Car Zero, introducido en el Geneva Motor Show de 2013). 

Los interiores en negro son muy decentes, tiene ventanas transparentes, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes Phill Rielhman 5 Spoke (PR5), con contorno cromado y fue hecho en Malasia... 

Mat 11:20-24 "Entonces comenzó Jesucristo a reconvenir a las ciudades en las cuales había hecho muchos de Sus Milagros, porque no se habían arrepentido, diciendo: Ay de tí, Corazín! Ay de tí, Betsaida! Porque si en Tiro y en Sidón se hubieran hecho los milagros que han sido hechos en vosotras, tiempo ha que se hubieran arrepentido en cilicio y en ceniza. Por tanto os digo que en el día del juicio, será más tolerable el castigo para Tiro y para Sidón, que para vosotras. Y tú, Capernaum, que eres levantada hasta el cielo, hasta el Hades serás abatida; porque si en Sodoma se hubieran hecho los milagros que han sido hechos en tí, habría permanecido hasta el día de hoy. Por tanto os digo que en el día del juicio, será más tolerable el castigo para la tierra de Sodoma, que para tí."

ENGLISH 
There must be blowing new winds in Sant’Agata, Bologna, since the brand of the raging bull is resolutely searching for new design languages and you can perceive it in the latest beasts it has released to the global bullring of the car industry... 


I wouldn’t dare to say that these experimental vehicles, are unmistakable signs of the new direction that Automobili Lamborghini will follow in the near future, but definitely they are evidence of the huge potential for innovation of this brand... 

In this particular case, I would say that the design team at Lamborghini, went into "berserker" mode, because the model at issue differs substantially from the current offer of bulls boosted by fuel, made by my favorite italian brand... 

This was one of the branchilds, of the prolific Fillipo Perini, who until very recently, was Head of Exterior Design, but now he will assume the same position in Italdesign, while Mitja Borkert will replace him in Lamborghini. 

I’m talking about the radical 2013 50th Anniversary Lamborghini Veneno 2-Door Coupe/Berlinetta Supercar, a Concept Car that worked its way to the automotive market, but with an extremely low number of units. 

Regarding its overall exterior design, I read somewhere a comment about it and the guy concerned, said something like: "it was drawn by a 5 years old kid, who just watched Batman"... 

Obviously, he thought that he was enlightening the whole automotive design industry, with his deep insights, when actually he was performing the classic and pathetic role of the braggart... 

What knows this dummy about the creativity of a 5 years old child ???... 

Who, with the slightest knowledge about the comic world, would say that the original Batman was a puerile creation or that even it were intended for 5 years old infants ???... 

When was the last time that the concept artists behind the development of the multiple renditions of the Batmobile, considered their retro-futuristic designs an insult ???... 

That’s the kind of ignorant people that unnerves me, with their stupid and misinformed opinions about design; individuals looking for attention, that only criticize, because they don’t have any talent to create not even the simplest piece of functional art... 

Leaving aside this outburst of dignity, I will be more than pleased into praise an epic sample of design, where the aggressive and mind-boggling lines not only create a new visual language for the Lambo, but serve to the purpose of offering a staggering performance and the incredibly precise handling of a racing car, in a street legal beast. 

For the untrained eye, the complex sequence of sharp volumes, like razors, that gives the Veneno an alien appearance, is minutely conceived to provide superior aerodynamics: optimum downforce, minimal drag and enhanced cooling for the brake system and the engine. 

This is a new definition of beauty, developed from the efficiency and functionality, deliberately complex, away from the organic curves and simple shapes of the old paradigms in the streamlined design. 

The Veneno is decidedly masculine, maybe it has to do with the "Y theme" in the head/tail lights and subtly hinted in the rest of the body design; yet, it’s a perfect tribute for the groundbreaking Countach, its ancestor in direct line virtually, once you examine it in detail, to find that both ignored the "establishment". 

A poisonous iron like this, is properly boosted by a pantagruelian powerplant: a 396 cu in, 6.5 L, V12 light-alloy block, mid-mounted L539 engine with 4WD, producing 750 hp and mated to an ultra-quick 7-speed, single clutch, semi-automatic ISR transmission; only 3 units were made and I guess that the towering € 3,000,000 price, was not a problem for their disguntingly rich owners... 

