Sunday, February 9, 2020

1974 - 1978 Lancia Stratos HF Stradale Tipo 829 (Street Version) - Subcompact 2-Door Slantback Sports Car / Rally Car 2002 First Editions Series 25/42 - 37/240 Diecast Scale 1:61 by Hot Wheels


El siglo XX vio la ebullición de una plétora de movimientos de arte y/o diseño, con enfoques filosóficos diversos, los cuales moldearon la compleja forma de un periodo que cambió o destruyó paradigmas culturales establecidos desde hace mucho tiempo... 

Fue un siglo eufórico que todavía estamos lejos de asimilar, la riqueza de expresiones, a menudo contradictorias, que puedes ver en diferentes objetos de arte y/o diseño desarrollados durante esa época, son simplemente el reflejo de una sociedad contemporánea inquieta; prácticamente cada década tuvo su propia "atmósfera" y el "panorama general" fue abigarrado... 

Simplemente no puede negarse que Europa contribuyó grandemente a toda esta variedad de visiones, si excavas un poco en la historia del arte y el diseño del siglo XX, encontrarás que visionarios en diferentes campos de: Hungría, Alemania, España, Cataluña, Dinamarca, Francia, Suecia, Finlandia, Inglaterra, Austria, Holanda, entre otras proveniencias, ayudaron a dar forma al mundo con sus ideas. 

Pero ellos no estuvieron solos: Rusia, Estados Unidos, Israel, Japón, Irak, Canadá, México, Brasil, Colombia (sí, mi patria), Ghana y muchos otros países alrededor del mundo estuvieron involucrados en este maremágnum que llamamos el siglo XX. 

Sin embargo, Italia ha demostrado con facilidad un enorme potencial para asombrar con creaciones de su miríada de diseñadores y artistas: sin demeritar el maravilloso trabajo de personas de otras latitudes, no es exagerado reclamar que el arte y diseño italianos son posiblemente los más reconocidos a nivel mundial durante el siglo pasado. 

Y eso no es algo gratuito, a pesar del hecho que Italia fue el último país donde arribó la Revolución Industrial, también fue el país donde el Renacimiento vió la luz y la Edad Media (también conocida como Edad Oscura) llegó a su fin. 

Entonces, el liderazgo italiano en términos de diseño y/o arte fue el resultado de siglos de herencia cultural que fueron vertidos en varias copas: pintura, diseño de mobiliario, escultura, diseño gráfico, arquitectura, diseño industrial, música, diseño de modas, literatura, diseño de interiores, danza, diseño automotor y cine. 

Este tema es tan interesante, pero tengo que enfocarme brevemente en una de las disciplinas ya mencionadas, porque mi invitado para esta publicación: el Lancia Stratos HF Stradale Tipo 829 de 1974 - 1978 (Versión de Calle), un Auto Deportivo / Auto Rally Subcompacto 2 Puertas Slantback, resulta ser el producto de una mente prolífica de Italia. 

Marcello Gandini, nacido en Turín, contemporáneo de Giorgetto Guigiaro y Leonardo Fioravanti, es un diseñador excepcional y no solo en el campo automotriz, no, también es un diseñador industrial y de interiores, quien está trabajando actualmente como independiente. 

La mayoría de su trabajo es conocido gracias a Bertone (Gruppo Bertone), una compañía automotriz italiana con una larga historia de 102 años, que cubrió la mayor parte del siglo XX, diseñando productos distintivos y vanguardistas, hasta su desaparición en 2014 (en la actualidad continúa como una nueva empresa, Bertone Studio, propiedad de ex-empleados). 

Ahora, no es menos verdad que la contribución de Gandini al prestigio de Bertone fue evidente y marcó una era muy exitosa cuando la silueta de cuña estuvo en su apogeo: Marcello dominó este lenguaje de diseño como ningún otro en este campo. 

