Sunday, April 2, 2017

2014 Disney Infinity Edition 2.0 - Disney Originals Series (2014 Disney’s Big Hero 6 Animated Movie) Baymax - PVC Collectible Figurine with Power Disc (IGP - Interactive Game Piece for Disney Infinity Videogame Platform) by Disney


Me gusta pensar que las películas, en general, son mucho más que solo entretenimiento y mientras que la mayoría de personas las considerará simplemente un buen plan para pasar el rato cualquier fin de semana, yo trato de recordar por qué el cine es llamado el "séptimo arte"... 

Ya sé que este último concepto suena más bien extraño para el angloparlante promedio y hay una razón para eso: el término "séptimo arte" fue acuñado por el teórico del cine Ricciotto Canudo, en 1911 y su uso es mucho más popular en lenguas Romance, como español, italiano, francés, etc., pero en el ámbito académico no es desconocido. 

El concepto mismo de séptimo arte, refiriéndose al cine, ha sido polémico; siendo una actividad relativamente reciente, comparada con artes más antiguos como la arquitectura, escultura, pintura, música, danza, poesía o teatro, fue considerado por décadas solo un oficio menor, un apéndice del teatro para ser más preciso. 

Sin embargo, el tiempo y la evolución en la creación de películas ha superado esa concepción reduccionista del cine y personas que disfrutan el séptimo arte, como yo, generamos diferentes lecturas de la misma cinta, descubriendo su riqueza de significados... 

Por ejemplo, he sido cautivado por la racha de películas animadas por computador creadas por Disney Animation Studios, con la ayuda de Pixar, como Toy Story, Monsters, Inc., Buscando a Nemo, Cars, Ratatouille, Wall-E o Up, entre otras. 

Y una de esas "otras" joyas es Big Hero 6, una producción que justo como otras co-creaciones de Disney está clasificada como una película para niños, apropiada para todas las edades y por lo tanto, un filme "fácil de digerir"... 

Bien, deberíamos considerar el hecho que esta producción está basada en una serie de cómic de Marvel (ahora propiedad de Disney), con el mismo nombre, cuya primera aparición fue en 1998 y más que una adaptación, es una recreación. 

Ahora, si bien la historia original es más oscura, sustancialmente más violenta, incluye más personajes (tanto héroes como villanos), e incluso los personajes principales son diferentes, la versión de Disney tiene su propio mérito y no solo es disfrutable, sino que también aborda temas interesantes entre líneas... 

Uno de ellos es lo que llamaría la superioridad de la sabiduría sobre la inteligencia y es curioso como la mayoría de personas tiende a superponer estos términos como si fueran una especie de sinónimos, cuando en realidad ese no es el caso. 

Para poner este asunto de la manera más simple: la sabiduría está más relacionada con la ética, la experiencia y el buen juicio, mientras que la inteligencia está más relacionada con la ciencia, los datos y las fórmulas; en otras palabras: la sabiduría trata con lo que está bien y lo que está mal, mientras la inteligencia trata con lo que es racional o posible... 

Déjame explicarlo con la ayuda de dos de los personajes principales: Hiro y Tadashi Hamada... 

Estos hermanos huérfanos, adoptados por su tía Cass después de la muerte trágica de sus padres, aparentemente tenían un talento innato para la robótica, pero puedes ver una gran diferencia en la forma en que usaron su talento, al menos al principio de la película. 

El filme hace un mayor énfasis en Hiro, el más joven y puedes deducir fácilmente que él es un niño/adolescente superdotado, porque el desarrollo de los microbots para la presentación en el Laboratorio de Robótica Ito Ishioka (parte del Instituto de Tecnología de San Fransokyo), una vez estuvo enfocado, fue como "pan comido" para él... 

A su corta edad, Hiro era mucho más inteligente que su hermano Tadashi, pero mientras Hiro usaba su gran don en peleas de robots ilegales, su hermano trabajó duro, muy duro, hasta el agotamiento y cometiendo muchos errores, para crear un compañero para el cuidado de la salud personal que ayudaría a un montón de gente: Baymax... 

Aún más, todo el enorme talento de Hiro no fue aprovechado hasta que Tadashi orientó a su hermano para hacerlo y para ser honesto, Tadashi creó a Baymax y le dió su "alma", mientras Hiro solo mejoró su "cuerpo" y algunas de sus habilidades... 

AH !!! Y recuerdas qué pasó cuando Hiro quitó el chip de Tadashi de la tarjeta madre de Baymax, dejando solo el chip que él había creado ???... 

Puedes ver la diferencia, EH ??? =PPPPP... 

