Sunday, August 7, 2016

1970 Chevrolet COPO Chevelle SS 454 LS6 Mid-Size 2-Door Sport Coupe 2009 M2 Machines Detroit-Muscle Series Release 03 4/6 Diecast Scale 1:64 plus 1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS6 Mid-Size 2-Door Sport Coupe 2010 M2 Machines Detroit-Muscle Series Release 13 3/6 Diecast Scale 1:64 by M2Machines/Castline


Soy uno entre miles, incluso millones de personas alrededor del mundo, que le hubiera gustado experimentar algo tan salvaje como un Muscle Car, ofrecido en el mercado local, precisamente cuando estuvieron en pleno auge... 

Los deseos son solo eso: deseos... 

En mi caso particular, en la primera mitad de los 60s cuando el primer Muscle Car vió la luz, no había nacido aún; quiero decir, no estaba siquiera "en proyecto", lo que convierte mi deseo en un extraño anacronismo... 

Más aún, como establecí en una publicación anterior, en aquella época, no había tal cosa como una industria automotriz en mi país y las importaciones sistemáticas de vehículos estaban apenas comenzando, con muchos obstáculos hasta donde sé... 

Leí en un artículo periodístico digital, que el primer automóvil traído a Colombia, en Octubre 19 de 1899, fue un modelo hecho por la marca de autos francesa Dion Bouton; el segundo fue un Cadillac, importado en piezas y reensamblado, en 1903. 

Más tarde, otros vehículos fueron traídos casi exclusivamente de Norteamérica y fueron importados a cuentagotas, principalmente porque eran bastante costosos y no había concesionarios o distribuidores de repuestos disponibles, lo cual hacía su mantenimiento toda una odisea. 

No hace falta decir que en una economía emergente como la nuestra, en ese tiempo (segunda mitad de los 60s y principios de los 70s), la prioridad en la importación de vehículos era los "caballos de trabajo"; no había lugar (ni dinero) para extravagancias como los Coches Deportivos, ni hablar de los Muscle Cars... 

Hablando de anacronismos y deseos... 

Por otro lado, los Muscle Cars fueron mucho, mucho más que simplemente otro producto de la industria automotriz de los Estados Unidos. 

Solo piensa en esto: Ford, General Motors, Chrysler, Paccar, Harley Davidson y otras marcas americanas, ellos producen prácticamente cualquier tipo de vehículos que pudieses nombrar, cualquier cosa en dos o más ruedas, desde motocicletas hasta tracto-camiones. 

Pero si tuvieras que nombrar solo una clase de vehículo para representar toda la industria americana del carro, una que pudiera identificarla y diferenciarla de la industria del automotor del resto del mundo, cuál sería ???... 

Vamos, no tienes que pensar demasiado: Muscle Cars, obviamente !!!... 

No hay tal cosa como un Muscle Car sueco, japonés, italiano, alemán, coreano, francés, chino o británico (solo Australia podría reclamar algo como eso e incluso en tal caso, hay diferencias importantes entre ellos)... 

Prácticamente todos ellos producen autos de alto desempeño, usualmente designados Coches Deportivos, pero los Muscle Cars no son Carros Deportivos en esencia; sé lo raro que suena, sin embargo, el concepto principal detrás de los Muscle Cars es: autos familiares transformados en bestias de la carretera. 

Los Coches Deportivos en sentido estricto no están relacionados con los carros familiares, de ninguna manera, está bien ???... 

Aún más, los Autos Deportivos fueron concebidos desde el comienzo con una conducción enérgica en mente y cada parte de ellos fue construida desde cero para cumplir dicho propósito; los Muscle Cars simplemente no encajan en esta definición. 

Es algo que había establecido en publicaciones previas, pero es sensato recordarlo de vez en cuando; especialmente ahora, cuando estoy introduciendo una muestra de esta tipología, por primera vez: el Coupé Deportivo de Tamaño Mediano Chevrolet Chevelle SS 454 LS6 de 1970

Ya que habrá más publicaciones relacionadas con este modelo, en el futuro, sus particularidades no serán reveladas hasta entonces =PPPPP... 