El Lancia Stratos es una variación extravagante e interesante de esa idea, en una carrocería muy, muy pequeña, que para los estándares de hoy sería apretada, claustrofóbica (debe ser el hecho que la gente en general y los pilotos en particular eran más pequeños en aquella época) y, con todo, el diseño exterior era tan diferente a lo que fue habitual para coches deportivos o aún para coches de rally, que incluso al presente permanece como un hito automotor y uno de los trabajos más representativos de Gandini!... 

Un ícono como el Lancia Stratos está muy bien representado en el mundo del diecast, con modelos en varias escalas como 1:12, 1:18, 1:43 o 1:64, por marcas como: Kyosho, Sun Star, Minichamps, Vitesse, Solido, Otto-Mobile, HPI Racing, Tomica, Verem, High Speed, CM’s, Shinsei, Welly, Burago, Polistil e incluso un par de Transformers fueron modelados tomando como base este carro: Wheeljack (Autobot) y Exhaust (Decepticon)... 

Ya publiqué un modelo en escala 1:43, parte de la Colección Del Prado, sobre el cual puedes leer aquí, basado en un auto de carreras rally real, que no presentaba el alerón trasero característico de modelos posteriores, pero esta vez estoy introduciendo un Lancia Stratos Stradale hecho por Hot Wheels... 

El modelo fue diseñado por Mark Jones, un tipo que ha estado en Mattel desde 1986 (no vieja, tampoco nueva, sino más bien escuela media), él ha estado trabajando principalmente en proyectos para Hot Wheels, pero tuvo una temporada de ocho años trabajando en proyectos para Matchbox y lo que encontré bastante sorpresivo sobre él, es que estuvo detrás del diseño de las ruedas Co-Molded 6 Spokes (CM-6), probablemente mi favorito de todos los tiempos. 

Al menos 131 modelos, la mayoría para la Línea Principal (categoría Regular) y unos pocos para líneas Adultas han sido su responsabilidad, tanto modelos licenciados internamente (de diseñador / fantasía / conceptules) como externamente (vale la pena mencionar que no hay tal cosa como modelos "genéricos" o "no licenciados", cuando estamos hablando de empresas de diecast establecidas, solo imitaciones y ese es un concepto diferente). 

El trabajo de Mark Jones en este Stratos es bueno: a pesar que es un coche de juguete, los moldes entregan un nivel de detalle y proporción apropiados, mejor que en modelos equivalentes, el único problema es la carencia de los pilares A. 

En la actualidad, la carencia de los pilares A, B y/o C está plagando líneas en las categorías Regular, Adulta y De Lujo de Hot Wheels, pero también líneas Regulares y Adultas de Matchbox: es una manera burda de recortar costos de producción, que abarata demasiado el producto a los ojos del coleccionista, junto con los horrendos vástagos / postes traseros en vagonetas, hatchbacks y VDUs, además de otros problemas. 

Lo conseguí en el mercado secundario, con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 5 años; el Lancia Stratos ha tenido al menos 13 iteraciones, incluyendo variaciones, solo para la Línea Principal (categoría Regular). 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro: el trabajo de pintura fue hecho en rojo con acabado brillante, complementado por apenas un par de tampos plateados: un logo diminuto de Lancia sobre el capó y un logo grande de Hot Wheels sobre la tapa del baúl; los interiores para este modelo fueron trabajados en negro e incluyen la persiana que reemplaza la ventana trasera, con ventanas transparentes; las ruedas plásticas presentan diseño de rimes 5 Spoke en cromado y fue hecho en Malasia... 

Hch 10:11-20 "y vio el cielo abierto, y que descendía algo semejante a un gran lienzo, que atado de las cuatro puntas era bajado a la tierra; en el cual había de todos los cuadrúpedos terrestres y reptiles y aves del cielo. Y le vino una voz: levántate, Pedro, mata y come. Entonces Pedro dijo: SEÑOR, no; porque ninguna cosa común o inmunda he comido jamás. Volvió la voz a él la segunda vez: lo que DIOS limpió, no lo llames tú común. Esto se hizo tres veces; y aquel lienzo volvió a ser recogido en el cielo. Y mientras Pedro estaba perplejo dentro de sí sobre lo que significaría la visión que había visto, he aquí los hombres que habían sido enviados por Cornelio, los cuales, preguntando por la casa de Simón, llegaron a la puerta. Y llamando, preguntaron si moraba allí un Simón que tenía por sobrenombre Pedro. Y mientras Pedro pensaba en la visión, le dijo el ESPÍRITU: he aquí, tres hombres te buscan. Levántate, pues, y desciende y no dudes de ir con ellos, porque yo los he enviado."