Uhmmm, supongo que es el momento para otra publicación inesperada de los "otros" artículos en mi colección, simplemente porque los intereses del dueño de este blog (yo) son abigarrados y bueno, hay algo diferente y caprichoso en cualquiera de mis reseñas de todas maneras... 

Esto es una PIJ (Pieza Interactiva de Juego), una especie de "avatar" compatible con la Edición 2.0 de la plataforma de videojuegos o proyecto de campo de juego interactivo virtual de Disney, conocido como Infinity (recientemente cancelado), que incluía personajes de las franquicias Disney, Marvel y Star Wars. 

Es otro regalo de uno de mis cuñados, para Navidad, que recibí hace más de un año y estoy feliz porque me encanta Big Hero 6 y Baymax es un gran personaje para mí (incluso teniendo en mente que no es humano). 

Es una figura de 4" de alto (estatua) incluyendo una base de exhibición que contiene un disco de poder, con información sobre el personaje, que permite usarlo en la plataforma y aparentemente funciona para diferentes máquinas (Wii U, PS3, Xbox 360, etc.). 

Venía dentro de una tarjeta grande y pulcramente diseñada, con información en inglés y francés; fue hecha en PVC, logrando un muy buen nivel de detalle, la proporción y parecido son excelentes y hay bonitos tampos para añadir realismo y fidelidad con respecto al personaje original; los extras son una tarjeta de colección, impresa a todo color, con un código web para desbloquear el personaje, un volante con información básica de cuidado del producto en 30 idiomas y fue hecho en China... 

Num 23:5-10 "Y JEHOVÁ puso palabra en la boca de Balaam, y le dijo: vuelve a Balac, y dile así. Y volvió a él, y he aquí estaba él junto a su holocausto, él y todos los príncipes de Moab. Y él tomó su parábola, y dijo: de Aram me trajo Balac, rey de Moab, de los montes del oriente; ven, maldíceme a Jacob, y ven, execra a Israel. ¿Por qué maldeciré yo al que DIOS no maldijo? ¿Y por qué he de execrar al que JEHOVÁ no ha execrado? Porque de la cumbre de las peñas lo veré, y desde los collados lo miraré; he aquí un pueblo que habitará confiado, y no será contado entre las naciones. ¿Quién contará el polvo de Jacob, o el número de la cuarta parte de Israel? Muera yo la muerte de los rectos, y mi postrimería sea como la suya." 

P.D. Tendré otro de mis cortos paréntesis de dos semanas en mi publicaciones regulares, empezando la próxima semana así que, regresaré (uhmmm, sonó un poco terminator-esco, pero a quién le importa ??? =PPPPP) en Abril 23, si DIOS permite !!! =OOOOO

ENGLISH 
I like to think that movies, in general, are much more than just entertainment and while most people will consider them just a good plan to hang out any weekend, I try to remember why cinema is called the "seventh art"... 


I already know that the latter concept sounds rather strange for the average english speaker and there is a reason for that: the term "seventh art" was coined by italian film theoritician Ricciotto Canudo, in 1911 and its use is much more popular in Romance languages, like spanish, italian, french, etc, but in the academic field it’s not unknown. 

The seventh art concept itself, referring to cinema, has been controversial; being a relatively recent activity, compared with older arts like architecture, sculpture, painting, music, dance, poetry or theater, it was considered for decades just a minor craft, an appendix to the theater to be more precise. 

However, time and the evolution of movie making has overcome this reductionist conception of cinema and people who enjoy the seventh art, like me, generate different readings of the same movie, discovering its richness of meanings... 

For instance, I have been captivated by the streak of computer animated movies created by Disney Animation Studios, with the help of Pixar, like Toy Story, Monsters, Inc., Finding Nemo, Cars, Ratatouille, Wall-E or Up, among others. 

And one of those "other" gems is Big Hero 6, a production that just like other Disney co-creations is classified as a children’s movie, suitable for all ages and hence, an "easy to digest" film... 

Well, we should consider that this production is based in a comic series by Marvel (now property of Disney), with the same name, whose first appearance was in 1998 and more than an adaptation, it’s a recreation. 

Now, while the original story is darker, substantially more violent, includes more characters (both heroes and villains), and even the main characters are different, the Disney version has its own merit and it’s not only enjoyable, but it also addresses interesting topics between the lines... 

One of them is what I would call the superiority of wisdom over intelligence and it’s curious how people tend to overlap these terms as if they were a sort of synonyms, when actually that’s not the case. 

To put this matter in the simplest way: wisdom is more related with ethics, experience and good judgement, while intelligence is more related with science, data and formulas; in other words: wisdom deals with what’s right and what’s wrong, while intelligence deals with what’s rational or possible... 

