Sunday, November 5, 2017

1930’s Era Custom Streamliner Oil Tanker Truck - Hot Wheels / Petersen Concept Truck (Rocket Oil) 2005 Petersen Automotive Museum Exclusive Promo / Oil Can Hot Wheels 100% Series - Limited Edition # 0122 of 5,000 Diecast No Scale by Hot Wheels


Solía pensar que los museos eran los lugares más aburridos jamás creados por la humanidad; de hecho, no estaba precisamente entusiasmado la primera vez que tuve que visitar uno de ellos, durante mis años de escuela y supongo que la mayoría de niños "normales" sienten cierta aprensión en estas situaciones... 

La política de "mirar y no tocar" en vigor en la gran mayoría de museos, digamos que no ayuda demasiado a crear un vínculo emocional agradable con estos sitios, al menos no cuando estás en la "plenitud" de tu infancia; con todo, usualmente esta percepción cambia a medida que creces... 

Se necesita algún tiempo para desarrollar el placer de simplemente mirar con detenimiento algo que atrapa tu atención en un museo, para tocarlo con tus ojos, con cierta avidez y ahora, como un adulto hecho y derecho, debo decir que es una experiencia fascinante y enriquecedora para mi percepción como diseñador. 

Sin embargo, algo que anhelo desde hace mucho, pero que no he podido hacer hasta ahora es visitar un museo automotriz, simplemente porque no hay ninguno del que haya escuchado en mi ciudad natal y el único que conozco en mi país está localizado en otra ciudad (Cali, Valle del Cauca, aproximadamente a 461,3 km). 

En el resto del mundo hay muchos museos de este tipo, con cosas muy interesantes, pero hay uno que me encantaría conocer algún día: el Museo Automotriz Petersen, localizado en Los Angeles, California y fundado el 11 junio de 1994, por el editor de revistas Robert E. Petersen. 

A diferencia de otros museos en el mismo segmento, que exhiben una marca particular o cierta clase de vehículos, el Museo Petersen presenta un poco de todo, con numerosas exhibiciones itinerantes y diferentes temas agrupados en tres categorías principales: historia, industria y arte; además, tienes la oportunidad de visitar su famosa Bóveda con aún más rarezas !!!... 

Mi invitado para hoy fue inspirado en el legado de este museo relativamente joven y de alguna manera se las arregla para representar la intemporalidad de los vehículos incluidos en la Colección Petersen, una que es admirada por millones de visitantes y mucho más después de la extensa renovación a la que se sometió en 2015, la cual generó polémica, aunque también le significó a este museo ganar un premio de arquitectura !!!... 

Rigurosidad y consistencia son esenciales cuando se trata de abordar una temática alrededor de la cual los museos desarrollan una exhibición, así como en la selección de las piezas incluidas... 

No es de sorprender que esperes algo similar de cualquier coleccionista experto, que actúa como curador cuando se trata de escoger un artículo para su colección, mucho más cuando el artículo en cuestión pertenece a la categoría Premium... 

Ya mencioné en otra reseña (aquí) las principales categorías de modelos en diecast, así como los principales rasgos para distinguir un verdadero diecast Premium, de los cuales he abordado los dos primeros: Realismo (aquí) y Nivel de Detalle (aquí) así que, es hora de introducir el tercero... 

A diferencia de los dos primeros parámetros que puedes observar a simple vista, el parámetro de Calidad y Tipo de Acabados requiere una observación mucho más cercana, simplemente porque involucra todos esos pequeños detalles que fabricantes de diecast en otras categorías usualmente descuidan en mayor o menor grado, pero en la categoría Premium son lo que hace realmente la diferencia. 

Podrías tener un modelo donde el Realismo y el Nivel de Detalle sean sobresalientes, gracias a un diseño y desarrollo minucioso que resulta en un gran molde, un excelente comienzo; pero un control de calidad estricto es imperativo cuando los acabados son aplicados, porque los coleccionistas experimentados en esta clase de modelos son implacables con el más mínimo defecto y así es como debe ser. 

