Monday, September 19, 2016

1967 Ford Mustang Shelby Cobra GT500E Eleanor Custom - Compact 2-Door Fastback Coupe 2008 Shelby Collectible Cars Series Diecast Scale 1:64 plus 1968 Ford Mustang Shelby Cobra GT500 Eleanor Custom - Compact 2-Door Fastback Coupe 2008 Shelby Collectible Cars Series Diecast Scale 1:64 by Shelby Collectibles


Algunas personas encontrarían demasiado raro poner un nombre de mujer a un auto o usar cualquier adjetivo femenino con el fin de calificarlo para tal caso; los idiomas tiene sus propias particularidades y, por ejemplo, mientras en muchos de ellos "auto" es un sustantivo masculino, en otros es femenino... 

Aquí en Colombia, mi terruño, donde nos enorgullecemos de hablar el mejor español de todo Iberoamérica (al menos esa es la percepción de visitantes extranjeros), el término "auto" es masculino así como cualquier adjetivo para describirlo... 

Pero en países de Latinoamérica como Argentina, el asunto no está claro, principalmente porque esta región ha sido influenciada por las culturas italiana y francesa, donde auto es un sustantivo femenino (una frase como: el auto es rojo, sería en italiano: "la macchina é rosso" y en francés: "la voiture est rouge")... 

Sin embargo, esta aparente inconsistencia fue parte de la trama de una película independiente de bajo presupuesto de los 70s, una de la que probablemente hayas escuchado, sin la cual películas como Rápidos & Furiosos, y similares no tendrían sentido: 60 Segundos (Gone in 60 Seconds)... 

Henry Blight Halicki fue escritor, productor, director y actor de este filme, lanzado en 1974 y solo para tener una impresión de primera mano, me tomé el tiempo de verla. 

Viejo, esa es una pequeña joya de los 70s y una película de culto, probablemente no tan existencialista como, digamos, Carrera Contra El Destino (Vanishing Point), pero es una que está llena de ACCIÓN seria, de la vieja guardia, real y una secuencia de persecución de carros que hace la de la película Bullit (Bullitt) de 1968, demasiado corta y un poco menos excitante (aún mejor, sin toda esa basura de GGC -Gráficos Generados por Computador- de las persecuciones de autos de hoy). 

Curiosamente (o acertadamente) el primer crédito del filme va para Eleanor: un Ford Mustang Sportsroof de 1971, ligeramente personalizado para lucir como un modelo de 1973 y una vez miras la cinta, será fácil entender porque ella o el o este, es el personaje estelar. 

Vale la pena mencionar que en el filme, un investigador de seguros y su equipo, llevan una doble vida como ladrones de autos y son comisionados por un capo de las drogas para robar 48 coches, cada uno de ellos recibió nombres femeninos en código. 

Alguien en Touchstone Pictures vió el potencial de esta película y una nueva versión fue lanzada en 2000 (la primera que ví, sin saber que en realidad era una nueva versión) y debo decir que fue un buen filme para cualquier entusiasta de los carros. 

Diferentes épocas, diferentes circunstancias y mientras que esta versión tuvo también un Eleanor (que no recibió su crédito al principio de la cinta, simplemente porque el nuevo elenco y sus enormes egos no lo habrían permitido), el auto mismo era bastante diferente a lo que encuentras en el filme original... 

Como cuestión de hecho, la lista de coches para la nueva versión incluía modelos como: un Aston Martin DB7 de 1999, un Dodge Viper GTS Coupé de 1998, un Ferrari 355 F1 de 1997, un Jaguar XJ 220 de 1994, un Lamborghini Diablo de 1990, un Porsche 911 Twin Turbo de 1997 y un Shelby AC Cobra de 1966, entre otros, y Eleanor realmente necesitaba sobresalir. 

En aquella época, 12 Eleanors fueron comisionados a Hollywood Cinema Vehicle Service (junto con uno más hecho especialmente para Jerry Bruckheimer) y la designación correcta para ellos sería: Ford Mustang Shelby Cobra GT500 Eleanor de 1967, ya que en realidad no fueron hechos empezando con un Shelby GT500 de 1967 (el cual es extremadamente escaso y costoso en condición original), sino de un Ford Mustang Fastback de 1967, altamente modificado (bueno, excluyendo el que se hizo para Bruckheimer, el cual en realidad tomó como base un GT-500). 