Lo que sí haré esta vez seguro, es profundizar un poquitín más en M2Machines como marca de diecast, el cual es un tópico que no he abordado hasta ahora y quizás en una publicación posterior, hablaré acerca de cómo es percibida por los coleccionistas locales... 

M2Machines es una marca de diecast propiedad de Castline, Inc., con casa matriz en Arcadia, Condado de Los Angeles, California (actualmente localizada en Azusa, otra ciudad del mismo condado); curiosamente, el dueño de Castline y Funline (la compañía detrás de la marca de diecast Muscle Machines) es el mismo tipo: Chris Leong, pero él vendió Funline/Muscle Machines a Action Products y esta fue adquirida después por May Cheong Group. 

La compañía Castline, Inc. empezó operaciones en 2007, con un equipo de experimentados profesionales del diecast y un enfoque claro en modelos de las décadas de los 50s y 60s, incluyendo modelos producidos hasta 1971. 

Puedes notar que el objetivo con M2Machines, era crear diecast altamente detallados en escalas como 1:64, 1:24 y 1:18, lo cual parece ser el mismo objetivo para muchas marcas de diecast recientemente fundadas. 

Pero a diferencia de ellas, M2Machines va más allá ofreciendo: apertura de capó, apertura de puertas, bases de exhibición, más partes e insertos plásticos que otras marcas comparables en escala 1:64 especialmente; en conjunto un diecast premium, con un precio asequible. 

Este último factor es lo que realmente sobresale en esta marca, algo en lo cual otras marcas abusan con descaro e irónicamente, este mismo factor es el que juega un papel negativo en la percepción de M2machines entre muchos coleccionistas (algo que explicaré en otras reseñas). 

Ahora, enfoquémonos en los modelos introducidos en esta publicación... 

Conseguí el primero a través de un amigo, colega coleccionista e importador, hace 4 años; pertenece a la Serie Detroit-Muscle, Lanzamiento 3, que venía dentro de un clamshell grande y grueso (la presentación estándar para modelos M2Machines en esta escala, pero también hay tarjetas y cajas con ventana). 

Tiene carrocería y chasis pintado en negro en diecast, pero este último tiene un inserto plástico para las ruedas traseras (supongo que añade alguna practicidad en el proceso de ensamblaje, pero en ciertas líneas de esta marca, el chasis es una sola pieza en diecast o plástico). 

El trabajo de pintura fue hecho en un color similar al Amarillo Daytona disponible solo para modelos COPO, con franjas de competencia Super Sport en negro sobre el capó y la tapa del baúl, complementado por varios tampos/calcomanías para las insignias, emblemas SS, logos, biseles, molduras de las ventanas, luces direccionales, manijas de las puertas, molduras de los guardafangos y pines del capó. 

Hay insertos plásticos para el bompér y rejilla frontales, bómper trasero, luces delanteras y de cola; "capó celeste" revelando un motor detallado con toques de pintura en naranja, plateado y negro, tampos para el filtro de aire; interiores detallados en negro, apertura de puertas; las ruedas multiparte presentan rimes realistas de diseño Super Sport en cromado, con detalles negros, llantas en caucho labradas con franjas rojas y base de exhibición con el nombre del modelo sobre un autoadhesivo. 

El segundo fue un regalo de mi madre, hace casi 5 años; pertenece a la misma Serie, pero el Lanzamiento 13, ofrecido un año después. 

La descripción es básicamente la misma del anterior, pero el trabajo de pintura fue hecho en azul hielo con acabado de escarcha metálica, franjas de competencia Super Sport en blanco, techo de vinilo blanco (una combinación no disponible en el modelo real) y luce realmente sorprendente y atrevido. 

Tiene la apertura de capó usual y los interiores fueron trabajados en dos colores (negro para el tablero de instrumentos y blanco para el resto) la base de exhibición es también la misma del modelo previo, pero el nombre del modelo está impreso directamente sobre ella (tampos) y ambos fueron hechos en China !!!... 