En la categoría Premium no esperas menos que excelencia en el trabajo de pintura, no demasiado grueso (de forma que los detalles del molde se pierdan en el proceso) o demasiado delgado (que permita ver la aleación de base a través de la pintura); grumos, manchas, colores mareados, rayones, áreas visible sin pintura donde debería estar o superposición imprecisa en esquemas de color de dos o más tonos, están completamente fuera de lugar en un modelo de este tipo. 

Cuando se trata de decoraciones, actualmente puedes ver la incursión de la impresión digital (Inyección de Tinta), que hace este paso menos complejo y reduce costos, pero el uso de este proceso es simplemente inaceptable en un diecast Premium (debido a su acabado irregular / borroso) y debes esperar tampos, calcomanías o una combinación de ambos (que ofrecen la mayor durabilidad, consistencia del color y definición en los detalles), aplicados con precisión, NADA menos que eso. 

En el caso de logotipos, insignias, emblemas y ciertos detalles en los interiores, especialmente en el tablero de instrumentos, algunos fabricantes de diecast en el segmento Premium usan el fotograbado, una técnica que ofrece precisión increíble, pero requiere mano de obra altamente calificada para la producción y posicionamiento así que, no es muy usual en escalas más pequeñas. 

Ruedas multiparte presentando llantas en caucho e insertos plásticos para las luces frontales, traseras y otras molduras son obligación en la categoría Premium; no obstante, en el caso de escalas pequeñas (1:64 y más pequeñas) estoy a gusto con ruedas multiparte presentando llantas plásticas en ciertos casos y honestamente, prefiero tampos aplicados con precisión para luces y molduras, que insertos plásticos mal colocados o mal terminados. 

Hay todavía cuatro parámetros para revisar brevemente sobre este tema, en caso que quieras regresar... 

Con el fin de ejemplificar lo que estoy hablando, mi invitado para esta publicación es el pretexto perfecto y uno que resulta ser un modelo de diseñador / conceptual / de fantasía; es algo que en ciertos coleccionistas causaría escozor, pero allí lo tienes y en realidad cumple los parámetros que estoy introduciendo para cualquier diecast Premium (incluyendo el Realismo, sí, porque este parámetro no es solo sobre replicar un modelo de producción)... 

Este modelo llamado simplemente Rocket Oil, fue una creación de Phil Riehlman, con la colaboración de Goyo para esta versión, un diseñador en Hot Wheels de quien he escuchado muy poco, si algo, pero su trabajo habla fuerte y claro acerca de su talento y compromiso. 

Fue lanzado por primera vez en 2000, como parte de set de dos vehículos Designer Dreamz, el cual a su vez fue parte de la línea Hot Wheels 100% y ha tenido 20 o más iteraciones (incluyendo variaciones) hasta ahora. 

Con este "ADN" puedes apostar que es un artículo Premium y siempre lo ha sido, pero algunas veces es presentado en líneas De Lujo, como aquellos creados para convenciones en América (las convenciones japonesas usan la presentación Premium) o para el Hot Wheels Collector’s Club / Red Line Collector’s Club (empacados en tarjetas bonitas pero desechables, sin base de exhibición, cubierta acrílica o las "golosinas" usuales que esperas en una línea Premium) así que son simplemente línea De Lujo. 

Estoy convencido que fue inspirado por los antiguos y despampanantes carro tanques de combustible aerodinamizados, diseñados y construidos en los 30s, como el Camión Cisterna Texaco Diamond T Doodlebug de 1934, el Carro Cisterna Gilmore Streamliner COE de 1935 o el Camión Cisterna Dodge Airflow de 1939 y además, hace homenaje al trabajo de Wellington Everett Miller, un diseñador e ingeniero visionario de esa época. 

Lo conseguí con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 3 años, por un precio que sería una minucia actualmente, porque alcanza precios absurdamente altos; sé que fue la confluencia del momento, vendedor y precio correctos, de otro modo, no estaría en mi colección pues no pagaría lo que muchos vendedores inescrupulosos piden hoy en día por él, de ningún modo; pertenece a la Serie Petersen Automotive Museum Exclusive Promo / Oil Can Hot Wheels 100% de 2005, es una Edición Limitada de 5.000 unidades y la mía es la #0122. 