A diferencia de la percepción común, hubo al menos 3 configuraciones diferentes para el Eleanor, que es un Auto Personalizado o Hecho a la Medida y el tope de línea era el Ford Mustang Shelby Cobra Super Snake de 1967, un monstruo bullicioso equipado con un Motor de Carreras en Aluminio Shelby 427FE, Inyección de Combustible Fast XFI, con Supercargador T Trim Vortech, clasificado en 815 hp y acoplado a una transmisión manual de 5 velocidades Tremec TKO 600, incluyendo una larga, larga lista de extras... 

Así que, sería lo suficientemente sobresaliente para tu gusto ??? =PPPPP... 

Ya era hora de traer otra bestia del catálogo de Shelby Collectibles, pero las posibilidades de conseguir esta clase de artículos localmente o incluso por encargo son cada vez menos a medida que pasa el tiempo. 

Shelby Collectibles fue establecida en 2004 por el mismo Carroll Shelby, con el fin de producir diecast de calidad a un precio asequible, basados en varias de sus creaciones, pero se convirtió en una licencia independiente de las compañías Shelby. 

Desde 2013, no he escuchado nada nuevo sobre esta compañía y aparentemente no ha desaparecido, pero tampoco he visto modelos nuevos lanzados y esas no son buenas noticias con respecto a su continuidad en el mercado del diecast. 

Probablemente, esa es la razón porque últimamente se vuelve más difícil encontrar modelos hechos por esta marca (la escasez no es artificial, hasta donde sé) y sus precios están subiendo en consecuencia. 

Fuí afortunado en conseguir dos muestras, con la ayuda de un par de mis amigos, colegas coleccionistas e importadores, hace 2 y 3 años respectivamente; en ese tiempo, ya era poco común encontrar modelos de Shelby Collectibles disponibles y mucho menos cuando estamos hablando acerca de los modelos introducidos en esta publicación. 

Ambos están basados en el Ford Mustang Shelby Cobra GT500 Eleanor de 1967, pero no son reproducciones exactas de los Eleanor presentados en la nueva versión del 2000 de 60 Segundos (Gone In 60 Seconds), como muchos coleccionistas creen; ellos fallan en ver que ese nunca fue el caso y aunque la semejanza en más que notoria, hay diferencias en la bahía del motor y las ruedas principalmente. 

Venían dentro de tarjetas grandes y no tan gruesas, impresas a todo color, donde no hay mención o alusión en el diseño de la franquicia de 60 Segundos (Gone In 60 Seconds); ahora, hubo un reciente re-lanzamiento de este modelo, con el mismo molde básicamente, pero perteneciente a la línea Hollywood de Greenlight, que sí incluye el crédito y la licencia de Gone In 60 Seconds, designado "1967 Ford Mustang Eleanor", donde no hay crédito para Shelby Automobiles y de nuevo, NO es una réplica exacta del modelo de la cinta, como la marca reclama... 

La primera muestra fue designada "Shelby G.T. 500E Eleanor"; el nivel de detalles y acabados es bastante satisfactorio, precisamente lo que esperas de un diecast premium, como ya he declarado en una publicación anterior; tiene construcción completa en diecast (carrocería y chasis), el trabajo de pintura fue hecho en Amarillo de Competición, complementado por hermosos tampos para las franjas de carreras Shelby, los pines del capó, las franjas en los paneles laterales (donde puedes ver claramente el logo G.T.500E), las molduras de las ventanas, las parrillas frontales, los espejos retrovisores, las manijas de las puertas, el emblema Cobra y la placa trasera en la cola. 

Hay insertos plasticos para las luces delanteras y de cola, las ventanas recibieron tampos plateados también, los interiores en negro fueron agradablemente detallados, tiene apertura de capó y puertas, las ruedas multiparte presentan un diseño de rimes realista en cromado y llantas en caucho labradas de alto perfil (diferentes a los rimes Schmith más grandes y más anchos, con llantas Goodyear Eagle F1 P245/40ZR17 de bajo perfil, del auto real, los rimes fueron usados también en el Ford GT40 original) y fue hecho en China. 

La segunda muestra, que fue designada "1968 Shelby G.T. 500" tiene una descripción muy similar a la del modelo anterior, pero los cambios están en el trabajo de pintura, que fue hecho en gris cálido con acabado de escarcha metálica, que reproduce más que decentemente el Dupont Pepper Gray Fleet 44490 original del coche real, una ligera diferencia en la fascia frontal, las franjas laterales que presentan el logo G.T.500 y el colector de aire del capó que es probablemente un Ram Air, el resto es prácticamente idéntico !!!... 

