Sunday, February 23, 2020

2005 Chevrolet Corvette C6-R - Fastback 2-Door Coupe Racing Car IMSA GT Championship / GT1 Class 35th American Le Mans Series - Corvette Racing Team / Compuware - # 4 (Oliver Gavin / United Kingdom - Olivier Beretta / Monaco - 1st Place) 2009 Big Time Muscle / Track Series Wave 16 #172 4/6 Diecast Scale 1:54 by Jada Toys Inc.


Algunas personas dirían que hay una línea clara dividiendo los autos deportivos de los autos de carreras y parece una reivindicación consistente en la era actual, cuando las compañías de coches, justo como otras compañías, están creando vehículos cada vez más sintonizados con los gustos de diferentes tipos de consumidores / conductores o eso dicen... 

Pero como siempre, en la práctica y cuando le echas un vistazo a esta declaración desde el punto de vista histórico, es muy disputable porque, bueno, hubo tiempos cuando las carreras no tuvieron nada que ver con los coches deportivos y hubo tiempos cuando los carros deportivos, con o sin modificaciones, se convirtieron en autos de carreras, algunos de ellos bastante afamados, por cierto... 

El hecho que los deportes a motor son ensayos de confiabilidad en esencia, es por sí mismo la razón principal de porque los fabricantes de coches más reputados están tan interesados en participar en esta clase de eventos, también en apoyar sus propios equipos de carreras y/o divisiones de alto rendimiento... 

Chevrolet, como mencioné en una reseña anterior, no fue una marca asociada con deportividad o alto desempeño, pero fue co-fundada por un notable piloto de carreras suizo-americano y esto tiene que significar algo. 

Tomó más de 40 años ver el primer coqueteo de la marca del corbatín con los carros deportivos, aunque el resultado de estos esfuerzos estaba todavía lejos de un verdadero vehículo de este tipo, más bien fue un auto de show con un diseño elegante y más o menos el mismo tamaño de un Chevy Sedán. 

El primer Corvette, lanzado en 1953 después de un excelente recibimiento por parte de sus compradores potenciales, no fue un coche con buen comportamiento en las pistas, debido a su combinación de tamaño grande, poca potencia y pobre rigidez estructural. 

Sin embargo, la oportuna intervención de un ingeniero norteamericano nacido en Bélgica: Zora Arkus Duntov, cambió todas estas desventajas y el involucramiento de Corvette en los deportes a motor fue solo un asunto de tiempo, poco tiempo, de hecho... 

Mi invitado para esta publicación es un gran ejemplo de cuán lejos ha llegado Corvette cuando se trata de éxito en las carreras de largo aliento: el Chevrolet Corvette C6-R de 2005, un Coupé 2 Puertas Fastback, fue un Auto de Carreras preparado para el Campeonato IMSA GT, en la Clase GT1, introducido para la 35ª Serie American Le Mans... 

El coche, construido por Pratt & Miller Engineering and Fabrication, con la colaboración cercana de General Motors y Katech que proveyó el motor, fue parte del Equipo de Carreras Corvette como uno de los vehículos usados para esa temporada, patrocinado principalmente por Compuware: este es el # 4, conducido por Oliver Gavin de Reino Unido y Olivier Beretta de Mónaco; compartió los primeros lugares en su clase con su contraparte el # 3 y corrió en los circuitos de: Lime Rock, Portland, Road America, Mosport, Road Atlanta y Laguna Seca... 

Hubo otra iteración de este Leviatán sobre ruedas, del cual puedes leer aquí, por si acaso quieres explorar más sobre la historia de Corvette en las carreras... 

Si no tomaste seriamente a Corvette como carro de carreras hasta ahora, porque solo es un auto deportivo, uno norteamericano, probablemente ya es hora que cambies de opinión porque tu percepción simplemente no se ajusta a la realidad... 

En una publicación anterior (de la cual puedes leer aquí), mencioné que Jada Toys Inc., (un fabricante norteamericano de coleccionables principalmente en diecast, incluyendo modelos de autos, figurinas y vehículos RC -Radio Control, por sus siglas en inglés-, con casa matriz en California), tiene un enfoque hasta cierto punto específico en vehículos personalizados (otras marcas tienen productos con este foco, pero Jada es pionera)... 

No obstante, justo como sucede con otras compañías en este segmento, algunas veces Jada nos arroja bolas raras y eso es siempre muy bienvenido para cualquier coleccionista experimentado, porque somos lo suficientemente abiertos de mente como para apreciar artículos que aparentemente no se ajustan a lo que deberías esperar de una marca particular: demasiado de las mismas cosas podría perjudicar una marca y una rareza refrescante ayuda bastante en ese sentido. 