ENGLISH 
The 20th century saw the ebullition of a plethora of art and/or design movements, with diverse phylosophical approaches, which molded the complex shape of a period that changed or destroyed long established cultural paradigms... 


It was an euphoric century that we are still far from assimilating, the richness of expressions, often contradictory, you can see in different objects of art and/or design developed during that time, were simply the reflection of a restless contemporary society; virtually each decade had its own "atmosphere" and the "big picture" was motley... 

It just cannot be denied that Europe contributed greatly to all this variety of visions, if you dig a little bit in the history of art and design of the 20th century, you will find that visionaries in different fields from: Hungary, Germany, Spain, Catalonia, Denmark, France, Sweden, Finland, England, Austria, Netherlands, among other provenances, helped to shape the world with their ideas. 

But they were not alone: Russia, United States, Israel, Japan, Iraq, Canada, Mexico, Brazil, Colombia (yeah, my homeland), Ghana and many other countries around the world were involved in this maremagnum that we call the 20th century. 

However, Italy single-handedly has demonstrated a huge potential to amaze with creations from its myriad of designers and artist: without demeriting the wonderful work of people from other latitudes, is not exaggerated to claim that Italian art and design are possibly the most recognized worldwide during the last century. 

And that’s not something gratuitous, despite the fact that Italy was the last country where the Industrial Revolution arrived, it was also the country where the Renaissance saw the light and the Middle Age (also known as Dark Age) came to an end. 

Then, the Italian leadersdhip in terms of design and/or art was the result of centuries of cultural heritage that were poured in several glasses: painting, furniture design, sculpture, graphic design, architecture, industrial design, music, fashion design, literature, interior design, dance, automotive design and cinema. 

This topic is so interesting, but I have to focus briefly on one of the disciplines already mentioned, because my guest for this publication: the 1974 - 1978 Lancia Stratos HF Stradale Tipo 829 (Street Version), a Subcompact 2-Door Slantback Sports Car / Rally Car, happens to be the product of a prolific mind from Italy. 

Marcello Gandini, born in Turin, contemporary of Giorgetto Guigiaro and Leonardo Fioravanti, is an exceptional designer and not only in the automotive field, no, he’s also an industrial and interior designer, who currently is working as freelance. 

Most of his work is known thanks to Bertone (Gruppo Bertone), an Italian automotive company with a long history of 102 years, that covered most of the 20th century, designing distinctive and avant-garde products, until its demise in 2014 (currently continues as a new company, Bertone Studio, owned by former employees). 

Now, it’s no less true that the contribution of Gandini to Bertone prestige was evident and marked a very successful era when the wedge-shape was at its apogee: Marcello mastered this design language like no other in this field. 

The Lancia Stratos is an outlandish and interesting variation of that idea, in a very, very small body, that by today standards would be cramped, claustrophobic (it must be the fact that people in general and pilots in particular were smaller at that time) and yet, the exterior design was so different to what was usual for a sports car or even for a rally cars, that even at the present remains as an automotive milestone and one of the most representative works by Gandini!... 

An icon like the Lancia Stratos is very well represented in the diecast world, with models in several scales like 1:12, 1:18, 1:43 or 1:64, by brands like: Kyosho, Sun Star, Minichamps, Vitesse, Solido, Otto-Mobile, HPI Racing, Tomica, Verem, High Speed, CM’s, Shinsei, Welly, Burago, Polistil and even a pair of Transformers were modeled taking as basis this car: Wheeljack (Autobot) and Exhaust (Decepticon)... 