Mal 1:11-14 "Porque desde donde el sol nace hasta donde se pone, es grande Mi Nombre entre las naciones; y en todo lugar se ofrece a Mi nombre incienso y ofrenda limpia, porque grande es Mi Nombre entre las naciones, dice JEHOVÁ de los ejércitos. Y vosotros lo habéis profanado cuando decís: inmunda es la mesa de JEHOVÁ, y cuando decís que su alimento es despreciable. Habéis además dicho: ¡oh, qué fastidio es esto! y me despreciáis, dice JEHOVÁ de los ejércitos; y trajisteis lo hurtado, o cojo, o enfermo, y presentasteis ofrenda. ¿Aceptaré YO eso de vuestra mano? dice JEHOVÁ. Maldito el que engaña, el que teniendo machos en su rebaño, promete, y sacrifica a JEHOVÁ lo dañado. Porque YO SOY Gran Rey, dice JEHOVÁ de los ejércitos, y Mi Nombre es temible entre las naciones."

ENGLISH 
Some people would find too weird to put a woman’s name to a car or use any feminine adjective in order to qualify it for such a case; languages have their own particularities and, for instance, while in many of them "car" is a masculine noun, in others is feminine... 


Here in Colombia, my homeland, where we pride ourselves of talking the best spanish throughout Iberoamerica (at least that’s the perception of foreign visitors), the term "car" is masculine as well as any adjective to describe it... 

But in countries of Latin America like Argentine, the matter is unclear, mainly because this region has been influenced by the italian and french cultures, where car is a feminine noun (a sentence like: the car is red, would be in italian: "la macchina é rosso" and in french: "la voiture est rouge")... 

However, this apparent inconsistency was part of the plot of a low budget independent movie of the 70s, one of which probably you have heard, without which movies like The Fast & The Furious, and the like wouldn’t make any sense: Gone In 60 Seconds... 

Henry Blight Halicki was writer, producer, director and actor of this film, released in 1974 and just to have a firsthand feeling of such production, I took the time to watch it. 

Man, that’s a little 70’s gem and a cult movie, probably not as existencialist as, let’s say, Vanishing Point, but one that is full of serious, old fashioned, real ACTION, and an epic car chase sequence that makes the one of 1968 Bullitt movie, a little too short and a little less exciting (even better, without all that CGI garbage of today’s car chases). 

Curiously (or aptly) the first credit of the film goes to Eleanor: a 1971 Ford Mustang Sportsroof, slightly customized to look like a 1973 model and once you watch the movie, it will be easy to understand why she or he or it, is the star character. 

It’s worth mentioning that in the film, an insurance investigator and his team, lead a double life as car thieves and they are commissioned by a drug lord to steal 48 cars, each one of them received female code names. 

Someone in Touchstone Pictures saw the potential of this movie and a remake was released in 2000 (the first one I watched, without knowing it was actually a remake) and I must say that it was a good film for any car enthusiast. 

Different times, different circumstances and while this version had an Eleanor too (which didn’t received its credit at the beginning of the movie, just because the new cast and their huge egos wouldn’t have allowed it), the car itself was quite different to what you find in the original film... 

As a matter of fact, the car list for the remake included models like: a 1999 Aston Martin DB7, a 1998 Dodge Viper GTS Coupe, a 1997 Ferrari 355 F1, a 1994 Jaguar XJ 220, a 1990 Lamborghini Diablo, a 1997 Porsche 911 Twin Turbo and a 1966 Shelby AC Cobra, among others, and Eleanor really needed to stand out. 

At that time, 12 Eleanors were commissioned to Hollywood Cinema Vehicle Service (along with one more made specially for Jerry Bruckheimer) and the correct designation for them would be: 1967 Ford Mustang Shelby Cobra GT500 Eleanor, since they actually were not made beginning with a 1967 Shelby GT500 (which is extremely scarce and expensive in original condition), but from a 1967 Ford Mustang Fastback, heavily modified (well, excluding the one made for Bruckheimer, which actually took as basis a GT-500). 

Unlike the common perception, there were at least 3 different configurations for the Eleanor, which is a Custom or Bespoke Car and the top of the line was the 1967 Ford Mustang Shelby Cobra Super Snake, a rambuncticous monster fitted with a Shelby 427FE Aluminum Racing Engine, Fast XFI Fuel Injection, with T Trim Vortech Supercharger, rated at 815 hp and coupled to a Tremec TKO 600 5-speed manual transmission, including a long, long list of extras... 

So, it would be outstanding enough for your taste ??? =PPPPP... 

It was about time to bring another beast from the Shelby Collectibles catalog, but the chances to get this kind of items locally or even on request are increasingly less as time passes. 

Shelby Collectibles was established in 2004 by Carroll Shelby himself, in order to produce quality diecast at affordable prices, based on several of his creations, but became an independent license of the Shelby companies. 