El modelo ofrece construcción completa en diecast, con un nivel de detalle extraordinario, aunque algunas características serían imprácticas en la vida / tamaño real; con respecto al trabajo de pintura, la parte superior tiene acabado cromado mientras la parte inferior fue trabajada en negro brillante, el chasis presenta acabado cromado también y todo fue pulido para conseguir una apariencia suave. 

Esta complementado por tampos y/o calcomanías para las luces, parrilla y emblema frontales, luces intermitentes en el techo, llamas de estilo pinza de cangrejo, emblemas, logo de Petersen Automotive Museum sobre los paneles laterales y luces de cola, colocados con precisión. 

Puedes levantar la parte superior para revelar la cabina, el motor al frente ("algo" peligroso para la salud del conductor), el conjunto de tanques de combustible y la pistola surtidora que puedes mover alrededor, en la parte trasera; es una locura, pero es genial y todavía tiene una buena factibilidad !!!... 

Considerándolo todo, este es un modelo maravilloso, con acabados exquisitos (a diferencia del modelo más reciente con decoración de Gulf Racing lanzado para el Red Line Collector’s Club, cuyos acabados dejan mucho que desear, incluso para un artículo de la categoría De Lujo y el precio de venta en el mercado secundario es completamente ridículo, es indignante para cualquier coleccionista con dos dedos de frente, de esos que NO abundan). 

Las ruedas son multiparte Real Riders, seis de ellas (!!!), presentando diseño de rimes Moon Disc realista y clásico en cromado, exclusivamente creado para este modelo, con llantas en caucho labradas incluyendo un contorno rojo; hay una base de exhibición, que es parte del empaque tipo Oil Can (Tarro de Aceite) estupendamente diseñado y fue hecho en China !!!... 

Rom 5:6-11 "Porque CRISTO, cuando aún éramos débiles, a su tiempo murió por los impíos. Ciertamente, apenas morirá alguno por un justo; con todo, pudiera ser que alguno osara morir por el bueno. Más DIOS muestra su amor para con nosotros, en que siendo aún pecadores, CRISTO murió por nosotros. Pues mucho más, estando ya justificados en su sangre, por ÉL seremos salvos de la ira. Porque si siendo enemigos, fuimos reconciliados con DIOS por la muerte de su Hijo, mucho más, estando reconciliados, seremos salvos por su vida. Y no sólo esto, sino que también nos gloriamos en DIOS por el SEÑOR nuestro JESUCRISTO, por quien hemos recibido ahora la reconciliación."

ENGLISH 
I used to think that museums were the most boring places ever created by mankind; in fact, I was not precisely enthusiastic the first time I have to visit one of them, during my school years and I guess most "normal" kids feel certain apprehension in these situations... 


The policy of "look, but do not touch" in force in the vast majority of museums, let’s say that doesn’t help too much into create a nice emotional link with these places, at least when you’re in the "fullness" of your infancy; yet, usually this perception changes as you grow up... 

It takes some time to develop the pleasure of just staring at something that catches your attention in a museum, to touch it with your eyes, with certain avidity and now, as a full grown adult, I must say that it’s a fascinating experience and enriching for my perception as a designer. 

However, something I long to do since a long ago, but I’ve not been able to do until now is to visit an automotive museum, just because there are none of which I have heard in my hometown and the only one I know in my country is located in other city (Cali, Valle del Cauca, approximately 461.3 km away). 

In the rest of the world there are many museums of this kind, with very interesting stuff, but there is one that I would love to visit someday: the Petersen Automotive Museum, located in Los Angeles, California and founded on June 11, 1994 by the magazine publisher Robert E. Petersen. 

Unlike other museums in the same segment, which display one particular car brand or certain kind of vehicles, the Petersen Museum features a bit of everything, with numerous itinerant exhibitions and different themes grouped in three main categories: history, industry and artistry; besides, you have the chance to visit its famous Vault with even more rarities !!!... 