Modelos basados en autos de carreras reales son precisamente la clase de rarezas que estoy mencionando, porque si miras el portafolio de Jada disponible en su sitio web, verás apenas 2 artículos cumpliendo este requisito, mi invitado para esta reseña es uno de ellos, el otro estaba basado en el Corvette C6R # 3, en blanco. 

Conseguí este artículo de la categoría De Lujo con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 6 años; pertenece a la Serie Big Time Muscle / Track de 2009, Wave 16, la línea está descontinuada en la actualidad, la presentación era un clamshell con una colorida tarjeta dentro, impresa a todo color y parte del diseño está en relieve. 

Tiene carrocería y chasis en diecast, se mantienen juntos con tornillos en vez de remaches y esa es una característica usual para estos productos de Jada; el trabajo de pintura reproduce muy bien aquel del coche real en el amarillo oficial para Corvette Racing, complementado por tampos y/o calcomanías para los faros, luces frontales de señal y de niebla, luces de cola, placa trasera y muchos logos de patrocinadores, sin embargo, faltan algunos de ellos, no sé si fue un asunto de licenciamiento: aplaudo el esfuerzo de todas maneras, tiene una excelente relación calidad / precio; el chasis recibió pintura negra con acabado satinado. 

Las ventanas son transparentes y recibieron también tampos, otra gran adición, los interiores bastante detallados fueron trabajados en negro e incluyen la jaula de seguridad, el alerón trasero es un inserto plástico con más tampos, las ruedas son multiparte, presentando un diseño de rimes realista, bastante similar al OZ Racing 15 Spoke usado en el carro real, con acabado cromado (los reales eran plateados con acabado satinado), llantas labradas en caucho de perfil extra bajo y fue hecho en China... 

Ezq 20:13-20 "Más se rebeló contra mí la casa de Israel en el desierto; no anduvieron en mis estatutos, y desecharon mis decretos, por los cuales el hombre que los cumpliere, vivirá; y mis días de reposo profanaron en gran manera; dije, por tanto, que derramaría sobre ellos mi ira en el desierto para exterminarlos. Pero actué a causa de mi nombre, para que no se infamase a la vista de las naciones ante cuyos ojos los había sacado. También yo les alcé mi mano en el desierto, jurando que no los traería a la tierra que les había dado, que fluye leche y miel, la cual es la más hermosa de todas las tierras; porque desecharon mis decretos, y no anduvieron en mis estatutos, y mis días de reposo profanaron, porque tras sus ídolos iba su corazón. Con todo, los perdonó mi ojo, pues no los maté, ni los exterminé en el desierto; antes dije en el desierto a sus hijos: no andéis en los estatutos de vuestros padres, ni guardéis sus leyes, ni os contaminéis con sus ídolos. Yo soy JEHOVÁ vuestro DIOS; andad en mis estatutos, y guardad mis preceptos, y ponedlos por obra; y santificad mis días de reposo, y sean por señal entre mí y vosotros, para que sepáis que yo soy JEHOVÁ vuestro DIOS."

ENGLISH 
Some people would say that there is a clear line dividing sports cars from racing cars and it looks like a consistent claim in the current era, when car companies, just like other companies, are creating vehicles increasingly attuned to the tastes of different types of customers / drivers or so they say... 


But as always, in practice and when you take a look at this statement from the historical standpoint, it’s very disputable because, well, there were times when races didn’t have anything to do with sports cars and there were times as well when sports cars, with or without modifications, became racing cars, some of them quite famous, by the way... 

The fact that motorsports are in essence reliability trials, is by itself the main reason why the most reputed car manufacturers are so interested in participating in this kind of events, also in supporting their own racing teams and/or high performance divisions... 

Chevrolet, as I mentioned in a previous review, was not a brand associated with sportiness or high performance, but it was co-founded by a noted Swiss-American racing driver and it has to mean something. 

It took more than 40 years to see the first flirt of the brand of the bow tie with sports cars, albeit the result of these efforts was still far from a true vehicle of this kind, rather it was just a show car with a sleek design and pretty much the size of a Chevy Sedan. 

The first Corvette, released in 1953 after an excellent reception by potential buyers, was not a car with good behavior in tracks, due to its combination of big size, low power and poor structural rigidity. 

However, the timely intervention of a Belgian born American engineer: Zora Arkus Duntov, changed all these drawbacks and the involvement of Corvette in motorsports was just a matter of time, little time, in fact... 