Since 2013, I have not heard anything new about this company and seemingly it has not disappeared, but neither I have seen new models released and those are not good news regarding its continuity in the diecast market. 

Probably, that’s the reason why lately it gets harder to find models made by this brand (the shortage is not artificial, as far as I know) and their prices are rising accordingly. 

I was fortunate to get two samples, with the help of a pair of my friends, fellow collectors and importers, 2 and 3 years ago respectively; at that time, it was already uncommon to find Shelby Collectibles models available and much more when we are talking about the models introduced in this publication. 

Both are based on the 1967 Ford Mustang Shelby Cobra GT500 Eleanor, but they are not exact reproductions of the Eleanor featured in the 2000 remake of Gone In 60 Seconds, as many collectors believe; they fail to see that it was never the case and albeit the resemblance is more than noticeable, there are differences in the engine bay and the wheels mainly. 

They came inside big and not so thick cards, printed in full color, where there is no mention or allusion in the design of the Gone In 60 Seconds franchise; now, there was a recent re-release of this model, with basically the same casting, but belonging to the Hollywood line of Greenlight, which does include the Gone In 60 Seconds credit and license, designated "1967 Ford Mustang Eleanor", where there is no credit for Shelby Automobiles and again, it’s NOT an exact replica of the movie model, as the brand claims... 

The first sample was designated "Shelby G.T. 500E Eleanor"; the level of detail and finishes is quite satisfying, precisely what you expect from a premium diecast, as I have already declared in a previous publication; it has full diecast construction (body and chassis), the paint job was made in Competition Yellow, complemented by beautiful tampos for the Shelby racing stripes, the hood pins, the stripes on the side panels (where you can see clearly the G.T.500E logo), windows moldings, front grilles, rearview mirrors, door handles, Cobra emblem and rear plate in the tail. 

There are plastic inserts for the head and tail lights, the windows received silver tampos too, the interiors in black were nicely detailed, it has openable hood and doors, the multipart wheels feature a realistic rims design in chrome and high profile styled rubber tires (different to the bigger and wider Schmith rims, with low profile P245/40ZR17 Goodyear Eagle F1 tires, of the actual car, the rims were used also in the original Ford GT40) and it was made in China. 

The second sample, which was designated "1968 Shelby G.T. 500" has a very similar description to that of the previous model, but the changes are in the paint job, which was made in warm gray with metal flake finishing, that reproduces more than decently the original Dupont Pepper Gray Fleet 44490 of the actual car, a slight difference in the front fascia, the side stripes which feature the G.T.500 logo and the hood scoop, which is probably a Ram Air, the rest is virtually identical !!!... 

Mal 1:11-14 "For from the rising of the sun even unto the going down of the same My Name shall be great among the Gentiles; and in every place incense shall be offered unto My Name, and a pure offering: for My Name shall be great among the heathen, saith the LORD of hosts. But ye have profaned it, in that ye say: the table of the LORD is polluted; and the fruit thereof, even his meat, is contemptible. Ye said also: behold, what a weariness is it! and ye have snuffed at it, saith the LORD of hosts; and ye brought that which was torn, and the lame, and the sick; thus ye brought an offering: should I accept this of your hand? saith the LORD. But cursed be the deceiver, which hath in his flock a male, and voweth, and sacrificeth unto the LORD a corrupt thing: for I AM a Great King, saith the LORD of hosts, and My Name is dreadful among the heathen."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Ladies' name or not, this car still stands out in design that muscled down other cars. The bumble bee colour gave it a cheerful appeal and this diecast has extra gimmicks with open bonnet and doors.

chrismandesign said...

I would dare to say that, while Eleanor didn’t receive the first credit in the 2000 remake of Gone In 60 Seconds (like it happened in the original movie), it stole the show and was the true star, overshadowing Nicholas Cage and Angelina Jolie in the main roles !!!... The car was anything but meager in terms of performance and noisy as a manly car should be, the producers took the right decision !!!... These diecast, while not exact movie replicas, achieve a great resemblance with the beast and most elements of the actual car are right there, they were excellently executed !!!

David John Shewsbury said...

That BumbleBee colored Shelby Cobra is beautiful!!! I want it!!! You will send it to me tomorrow right? right? right? LOL LOL LOL...

chrismandesign said...

Oh my friend, I’m afraid that your request is very, very difficult to fulfill, since the model was already hard to find 3 or 4 years ago, but if I happen to find something similar, made by this fantastic brand, I could make arrangements to send you one of them... Any model made by Shelby Collectibles is a gem !!!... =OOOOO

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