Sunday, August 3, 2014

1968 Chevrolet El Camino SS 396 Coupe Utility (’68 El Camino) Collector 068 2000 First Editions Series 8/36 Diecast Scale 1:68 plus 1968 Chevrolet El Camino SS 396 Coupe Utility (’68 El Camino) 2003 Motor City Classics Series 4/8 Wal-Mart Exclusive Diecast Scale 1:68 plus 1968 Chevrolet El Camino SS 396 Coupe Utility (’68 El Camino) 2011 Muscle Mania Series 4/10 Diecast Scale 1:68 by Hot Wheels


El automóvil es un fenómeno global, los desarrollos locales tiene implicaciones alrededor del mundo y ha sido de esta manera, mucho antes que la globalización (como concepto y hecho) fuera parte de nuestra realidad... 

Por ejemplo, aunque el primer automóvil para producción de la era moderna, fue introducido en 1896 y fabricado en Alemania, tomó apenas cuatro años a Francia y Estados Unidos, ser parte de la producción en masa de autos... 

Además, diferentes tipos de vehículos son creados en los sitios más remotos, entonces estas ideas viajan miles de kilómetros y llegan a las casas matrices de los más grandes fabricantes de coches; algunas veces regresan a su origen, transformados en nuevos segmentos exitosos del mercado automotriz... 

Podría mencionar los vehículos coupé utilidad o camionetas pickup basadas en la plataforma de los sedanes/station wagons, una idea original de la división australiana de Ford, que fue bastante desarrollada en Estados unidos. 

El Ford Ranchero abrió un nuevo nicho de mercado, GM vió un filón para explotar en este tipo de vehículos y creó su propia versión: el Chevrolet El Camino. 

Aunque la muestra inicial de este vehículo híbrido (carro/camioneta) fue lanzada en 1959, uno de los estilistas de autos en la división Chevrolet en esa época: Chuck Jordan, dijo que el diseñador en jefe de GM, Harley Earl, propuso un coupé pickup desde 1952. 

El primer modelo fue basado en la plataforma de tamaño completo de la Chevrolet Brookwood Station Wagon y, por lo tanto, era notablemente más grande que su contraparte Ranchero. 

Más tarde, fue decidido reducir el tamaño de El Camino, la plataforma de tamaño mediano del Chevy Chevelle fue usada en su lugar y el éxito de los modelos anteriores fue seguido de un desempeño algo pálido en ventas, razón por la cual el modelo fue temporalmente descontinuado. 

Como coupé utilidad, El Camino tiene pros y contras: la apariencia de un auto es algo muy bienvenido en una pickup, que lucirá más deportiva y menos rústica; pero la carga útil podría ser un problema, usualmente las suspensiones de un coche son demasiado blandas para manejar apropiadamente una carga normal y la maniobrabilidad en altas velocidades, con o sin carga, es errática, a menos que modificaciones y refuerzos fueran hechos. 

Las personas en esa época, estaban buscando carros con más espacio para pasajeros, ellos necesitaban automóviles para sus familias y el volumen de carga no era tan bueno como en las camionetas pickup convencionales. 

Sin embargo, para la tercera generación (1968-1972), el Chevrolet El Camino SS 396 Coupé Utilidad de 1968 fue lanzado como el tope de línea, dándole a este modelo un nuevo aliento y relevancia. 

General Motors tenía la clara intención de atraer más compradores y ofreció un vehículo con el nivel de acabado interior y exterior del Chevelle Malibú (un ganador seguro, quiero decir, una pickup con la pinta de un Muscle Car... Imponente !!!). 

Este modelo fue cualquier cosa menos tímido, cuando se trata de rendimiento, gracias al motor modificado de 396 pulgadas cúbicas, 6.5 L, V8 Turbo Jet (L78), con un carburador de 4 barriles y 800 pies cúbicos por minuto (pcm) de Holley, sobre un colector en aluminio de perfil bajo, elevadores sólidos, cabezales de puerto grande y acoplado a una transmisión manual de 4 velocidades o a una transmisión automática Turbo Hydramatic de 3 velocidades, produciendo un máximo de 375 hp... 

El Camino más poderoso jamás creado !!!... 

Cortesía de Hot Wheels, El Camino está aquí por segunda vez. 

Las interpretaciones de este modelo, que he conseguido hasta ahora, han sido sorprendentemente buenas en términos de fidelidad con el vehículo real. 

El Camino de 1980 (ya publicado aquí y presentado en esta sesión de fotos, para la última fotografía), de la Serie Treasure Hunts, claramente influenció mi decisión sobre este trío magnífico. 

No obstante, a diferencia de la versión de los 80s creada por Jun Imai, El Camino del 69 fue diseñado por Phil Riehlman (nueva y vieja generación de diseñadores, respectivamente) y lanzado en 2000. 