I already published a model in 1:43 scale, part of the Del Prado Collection, of which you can read here, based on an actual rally racing car, that didn’t feature the characteristic rear spoiler of later models, but this time I’m introducing a Lancia Stratos Stradale made by Hot Wheels... 

The model was designed by Mark Jones, a guy who has been in Mattel since 1986 (not old, nor new but rather middle school), he has been working mainly in projects for Hot Wheels, but he had an eight years season working in projects for Matchbox and what I found quite surprising about him, is that he was behind the design of the Co-Molded 6 Spokes wheels (CM-6), probably my all time favorite. 

At least 131 models, most of them for the Mainline (Regular category) and a few for Adult lines have been his responsibility, both internally (designer / fantasy / concept) and externally licensed models (it’s worth remembering that there is no such thing as "generic" or "not licensed" models, when we are talking about established diecast companies, only knock-offs and that’s a different concept). 

The work of Mark Jones in this Stratos is good: despite it’s a toy car, the molds deliver an appropriate level of detail and proportion, better than in equivalent models, the only issue is the lack of the A pillars. 

Currently the lack of A, B and/or C pillars is plaguing lines in the Regular, Adult and Deluxe categories by Hot Wheels, but also Regular and Adult lines by Matchbox: it’s a coarse way to cut production costs, that cheapens too much the product in the eyes of collectors, along with the awful rear stems / posts in wagons, hatchbacks and SUVs, in addition to other issues. 

I got it in the secondary market, with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 5 years ago; the Lancia Stratos has had at least 13 iterations, including variations, only for the Mainline (Regular category). 

It has diecast body and black plastic chassis; the paint job was made in red with glossy finishing, complemented by barely a pair of silver tampos: a tiny Lancia logo on the hood and a big Hot Wheels logo on the trunk lid; the interiors for this model were worked in black and include the louvre that replace the rear window, with clear windows; the plastic wheels feature 5 Spoke rims design in chrome and it was made in Malaysia... 

Act 10:11-20 "And saw heaven opened, and a certain vessel descending unto him, as it had been a great sheet knit at the four corners, and let down to the earth: wherein were all manner of fourfooted beasts of the earth, and wild beasts, and creeping things, and fowls of the air. And there came a voice to him: rise, Peter; kill, and eat. But Peter said: not so, LORD; for I have never eaten any thing that is common or unclean. And the voice spake unto him again the second time: what GOD hath cleansed, that call not thou common. This was done thrice: and the vessel was received up again into heaven. Now while Peter doubted in himself what this vision which he had seen should mean, behold, the men which were sent from Cornelius had made inquiry for Simon's house, and stood before the gate, and called, and asked whether Simon, which was surnamed Peter, were lodged there. While Peter thought on the vision, the SPIRIT said unto him: behold, three men seek thee. Arise therefore, and get thee down, and go with them, doubting nothing: for I have sent them."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Lancia Stratos has a unique take in terms of design. I would say its design is ahead of time and really cool looks if one see it the past. Red is excellent colour to go with this striking car. The curve windscreen is remarkable.

chrismandesign said...

The Stratos manages to look current, even futuristic or at least retrofuturistic after more than 45 years and it speaks very well about the talent of Marcello Gandini. Aesthetically the car is stunning, with a strong personality, but nowadays in terms of ergonomy it would be kind of uncomfortable, due to the size of the cabin... On the other hand, yeah, red is excellent for a car like this, besides it was one of the colors available for the actual vehicle and a representative color for everything made in Italy!...

cortesmachineart said...

Mijo toca opinar en lengua castellana...bonito si esta el die cast...lo felicito por tener una referencia que me lleva a mis años de infancia...

chrismandesign said...

Mijo, tranquilo que aquí se le contesta muy respetuosamente a los visitantes, ya sea en español, inglés y eventualmente en otros idiomas... Pláceme verlo por estos lares y tocará corresponderle la visita, muchas gracias por comentar en mi blog!...