Sunday, November 19, 2017

1998 Tipper - Concept Medium Duty Tipper Truck (Tipper - Tipping Lorry) Collector 712 1998 Regular Racer Series Diecast No Scale by Hot Wheels


Cada coleccionista es un pequeño universo, por eso es que es realmente difícil para nosotros ponernos de acuerdo en muchos temas relacionados con nuestra afición, pero en lo esencial, posiblemente, tenemos más en común de los que nos atrevemos a admitir... 

No hace mucho, leí una publicación de un amigo y colega coleccionista de muy lejos, quien señaló algo acerca de los blogs hoy en día: son mucho menos populares que en su apogeo, más precisamente a principios del 2000, cuando tuvieron un crecimiento explosivo... 

Mientras que el primer blog, reconocido como tal (aunque en esa época fue designado "sitio personal"), fue creado en 1994 por Justin Hall, no fue sino hasta inicios del siglo XXI que los blogs comenzaron a estar ampliamente disponibles, a través de las plataformas digitales... 

Antes que esto sucediera, no podías manejar un blog (anteriormente conocidos como weblogs) a menos que fueras un programador y los primeros blogs eran decididamente feos, ofreciendo experiencia o interacción de usuario muy pobre (si alguna), lo que los hacía cero amigables o atractivos visualmente... 

Dejando a un lado todos estos tecnicismos, aparentemente la gente está leyendo cada vez menos los blogs, en términos generales, no es exagerado decir que las personas comúnes y corrientes difícilmente leen algo redactado en más de tres párrafos en la internet. 

Alguien podría decir que es debido a la inmediatez de los medios virtuales, pero más que nada, creo que es por causa de la pereza de las generaciones más recientes en cuanto a la lectura... 

Este amigo y colega bloguero también afirmó que no estaba buscando fama o dinero, en otras palabras, que le importaba muy poco la popularidad así que, él, como algunos blogueros allá afuera, lo ha estado haciendo por la pasión por esta afición y también expresó que manejar un blog no era para cualquiera... 

No podría estar más de acuerdo con él y si bien tengo que admitir que cuando estaba iniciando este blog, por allá en 2009, estaba ansioso por más visitas, no tomó mucho tiempo para darme cuenta que la popularidad es una camisa de fuerza o un arma de doble filo... 

No puedes ser honesto y popular al mismo tiempo, sé por experiencia que cuando hablas francamente, encontrarás mucha oposición, pero prefiero llamar las cosas por su nombre, sin rodeos, incluso si las personas me consideran antipático, simplemente porque así es como sabrán qué esperar de mí y, a largo plazo, esto genera confianza. 

Además, cuando estás enfocado en ser popular, tratando de complacer a todos los demás, excepto a ti mismo, siguiendo tendencias y publicando lo que a otros les gusta, en lugar de lo que A TI TE GUSTA, tratando de no herir susceptibilidades, terminas traicionándote a ti mismo, la visión acerca de tu blog, acerca de tu afición y convirtiéndote en otro patético farsante con presencia virtual, que tarde o temprano se dará por vencido. 

No me vendo tan barato por la popularidad y, con todo, algunas personas allá afuera regresan a mi blog, haciéndome saber que la honestidad y coherencia son apreciadas todavía de alguna manera, que todavía hay personas quienes piensan que vale la pena leer más de tres párrafos, porque no todo en la vida es acerca de la inmediatez... 

Mantener un blog en marcha está muy lejos de ser fácil, aunque algunas personas se atrevan a decir que es solo un grafiti virtual; he visto blogs nacer y morir, diría yo, incluso con gente apasionada detrás de ellos, porque necesitas persistencia y determinación también, algunas veces la pasión y el entusiasmo no son suficientes, especialmente considerando que la vida tiene sus altas y bajas... 

Podría no ser popular y más bien lo prefiero de esa forma, ya que no estoy obligado a lisonjear a ninguna marca patrocinadora (pero puedo señalar sus fallas y aciertos en cualquier momento) o atado a "lo que es genial" para las masas (muchas veces la tendencia predominante de "la genialidad" no es genial en lo absoluto), porque la independencia y el pensamiento libre son mucho mejores; eres más propenso a rendirte cuando sigues la marea, que cuando creas tu propia marea... 

Luego, siendo coherente con lo que ya he expresado, estoy introduciendo un artículo que está bastante por fuera de la tendencia predominante, otro modelo conceptual / de diseñador que llamó mi atención hace años, simplemente porque casi cualquier cosa relacionada con esta tipología de vehículos (camiones), está ubicada en los primeros lugares de mi lista de preferencias... 

Tuve algunos camiones de juguete durante mi infancia y por eso es que puedo relacionarme con este tipo de modelos sin esfuerzo; conseguí este con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, fue una elección obvia, pero algunas veces no son tan fáciles de cazar, porque otros coleccionistas los están cazando también. 