El trabajo de Imai fue muy bueno en su molde, pero el trabajo de Riehlman es aún mejor, con alto nivel de detalle, una construcción multiparte inusual y excelente proporción. 

Este modelo evolucionó en tres etapas, llegando a ser más y más simple (obviamente, con el fin de ahorrar costos: una práctica de HW "algo" fastidiosa y más notoria, a medida que pasa el tiempo). 

Los modelos que conseguí representan dos, de las tres etapas. 

La primera muestra pertenece a la Serie First Editions; presenta carrocería y chasis en diecast con insertos en plástico cromado para los paneles inferiores laterales y la parrilla y bómper frontales, un motor descubierto enorme en el platón con acabado cromado, los interiores y el masivo deflector trasero fueron hechos en plástico gris; tiene ventanas tintadas en azul, lindo trabajo de pintura en blanco perlado/camaleón con ruedas plasticas 5 Spoke, rimes cromados y fue hecho en Malasia. 

El segundo pertenece a la Serie Motor City Classics, exclusivamente hecha para Walmart; presentando, como el modelo anterior, carrocería y chasis en diecast con insertos en plástico cromado para los paneles inferiores laterales y la parrilla y bómper frontales, también el enorme motor descubierto en el platón en plástico con acabado cromado; pero los interiores y el masivo deflector trasero fueron hechos en plástico negro; tiene ventanas ahumadas, el trabajo de pintura es más prolijo en amarillo limón brillante con acentos en negro mate, los tampos incluyen la parrilla frontal, las luces frontales cuádruples, las luces de parqueo y de cola, las manijas de puertas, el deflector trasero y las llantas, igualmente, hablando de las ruedas, estas son Real Riders con rimes Deep Dish Chrome Hub, llantas labradas en caucho y fue hecho en Tailandia (estos modelos, presentan un emblema SS en la portezuela de la cola, que no está presente en la etapa más reciente). 

El tercero pertenece a la Serie Muscle Mania Series, parte de las líneas regulares; presenta carrocería en diecast con chasis en plástico cromado y es, de hecho, un remoldeado, donde varios detalles fueron quitados y/o cambiados; por ejemplo, el chasis y la parrilla frontal tienen un diseño diferente, los paneles inferiores laterales y la parrilla frontal no son más insertos separados, el motor descubierto, el deflector trasero y el sistema de ocho salidas de escape, debajo del bómper trasero, fueron eliminados, pero una cubierta de platón fue añadida; tiene ventanas ahumadas, interiores y cubierta de platón en plástico dorado, rico trabajo de pintura en negro con acabado Metalfalke, ruedas Muscle 5 Spoke en plástico con rimes dorados y fue hecho en Malasia... =DDDDD 

Tit 3:1-3 "Recuérdales que se sujeten a los gobernantes y autoridades, que obedezcan, que estén dispuestos a toda buena obra. Que a nadie difamen, que no sean pendencieros, sino amables, mostrando toda mansedumbre para con todos los hombres. Porque nosotros también éramos en otro tiempo insensatos, rebeldes, extraviados, esclavos de concupiscencias y deleites diversos, viviendo en malicia y envidia, aborrecibles, y aborreciéndonos unos a otros."... =)

ENGLISH 
The automobile is a global phenomenon, the local developments have implications around the world and it has been this way, long before the globalization (as concept and fact) were part of our reality... 

For instance, although the first automobile for production in the modern era, was introduced in 1896 and manufactured in Germany, it took barely four years to France and U.S.A. to be part of the car mass production... 

Also, different types of vehicles are created in the most remote places, then these ideas travel thousands of kilometers and arrive at the headquarters of the biggest carmakers; sometimes returning to their origin, transformed in successful new segments of the automotive market... 

I could mention the coupe utility vehicles or pickups trucks based on the sedans/station wagons platform, an original idea of the australian division of Ford, that was fairly developed in the U.S.A. 

The Ford Ranchero opened a brand new market niche, GM saw a reef to exploit in this type of vehicles and created its own version: the Chevrolet El Camino. 

Although the initial sample of this hybrid vehicle (car/truck) was released in 1959, one of the car stylist in the Chevrolet division at that time: Chuck Jordan, said that the GM’s chief designer Harley Earl, proposed a coupe pickup since 1952. 

The first model was based on the platform of the full size Chevrolet Brookwood Station Wagon and hence, was markedly bigger than its Ranchero counterpart. Later, it was decided to downsize El Camino, the mid-size platform of the Chevy Chevelle was used instead and the success of the previous models was followed by a kinda pale performance in sales, reason that the model was temporarily discontinued. 

As a coupe utility, El Camino has pros and cons: the appearance of a car is something very welcome for a pickup, which will look more sporty and less rustic; but the payload could be an issue, usually the car suspensions are too soft to handle properly a normal load and maneuverability at high speeds with or without load is erratic, unless some modifications and reinforcements were made. 