Let me explain it with the help of two of the main characters: Hiro and Tadashi Hamada... 

These orphan brothers, adopted by their aunt Cass after the tragic death of their parents, seemingly had an innate talent for robotics, but you can see a big difference in the way they used this talent, at least at the beginning of the movie. 

The film makes a greater emphasis on Hiro, the younger one and you can deduct easily that he’s a gifted boy/adolescent, because the development of the microbots for the presentation in the Ito Ishioka Robotic Lab (part of San Fransokyo Institute of Technology), once he was focused, it was like a "breeze" for him... 

At his young age, Hiro was way more intelligent than his brother Tadashi, but while Hiro used his great gift in illegal bot fighting, his brother worked hard, very hard, until exhaustion and making many mistakes, to create a personal healthcare companion that would help a lot of people: Baymax... 

Even more, all that huge talent of Hiro was not harnessed until Tadashi guided his brother to do so and to be honest, Tadashi created Baymax and gave it its "soul", while Hiro just improved its "body" and some of its skills... 

OH !!! And do you remember what happened when Hiro removed Tadashi’s chip from Baymax’s motherboard, leaving only the chip he had created ???... 

Can you spot the difference, HUH ??? =PPPPP... 

Uhmmm, I guess it’s time for another unexpected publication of the "other" items in my collection, just because the interests of the owner of this blog (me) are motley and well, there is something different and whimsical in any of my reviews anyway... 

This is an IGP (Interactive Game Piece), a sort of "avatar" compatible with the Edition 2.0 of the videogame platform or virtual interactive playground project of Disney, known as Infinity (recently cancelled), that included characters from Disney, Marvel and Star Wars franchises. 

It’s another gift from one of my brothers in law, for Christmas, that I received more than a year ago and I’m glad because I love Big Hero 6 and Baymax is a great character for me (even bearing in mind that it’s not human). 

It’s a 4" high figurine (statue) including a display base containing a power disc, with data about the character, which allows to use it in the platform and seemingly it works for different machines (Wii U, PS3, Xbox 360, etc.). 

It came inside a big and neatly designed card, with information in english and french; it was made in PVC, achieving a very good level of detail, the proportion and likeness is excellent and there are nice tampos to add realism and faithfulness regarding the original character; the extras are a trading card, printed in full color, with a web code to unlock the character, a flyer with basic product care information in 30 languages and it was made in China... 

Num 23:5-10 "And the LORD put a Word in Balaam's mouth, and said: return unto Balak, and thus thou shalt speak. And he returned unto him, and, lo, he stood by his burnt sacrifice, he, and all the princes of Moab. And he took up his parable, and said: Balak the king of Moab hath brought me from Aram, out of the mountains of the east, saying: come, curse me Jacob, and come, defy Israel. How shall I curse, whom GOD hath not cursed? or how shall I defy, whom the LORD hath not defied? For from the top of the rocks I see him, and from the hills I behold him: lo, the people shall dwell alone, and shall not be reckoned among the nations. Who can count the dust of Jacob, and the number of the fourth part of Israel? Let me die the death of the righteous, and let my last end be like his!" 

P.S. I will have another of my short parenthesis of two weeks in my regular publications, starting next week so, I’ll be back (uhmmm, it sounded a tad terminator-esque, but who cares ??? =PPPPP) in April 23, if GOD allows !!! =OOOOO

4 comments:

LEon said...

wow you start to quote the bible in your blog now. Hehehe

Dennis aka Katsuden said...

I'm Baymax, your personal health care assistant.. lolz.. I did watch the movie with my family and find the movie very meaningful. My kiddos also play Disney Infinity and in fact they play the console more than I do. Just that we don't have this character. Disney has a wide franchise and this concept is really imaginative with endless expansions. I believed the game concept started off with Skylanders. Amiibo also has its success. Now even LEGO also joins in.

chrismandesign said...

to LEon:

Well, actually I began with this practice of including a fragment of the Bible long ago, in late 2012 and now it’s just a great habit that I enjoy and hopefully other will do so... It’s something you hardly would find, if ever, in other blog of this kind and I know that when the Word of GOD is spread, it never returns alone... =D

chrismandesign said...

to Dennis:

To be honest, I don’t know very much about this platform and I don’t have much time lately to play either, but it looks like the game has been successful and it makes the Disney’s decision of cancelling the platform somewhat disappointing... However, Disney claims that there was a "large financial loss from the game’s production" so it will be gradually discontinued throughout this year...

The IGPs, on the other hand, will survive the platform itself and I found them awesome collectibles, I instantly fell in love with this Baymax !!!... =OOOOO

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