My guest for today was inspired on the legacy of this relatively young museum and somehow manages to represent the timelessness of vehicles included in the Petersen Collection, one that is admired by millions of visitors and much more after the extensive renovation it underwent in 2015, which generated controversy, albeit it meant also for this museum winning an architectural award !!!... 

Rigorousness and consistency are essential when it comes to address a topic around which museums develop an exhibition, as well as in the selection of pieces included... 

It’s no wonder that you would expect something similar from any knowledgeable collector, who acts like a curator when it comes to choose an item for his/her collection, much more when the item in question belongs to the Premium category... 

I already mentioned in other review (here) the main categories of diecast models, as well as the main traits to distinguish a true Premium diecast, of which I have addressed the first two: Realism (here) and Level of Detail (here) so, it’s time to introduce the third... 

Unlike the two previous parameters that you can observe naked eye, the Quality and Type of Finishes parameter requires a much closer observation, just because it involves all those little details that manufacturers of diecast in other categories usually neglect in greater or lesser grade, but that in the Premium category are what really makes the difference. 

You could have a model where the Realism and Level of Details are oustanding, thanks to a thorough design and development that result in a great mold, an excellent start; but a strict quality control is imperative when the finishes are applied, because collectors experienced in this kind of models are relentless with the slightless blemish and that’s how it must be. 

In the Premium category you don’t expect less than excellence in the paint job, not too thick (so that the mold details are lost in the process) or too thin (that it let you see the alloy base through the paint); lumps, stains, dizzy colors, scratches, visible areas without paint where it should be or imprecise overlaping in color schemes of two or more tones, are completely out of place in a model of this kind. 

When it comes to decorations, currently you can the see the incursion of digital printing (Ink Jet), that makes this step less complex and reduces costs, but the use of this process is simply unacceptable in a Premium diecast (due to its irregular / fuzzy finishing) and you must expect tampos, decals or a combination of both (which offer the greatest durability, color consistency and definition in details), accurately applied, NOTHING less than that. 

In the case of logos, insignias, emblems and certain details in the interiors, specially on the dashboard, some diecast manufacturers in the Premium segment use the photo-etching, a technique that offers incredible accuracy, but requires highly skilled labor for production and positioning so, it’s not so usual in smaller scales. 

Multipart wheels featuring rubber tires and plastic inserts for the front, rear lights and other moldings are a must in the Premium category; nonetheless, in the case of small scales (1:64 and smaller) I’m fine with multipart wheels featuring plastic tires in certain cases and honestly, I prefer tampos accurately applied for the lights and moldings, than plastic inserts misplaced or badly finished. 

There are still four parameters to check briefly about this topic, in case you want to come back... 

In order to exemplify what I’m talking about, my guest for this publication is the perfect excuse and one that turns out to be a designer / concept / fantasy model; it’s something that in some collectors would cause stinging, but there you have it and it actually meets the parameters I’m introducing for any Premium diecast (including Realism, yeah, because this parameter is not only about replicating a production model)... 

This model called simply Rocket Oil, was a creation of Phil Riehlman, with the colaboration of Goyo for this version, a designer in Hot Wheels of whom I have heard very little, if anything, but his work speaks loud and clear about his talent and commitment. 

It was released for the first time in 2000, as part of the Designer Dreamz two vehicles set, which in turn was part of the Hot Wheels 100% line and it has had 20 or more iterations (including variations) until now. 

With this "DNA" you can bet is a Premium item and it always has been, but sometimes it’s featured in Deluxe lines, like those created for conventions in America (japanese conventions use the Premium presentation) or for the Hot Wheels Collector’s Club / Red Line Collector’s Club (packed in nice but disposable cards, without display base, acrylic cover or the usual "goodies" you expect in a Premium line) so they are just Deluxe lines. 