The people at that time, were looking for cars with more room for passengers, they needed automobiles for their families and the cargo volume was not as good as in the conventional pickup trucks. 

However, for the third generation (1968-1972), the 1968 Chevrolet El Camino SS 396 Coupe Utility was released as the top of the line, giving this model a new breath and relevance. 

General Motors had the clear intention of entice more buyers and offered a vehicle with the interior and exterior trim level of the Chevelle Malibu (a sure winner, i mean, a pickup with the look of a Muscle Car... Awesome !!!). 

This model was anything less shy, when it comes to performance, thanks to the 396 cu in, 6.5 L, V8 Turbo Jet modified engine (L78), with an 800 cubic feet per minute (cfm) 4 barrels carburetor by Holley on a low-rise aluminum manifold, solid lifters, big-port heads and coupled to a 4-speed manual transmission or a 3-speed Turbo Hydramatic automatic transmission, producing a maximum of 375 hp... The most powerful El Camino ever created !!!... 

Courtesy of Hot Wheels, El Camino is here a second time. The renditions of this model i have gotten so far, have been surprisingly good in terms of faithfulness with the actual vehicle. 

The 1980 El Camino (already published here and featured in this photo shoot, for the last picture), from the Treasure Hunts Series, clearly influenced my decision on this great trio. Nevertheless, unlike the 80’s version designed by Jun Imai, the ’69 El Camino was designed by Phil Riehlman (new and old designers’ generation respectively) and released in 2000. 

The Imai’s work was very good on his cast, but the Riehlman’s work is even better, with high level of details, an unusual multipart construction and excellent proportion. 

This model evolved in three stages, becoming more and more simpler (obviously, in order to save costs: a "kinda" annoying and more notorious practice of HW as time passes). 

The models I got, represent two of the three stages. 

The first sample belongs to the First Editions Series; features diecast body and chassis with plastic chrome inserts for the rocker panels and the front grille and bumper, a huge blown engine on the bed in plastic with chrome finishing, the interiors and the massive rear spoiler were made in grey plastic; it has blue tinted windows, nice paint job in pearled/chameleon white, 5 Spoke plastic wheels with chrome rims and it was made in Malaysia. 

The second one belongs to the Motor City Classics Series, exclusively made for Walmart; featuring, as the previous model, diecast body and chassis with plastic chrome inserts for the rocker panels and the front grille and bumper, also the huge blown engine on the bed in plastic with chrome finishing; but the interiors and the massive rear spoiler were made in black plastic; it has smoked windows, the paint job is more prolix in bright lemon yellow with flat black accents, the tampos include the front grille, quad head lights, parking and tail lights, door handle, rear spoiler and tires, equally, talking about the wheels, these are Real Riders with Deep Dish Chrome Hub rims, styled rubber tires and it was made in Thailand (these two models, feature and SS emblem on the tail gate, which is not present in the more recent stage). 

The third one belongs to the Muscle Mania Series, part of the regular lines; features diecast body with chrome plastic chassis and is indeed a retooling, where many details were removed and/or changed; for instance, the chassis and front grille have a different design, the rocker panels and front grille are not separate inserts anymore, the blown engine, rear spoiler and the eight tailpipes system, below the rear bumper, were deleted, but a tonneau cover was added; it has smoked windows, golden plastic interiors and tonneau cover, rich paint job in black with Metalflake finishing, Muscle 5 Spoke wheels with golden rims and it was made in Malaysia... =DDDDD 

Tit 3:1-3 "Put them in mind to be subject to principalities and powers, to obey magistrates, to be ready to every good work, to speak evil of no man, to be no brawlers, but gentle, showing all meekness unto all men. For we ourselves also were sometimes foolish, disobedient, deceived, serving divers lusts and pleasures, living in malice and envy, hateful, and hating one another."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

A few reviews put in one post. Looks like we got more than what we asked for... Guess to apply more to the owner.. Hehe.. Serious the pick-up with jet engine and spoiler is too heavy for me to digest. It's cool in other way. HW sure maximized its mould to many variants from serious to fun concept. Maybe they learn from Hasbro. LOL...

chrismandesign said...

for some "strange" reason, the vehicles make me quite chatty LOL...

believe or not pal, this kind of monstrous pickups with double engine (one of them blown) is something you can see in the real life, in the drag racing (like in this link: http://image.truckinweb.com/f/9931019/0809tr_14_z+2008_havasu_havoc_truck_show+chevy_el_camino_engine.jpg) and i guess you already know that in the U.S.A. something bizarre or outrageous like these vehicles, is something fairly acceptable !!!...

i think is quite valid to revamp or modify a casting, in order to add extra detail or change the whole appearance in a model... unfortunately, the changes in Hot Wheels, almost always, imply a policy of cut down production costs =/////...