I have had a bittersweet experience exploring the diecast market for Hot Wheels, in the local retail stores and toy shops; most times is quite disappoint, there are several reasons for that and I will briefly outline one of them... 

There is a very poor offer of recent models in many stores; the fever for collecting Hot Wheels is growing fast so, the models disappear quickly from the shelves, but that’s only part of the explanation. 

I have managed to talk with asistants of the toys section in certain stores and some of them told me, that the representatives of Mattel/Hot Wheels/Matchbox hardly visit them, to verify the stocks of their items (between two and three times a year, average, I was told and the "curious thing" is that Hot Wheels releases lately 15 batches or cases, with a different assortment of models, per year !!!???)..

Also, that their orders take longer than usual to arrive and hence, the stocks are very low at certain times of the year, not to mention that there are still old models hanging there (which sometimes could be great, but not all the time); that’s quite evident with a high turnover product like this one. 

So, we have negligence on the part of Mattel, with the timely distribution of its products, which is "kinda" suspicious: if you have an item that is selling like hotcakes, you don’t want bottlenecks in the distribution logistics, do you ???... 

More on this matter in future publications, I’m pretty sure it’s important to analyze the different vertices of this situation and maybe find solutions to some problems around this hobby... 

Returning to the guest for this publication, I got it in a local retail store, last year; I would say that it was not particularly difficult to find it so, it’s an exception to the issue I have mentioned a moment ago, but it required a careful and sometimes tedious selection, as usual, due to the excess of misplaced tampos in the diecasts available of this model. 

The Lamborghini Veneno debuted in 2014 in the mainline, it was designed by Kevin Cao and so far, it has only 4 iterations, including an exclusive version made for Wal-Mart, with Zamac finishing. 

Mine belongs to the HW City - Speed Team Series, part of the regular lines and it’s a variant of the first Veneno in silver Metalflake. 

It has diecast body and black plastic chassis, the level of detail and proportion are quite acceptable, my sincere congrats to Kevin; the paint job was made in orange with Metalflake finishing and there are tampos for the head lights and some fine stripes on the side panels (replicating those of the actual Car Zero prototype, introduced in the 2013 Geneva Motor Show). 

The interiors in black are very decent, it has clear windows, the plastic wheels featuring Phill Rielhman 5 Spoke (PR5) rims design, with chrome contour and it was made in Malaysia... 

Mat 11:20-24 "Then began Jesus Christ to upbraid the cities wherein most of His mighty works were done, because they repented not: woe unto thee, Chorazin! woe unto thee, Bethsaida! for if the mighty works, which were done in you, had been done in Tyre and Sidon, they would have repented long ago in sackcloth and ashes. But I say unto you: it shall be more tolerable for Tyre and Sidon at the day of judgment, than for you. And thou, Capernaum, which art exalted unto heaven, shalt be brought down to hell: for if the mighty works, which have been done in thee, had been done in Sodom, it would have remained until this day. But I say unto you: that it shall be more tolerable for the land of Sodom, in the day of judgment, than for thee."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

The state of technology deserves a striking color. Someone once told Lamborghini is design to surpass the speed of Porshe I'm not sure if it's true. You have a good showcase of Lamborghini fleet. Sorry to hear the difficulties on your road of collection..

chrismandesign said...

It’s obvious that the Veneno has a revolutionary design that sets a new standard, not only in the Super Cars universe, but for Lamborghini itself (something similar to what the Countach made at its time)... I would say, regarding the comparison between Porsche and Lamborghini, that the street Sports Cars and even Super Cars made by Porsche are not match for the Veneno, since it’s a Racing Car in civvies and it’s in a different league, you should not expect less than something mind-blowing with a € 3,000,000 price tag and that’s exactly what you get with the Veneno !!!...

I wanted to share some issues I have found in the development of our hobby locally, in my recent publications and I would say that in other countries the situation is pretty similar... In fact, I have a few fellow diecast collectors in Singapore and I have heard from them similar complaints... Actually this problems are not stranger to other kind of collectors, you know that I also collect other kind of stuff and if we know more about the situation, we could pose some solutions, we can make better the market for collectors !!!... =D