My guest for this publication is a great example of how far has come Corvette when it comes to success in long breath races: the 2005 Chevrolet Corvette C6-R, a Fastback 2_Door Coupe, was a Racing Car prepared for the IMSA GT Championship, in the GT1 Class, introduced for the 35th American Le Mans Series... 

The car, built by Pratt & Miller Engineering and Fabrication, with a close collaboration of General Motors and Katech which sourced the engine, was part of the Corvette Racing Team as one of the vehicles used for that season, sponsored mainly by Compuware: this one is the # 4, driven by Oliver Gavin from United Kingdom and Olivier Beretta from Monaco; it shared the first places in their class with its counterpart the # 3 and ran on the circuits of: Lime Rock, Portland, Road America, Mosport, Road Atlanta and Laguna Seca... 

There was another iteration of this Leviathan on wheels, of which you can read here, just in case you want to explore more on Corvette’s history in racing... 

If you didn’t take Corvette seriously as racing car until now, because it’s just a sports car, an American one, probably it’s about time to change your mind because your perception just don’t fit reality... 

In a previous publication (of which you can read here), I mentioned that Jada Toys Inc., (an American manufacturer of collectibles mainly in diecast, including car models, figurines and RC vehicles, headquartered in California) has an up to a point specific approach on customized vehicles (other brands have products with this focus too, but Jada is pioneer)... 

Nonetheless, just like it happens with other companies in this segment, sometimes Jada throws us odd balls and that’s always very welcome for any experienced collector, because we are open minded enough to appreciate items that apparently don’t fit what you should expect from a particular brand: too much of the same stuff could hurt a brand and a refreshing oddity helps quite a bit in that sense. 

Models based on actual racing cars are precisely the kind of oddities I’m mentioning, because if you look at Jada’s portfolio available at its website, you will see barely 2 items fulfilling this requirement, my guest for this review is one of them, the other was based in the Corvette C6R # 3, in white. 

I got this item from the Deluxe category with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 6 years ago; it belongs to the 2009 Big Time Muscle / Track Series, Wave 16, the line is currently discontinued, the presentation was a clamshell with a colorful card inside, printed in full color and part of the design is embossed. 

It has diecast body and chassis, they are kept together with screws instead of rivets and that’s an usual feature for these products by Jada; the paint job reproduces very well that of the actual car in the official yellow for Corvette Racing, complemented by tampos and/or decals for the headlights, front signal and fog lights, tail lights, rear plate and many sponsors logos, however, some of them are missing, I don’t know if it was a matter of licensing: I aplaud the effort anyway, it’s excellent value for money; the chassis received black paint with satin finishing. 

The windows are clear and received tampos as well, another great addition, the fairly detailed interiors were worked in black and include the safety cage, the rear wing is a plastic insert with more tampos, the wheels are multipart, featuring a realistic rims design, quite similar to the OZ Racing 15 Spoke used in the actual car, with chrome finishing (the actual ones were silver with satin finishing), extra low profile styled rubber tires and it was made in China... 

Ezk 20:13-20 "But the house of Israel rebelled against me in the wilderness: they walked not in my statutes, and they despised my judgments, which if a man do, he shall even live in them; and my sabbaths they greatly polluted: then I said, I would pour out my fury upon them in the wilderness, to consume them. But I wrought for my name's sake, that it should not be polluted before the heathen, in whose sight I brought them out. Yet also I lifted up my hand unto them in the wilderness, that I would not bring them into the land which I had given them, flowing with milk and honey, which is the glory of all lands; because they despised my judgments, and walked not in my statutes, but polluted my sabbaths: for their heart went after their idols. Nevertheless mine eye spared them from destroying them, neither did I make an end of them in the wilderness. But I said unto their children in the wilderness: walk ye not in the statutes of your fathers, neither observe their judgments, nor defile yourselves with their idols: I am the LORD your GOD; walk in my statutes, and keep my judgments, and do them; and hallow my sabbaths; and they shall be a sign between me and you, that ye may know that I am the LORD your GOD."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

I’m always fascinated by cars with lots of decals and this GT Chevrolet is no exception. I noticed there is Malaysia 🇲🇾 flag. Could it be a Malaysian driver representing Chevrolet in the race? Anyway, cool details on the replica.

chrismandesign said...

Racing cars are also one of my favorite topics when it comes to diecast models based on actual vehicles and once in a while I’m able to get a small gem that is very welcome to my collection... Regarding your mention of the Malaysian flag, well, I’m sorry pal, that’s an U.S. flag, just because Corvette Racing is American (albeit pilots can be from somewhere else, in this case, from U.K. and Monaco)...