Pro 8:22-30 "JEHOVÁ me poseía en el principio, ya de antiguo, antes de SUS Obras. Eternamente tuve el principado, desde el principio, antes de la tierra. Antes de los abismos fui engendrada; antes que fuesen las fuentes de las muchas aguas. Antes que los montes fuesen formados, antes de los collados, ya había sido yo engendrada; no había aún hecho la tierra, ni los campos, ni el principio del polvo del mundo. Cuando formaba los cielos, allí estaba YO; cuando trazaba el círculo sobre la faz del abismo; cuando afirmaba los cielos arriba, cuando afirmaba las fuentes del abismo; cuando ponía al mar su estatuto, para que las aguas no traspasasen SU Mandamiento; cuando establecía los fundamentos de la tierra, con ÉL estaba YO ordenándolo todo, y era SU delicia de día en día, teniendo solaz delante de ÉL en todo tiempo...."

ENGLISH 
I’m one among thousands, even millions of people around the world, who would have liked to experience something as wild as a Muscle Car, offered in the local market, precisely when they were in full swing... 


Wishes are just that: wishes... 

In my particular case, in the first half of the 60s when the first Muscle Car saw the light, I had not yet been born; I mean, I was not even "in project", which turns my wish in a strange anachronism... 

Even more, as I stated in a previous publication, at that time, there was no such thing like an automotive industry in my country and the systematic imports of vehicles were barely starting, with many obstacles as far as I know... 

I read in a digital journalistic article, that the first automobile brought to Colombia, in October 19, 1899, was a model made by the french car brand Dion Bouton; the second one was a Cadillac, imported in pieces and reassembled, in 1903. 

Later, other vehicles were brought almost exclusively from North America and these were imported in dribs and drabs, mainly because they were quite expensive and there were not dealers or spare parts distributors available, which made their maintenance a whole odissey. 

Needless to say that in an emerging economy like ours, at that time (second half of the 60s and early 70s), the priority in vehicle imports was the "working horses"; there was no place (and no money) for extravagances like Sports Cars, let alone Muscle Cars... 

Talking about anachronisms and wishes... 

On the other hand, Muscle Cars were much, much more than just another product of the automotive industry in the United States. 

Just think about this: Ford, General Motors, Chrysler, Paccar, Harley Davidson and other american brands, they produce virtually any kind of vehicles that you could name, anything on two or more wheels, from motorcycles to tractor trailers. 

But if you had to name just one kind of vehicle to represent the whole american car industry, one that could identify it and differenciate it from the automotive industry of the rest of the world, what would ???... 

Come on, you don’t have to think too much: Muscle Cars, obviously !!!... 

There is no such thing like a swedish, japanese, italian, german, korean, french, chinese or british Muscle Car (only Australia could claim something like that and even in such case, there are important differences between them)... 

Virtually all of them produce high performance cars, usually designated as Sports Cars, but Muscle Cars are not Sports Cars in essence; I know how weird it sounds, however, the main concept behind the Muscle Cars is: family cars turned into road beasts. 

Sports Cars in strict sense are not related to family cars, by no means, right ???... 

Even more, Sports Cars were conceived right from the start with a spirited driving in mind and every part of them was built from the scratch to fulfill such purpose; Muscle Cars just don’t fit in this definition. 

It’s something I had established in previous publications, but it’s sensible to remember it every now and then; specially now, when I’m introducing a sample of this typology, for the first time: the 1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS6 Mid-Size 2-Door Sport Coupe

Since there will be more publications related with this model, in the future, its particularities will not be revealed until then =PPPPP... 

What I will do this time for sure, is to delve a bit more on M2Machines as diecast brand, which is a topic that I have not addressed so far and perhaps in a later publication, I will talk about how it’s perceived among the local collectors... 

M2Machines is a diecast brand property of Castline, Inc., headquartered in Arcadia, Los Angeles County, California (currently located in Azusa, another city in the same county); curiously, the owner of Castline and Funline (the company behind the Muscle Machines diecast brand) is the same guy: Chris Leong, but he sold Funline/Muscle Machines to Action Products and later it was acquired by May Cheong Group. 

The company Castline, Inc. started operations in 2007, with a team of experienced diecast professionals and a clear focus on models from the 50’s and 60’s decades, including models produced until 1971. 

You can notice that the goal with M2Machines, was to create highly detailed diecast in scales like 1:64, 1:24 and 1:18, which seems to be the same goal for many diecast brands recently founded. 