Este modelo pertenece a las líneas Regulares de Hot Wheels y solo dos iteraciones fueron hechas, por un solo año (1998) y esta es la segunda; de hecho, este modelo fue hecho originalmente por Corgi para su línea Juniors y fue lanzado en 1976 como el Tipping Lorry No. 49B, también disponible como Mezcladora de Cemento. 

Este no es el único caso de modelos Corgi Juniors en el catálogo de Hot Wheels y bueno, Mattel tomó las riendas de Corgi de 1989 a 1995 así que, esa es la explicación detrás de esta especie de inconsistencia, pero curiosamente fue lanzado 3 años luego de eso; supongo que fue parte de los acuerdos, cuando Corgi retornó a manos privadas. 

Si bien este es un modelo conceptual / de diseñador, eso está bastante claro, me recuerda lejanamente a los camiones Magirus Deutz Eckhauber 170 de la misma era, con respecto al diseño general; este Tipper tiene carrocería en diecast con chasis en plástico negro, el volco fue hecho en plástico blanco, mientras que la compuerta trasera fue hecha en diecast, ese es en efecto un toque agradable. 

Para el trabajo de pintura sobre la carrocería, fue escogido un azul oscuro con acabado Metalflake, el mismo color usado para la compuerta trasera, con apenas un tampo en plateado para la parrilla frontal; añadí algunos toques plateados diminutos aquí y allá, pero el volco recibió más tampos presentando un logotipo BD Construction sobre los paneles laterales, en negro, amarillo y azul. 

No hay interiores, las ventanas son ahumadas, el truquito aquí es que puedes levantar el volco, las ruedas plásticas presentan diseño de rimes 5 Spokes en cromado, que lucen mucho mejor que las ruedas originales diseñadas por Corgi y fue hecho en China !!!... 

Luc 18:1-8 "También les refirió JESÚS una parábola sobre la necesidad de orar siempre, y no desmayar, diciendo: había en una ciudad un juez, que ni temía a DIOS, ni respetaba a hombre. Había también en aquella ciudad una viuda, la cual venía a él, diciendo: hazme justicia de mi adversario. Y él no quiso por algún tiempo; pero después de esto dijo dentro de sí: aunque ni temo a DIOS, ni tengo respeto a hombre, sin embargo, porque esta viuda me es molesta, le haré justicia, no sea que viniendo de continuo, me agote la paciencia. Y dijo el SEÑOR: oíd lo que dijo el juez injusto. ¿Y acaso DIOS no hará justicia a sus escogidos, que claman a Él día y noche? ¿Se tardará en responderles? Os digo que pronto les hará justicia. Pero cuando venga el Hijo del Hombre, ¿hallará fe en la tierra?

ENGLISH 
Each collector is a small universe, that’s why it’s really hard for us to be in agreement in many topics related with our hobby, but in the essentials, conceivably, we have more in common than what we dare to admit... 


Not so long ago, I read a publication of a friend and fellow collector from far away, who pointed out something about blogs nowadays: they are far less popular than in their heyday, more precisely in the early 2000s, when they had an explosive growth... 

While the first blog, recognized as such (albeit at that time it was designated as "personal site"), was created in 1994 by Justin Hall, it was only until the beginning of the 21st century that blogs became widely available, through digital platforms... 

Before this happened, you couldn’t run a blog (previously known as weblog) unless you were a programmer and the first blogs were decidedly ugly, offering very poor (if any) user experience or interaction, which make them zero friendly or visually appealing... 

Leaving aside all those technicalities, seemingly people are reading blogs less and less, in general terms, it’s not exaggerated to say that ordinary people hardly read something written up in more than three paragraphs on the internet. 

Someone could say that it’s due to the immediacy of the virtual media, but more than anything, I think it’s because of the laziness of the most recent generations as for reading... 

This friend and fellow blogger also claimed that he wasn’t looking for fame or money, in other words, that he cares very little about popularity so, he, as some bloggers out there, has been doing it just out of the passion for this hobby and also expressed that running a blog is not for everyone... 

I couldn’t agree more with him and while I have to admit that when I was starting this blog, back in 2009, I was eager for more visits, it didn’t take long for me to realize that popularity is a straitjacket or a double-edged weapon... 

You can’t be honest and popular at the same time, I know by experience that when you speak frankly, you will find a lot of opposition, but I prefer to call things by their name, bluntly, even if people consider me unfriendly, just because that’s how they will know what to expect from me and, in the long term, it generates confidence. 