I’m convinced that it was inspired by the old and stunning streamlined fuel tanker trucks, designed and built in the 30s, like the 1934 Texaco Diamond T Doodlebug Tanker Bank Truck, the 1935 Gilmore Streamliner COE Fuel Tanker Truck or the 1939 Dodge Airflow Tanker Truck and besides, it pays homage to the work of Wellington Everett Miller, a visionary designer and engineer of that time. 

I got it with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 3 years ago, for a price that would be a trifle currently, because it fetches prices absurdly high; I know it was the confluence of the right time, seller and price, otherwise it wouldn’t be part of my collection because I wouldn’t pay what many unscrupulous sellers ask for it nowadays, no way; it belongs to the 2005 Petersen Automotive Museum Exclusive Promo / Oil Can Hot Wheels 100% Series, it’s a Limited Edition of 5,000 units and mine is the #0122. 

The model offers full diecast construction, with an extraordinary level of detail, albeit some features would be impractical in the real life / size; regarding the paint job, the top has chrome finishing while the bottom was worked in glossy black, the chassis features chrome finishing too and everything was polished to get a smooth appearance. 

It’s complemented by tampos and/or decals for the front lights, grille and emblem, blinking lights on top, crab claw style flames, emblems, Petersen Automotive Museum logo on the side panels and tail lights, accurately placed. 

You can lift the top to reveal the cabin, the engine in front ("kind of" dangerous for driver’s health), the set of fuel tanks and the gas nozzle that you can move around, at the rear; it’s nuts, but it’s cool too and it still has a good feasibility !!!... 

All in all this is a wonderful model, with exquisite finishes (unlike the most recent Gulf Racing livery model released for the Red Line Collector’s Club, whose finishes leave much to be desired, even for an item of the Deluxe category and the asking price in the secondary market is outright ludicrous, it’s outrageous for any collector with half a brain, of those who DON’T abound). 

The wheels are multipart Real Riders, six of them (!!!), featuring realistic and classic Moon Disc rims design in chrome, exclusively created for this model, with styled rubber tires including a red contour; there is an exhibition base, that is part of the stupendously designed Oil Can type packing and it was made in China !!!... 

Rom 5:6-11 "For when we were yet without strength, in due time CHRIST died for the ungodly. For scarcely for a righteous man will one die: yet peradventure for a good man some would even dare to die. But GOD commendeth his love toward us, in that, while we were yet sinners, CHRIST died for us. Much more then, being now justified by his blood, we shall be saved from wrath through Him. For if, when we were enemies, we were reconciled to GOD by the death of his Son, much more, being reconciled, we shall be saved by his life. And not only so, but we also joy in GOD through our LORD JESUS CHRIST, by whom we have now received the atonement."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

This is awesome cool so much so it's difficult to differential the head and tail! A real premium and deluxe deal with plenty of chrome and beside those Bam Bam Bigolo flames are also those wings near the rear tires. Very much like an artistic expression with a dash of futurism and how unique the chassis opens... A more that surprise piece I would say.

chrismandesign said...

Phil Rielhman is the designer behind the creation of this model, he’s a guy of the old school and that’s why the Rocket Oil has that super-retro-futuristic taste that I love (and I think you love it too !!!)... It’s amazing that this kind of outlandish and beautiful oil tanker trucks could be made so long ago, but it’s true; in the 30s decade of the last century, designers and engineers like Wellington Everett Miller developed several of these vehicles, similar to the one published here, either for oil or brewing companies and probably a few of these gems are preserved in different museums of the United States, though I have never seen one of them in person, I wish I could !!!... =OOOOO

David John Shewsbury said...

I usually wouldn't like this special weird looking models but for this particular model, I think I can like it easily. That openable top cover is a good feature. I like!!!

chrismandesign said...

I had no idea about the feature you mentioned, until I had the model in my hands... Actually, I got it because of the overall design and the line to which it belongs (it’s part of the Hot Wheels 100% Series, the only Premium line available from the big blue brother) so, when I saw that the top could be opened I was just blown away !!!... While this is a Designer Model, it certainly retains much of the essence of the old oil/brewer tanker trucks made in the 30’s decade and I love old stuff, then it was no brainer for me to get it, specially at the right price !!!... =OOOOO