But unlike them, M2Machines goes the extra mile offering: opening hood, opening doors, display bases, more parts and plastic inserts than other comparable brands in 1:64 scale specially; on the whole a premium diecast, with an affordable price. 

The latter factor is what really stands out in this brand, something in which other brands abuse perkily and ironically, this very factor is what plays a negative role in the perception of M2Machines among many collectors (something I will explain in other reviews). 

Now, let’s focus on the models introduced in this publication... 

I got the first one through a friend, fellow collector and importer, 4 years ago; it belongs to the Detroit-Muscle Series, Release 3, that came inside a big and thick clamshell (the standard presentation for M2Machines models in this scale, but there are also cards and window boxes). 

It has diecast body and chassis painted in black, but the latter has a plastic insert for the rear wheels (I guess it adds some practicality in the assembling process, but in certain lines of this brand, the chassis is a single piece in diecast or plastic). 

The paint job was made in a color similar to the Daytona Yellow available only for COPO models, with Super Sport racing stripes in black on the hood and trunk lid, complemented by several tampos/decals for the insignias, SS emblems, logos, bezels, windows moldings, turn signals, door handles, fenders moldings and hood pins. 

There are plastic inserts for the front bumper and grille, rear bumper, head and tail lights; "sky hood" revealing a detailed engine with touches of paint in orange, silver and black, tampos for the air filter; detailed interiors in black, openable doors; the multipart wheels feature realistic Super Sport rims design in chrome, with black details, styled rubber tires with red stripes and display base with the name of the model on a sticker. 

The second one was a gift from my mother, almost 5 years ago; it belongs to the same Series, but the Release 13, offered a year later. 

The description is basically the same of the previous one, but the paint job was made in ice blue with metal flake finishing, Super Sport racing stripes in white, white vynil top (a combination not available in the actual model) and it looks really striking and daring. 

It has the usual openable hood and the interiors were worked in two colors (black for the dashboard and white for the rest), the display base is also the same of the previous model, but the name of the model is printed directly on it (tampos) and both were made in China !!!... 

Pro 8:22-30 "The LORD possessed ME in the beginning of HIS Way, before HIS Works of old. I was set up from everlasting, from the beginning, or ever the earth was. When there were no depths, I was brought forth; when there were no fountains abounding with water. Before the mountains were settled, before the hills was I brought forth: while as yet HE had not made the earth, nor the fields, nor the highest part of the dust of the world. When HE prepared the heavens, I was there: when HE set a compass upon the face of the depth: when HE established the clouds above: when HE strengthened the fountains of the deep: when HE gave to the sea HIS Decree, that the waters should not pass HIS Commandment: when HE appointed the foundations of the earth: then I was by HIM, as ONE brought up with HIM: and I was daily HIS delight, rejoicing always before HIM..."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

M2Machines is quite a younger branding nonetheless the diecast looks intricate. The Daytona yellow is somehow bumblebee for layman. My fast time seeing the bonnet supported at all four corners. Btw, can the bonnet be closed? It's a flashy sports car.

chrismandesign said...

Yeah, M2Machines has very few years in the market of diecast, but the people behind this brand account more than 50 years of experience in the segment and you can notice their great work in these models... Bumbblebee would look awesome in the suit of a Chevelle, maybe better than in the Camaro suit, if you ask me !!!... The sky hood is something you see almost exclusively in cars contests and I should say that this presentation was intriguing for me, until I made some research... Regarding your question, pal, well, I have seen some pictures where other collectors have removed the four pillars of the hood but I decided to keep it this way, avoiding the risk of any damage in the tiny parts... =D

David John Shewsbury said...

for some reason, I think I prefer the one with white/blue color, matte - absolutely beautiful classic color combination that is quite impossible to be seen in the modern cars of today.

chrismandesign said...

The baby blue and white combination is absolutely unique and not available for the actual car... A custom with such paint job would look fantastic and nostalgic, because it reminds me the beautiful cars of the 50’s decade of the last century, which featured this pastel colors and were still a squander of testosterone !!!... The yellow and black combination, on the other hand, implies a rarity in the real life, since very, very few models featured this combination (only available for COPO vehicles) and hence a car like that, with its documentation in order, can costs you an arm, a leg and a lung easily !!!... =OOOOO