Besides, when you’re focused on being popular, trying to please everybody else, except yourself, following trends and publishing what others like, instead of what YOU LIKE, trying not to hurt susceptibilities, you end betraying yourself, the vision about your blog, about your hobby and becoming another pathetic humbug with virtual presence, who sooner or later will give up. 

I don’t sell myself so cheap for popularity and yet, some people out there come back to my blog, letting me know that honesty and coherence are still appreciated somehow, that still there are people who think it’s worth to read more than three paragraphs, because not everything in life is about immediacy... 

Keep a blog going on is really far from being easy, albeit some people dare to say that it’s just a virtual graffiti; I have seen blogs being born and dying, I would say, even with passionate people behind them, because you need persistence and determination too, sometimes passion and enthusiasm are not enough, specially considering that life has its ups and downs... 

I might not be popular and I rather prefer that way, just because I’m not forced to flatter any sponsoring brand (but I can point out their failures and/or successes anytime) or tied to "what is cool" for the masses (many times the mainstream "coolness" is not cool at all), because independence and freethinking are way better; you are more prone to give up when you follow the tide, than when you create your own tide... 

So, being consistent with what I have already expressed, I’m introducing an item that is way out of the mainstream, another concept / designer model that caught my attention years ago, just because almost anything related with this typology of vehicles (trucks), is placed first in my list of preferences... 

I had some toy trucks during my infancy and that’s why I relate with this kind of models without effort; I got this one with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, it was an obvious choice, but sometimes they are not so easy to hunt, because other collectors are hunting them too. 

This model belongs to the Regular lines of Hot Wheels and only two iterations were made, for a single year (1998) and this is the second one; in fact, this model was originally made by Corgi for its Juniors line and it was released in 1976 as the Tipping Lorry No. 49B, also available as Cement Mixer. 

This is not the only case of Corgi Juniors models in the Hot Wheels catalog and well, Mattel took over the reins of Corgi from 1989 to 1995 so, that’s the explanation behind this sort of inconsistency, but curiously it was released 3 years after that; I guess it was part of the agreements, when Corgi returned to private hands. 

While this is a concept / designer model, that’s pretty clear, it reminds me distantly the Magirus Deutz Eckhauber 170 trucks of the same era, regarding the overall design; this Tipper has diecast body with black plastic chassis, the dump box was made in white plastic, while the tail gate was made in diecast, that’s indeed a very nice touch. 

For the paint job on the body, a dark blue with Metalflake finishing was chosen, the same color used for the tail gate, with barely one tampo in silver for the front grille; I added some tiny silver touches here and there, but the dump box received more tampos featuring a BD Construction logo on the side panels, in black, yellow and blue. 

There are no interiors, the windows are smoked, the gimmick here is that you can lift the dump box, the plastic wheels feature 5 Spokes rims design in chrome, that look much better than the original wheels designed by Corgi and it was made in China !!!... 

Luk 18:1-8 "And HE spake a parable unto them to this end, that men ought always to pray, and not to faint; saying: there was in a city a judge, which feared not GOD, neither regarded man: and there was a widow in that city; and she came unto him, saying: avenge me of mine adversary. And he would not for a while: but afterward he said within himself: though I fear not GOD, nor regard man; yet because this widow troubleth me, I will avenge her, lest by her continual coming she weary me. And the LORD said: hear what the unjust judge saith. And shall not GOD avenge His own elect, which cry day and night unto Him, though HE bear long with them? I tell you that HE will avenge them speedily. Nevertheless when the Son of man cometh, shall HE find faith on the earth?

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Very true in the past, we can’t even own a blog domain without programming. Thanx to technology and google for easy blogging and an expression of our hobby. What a blessings!

My impression of tipper truck is usually dust and muddy. Yours is too clean and maybe you can do mud weathering for more realism.. lolz just kidding. It quite cool that the toy can mimic the mechanism of tipper truck unloading the goods.

chrismandesign said...

Code and all the infrastructure behind the overall appearance of any blog, are things you either hate or love... In my case, code is a pain, albeit I made some tweaks to the design and color palette of my blog, in order to create something more personal... I have to agree with you pal, thanks to programmers, we have a more friendly platform, with some character and certain flexibility for visualization in other devices; build this from the ground up must be pretty much a nightmare in terms of code, YUK !!!...

On the other hand, weathering in this scale ???... No way, I hardly do some extra detail here and there, but other kind of customizations demand time, which usually I don’t have =P... Aaaaaannnd, I love this truck just the way it is !!!... =D

David John Shewsbury said...

a dump truck on a Racing Series? I'm not sure how that work really LOL... I guess it's like asking a a cow to climb up a step ledder... hahahaha...

chrismandesign said...

HAHAHA... Racing dump trucks ???... From where you got that idea, pal ???... It’s like asking an elephant to do yoga !!! LOLOLOLOLOLOLOL... =P XD =D