Sunday, January 3, 2016

1999 Volkswagen New Beetle (Compact 2-Door Hatchback Coupe) 1999 Throphée Andros - Val Thorens Yacco-Fly / Gérard Dillmann Racing Car - SKID SKM99084 Elite Division Series Limited Edition 3,363 of 3,500 Diecast Scale 1:43 by Vitesse Group


Te has preguntado alguna vez, qué cruza la mente de adictos a la velocidad y fanáticos de los deportes en, digamos, una de sus reuniones de amigos, cuando, digamos, la nieve cae copiosamente ???... 

Las posibilidades son: 50% de cosas dementes, audaces o sencillamente estúpidas y 50% de ideas sensatas, aterrizadas o simplemente brillantes, que crearán la base para una disciplina de los deportes a motor diferente... 

No sé si es el "estado de ánimo invernal", que de alguna forma cambia la "química cerebral" en personas que viven en las regiones meridionales, pero más frecuentemente, en las regiones septentrionales del mundo, haciéndolos más propensos a inventar locuras... 

Y cuando digo locuras, no quiero decir necesariamente sandeces; en ese caso, estoy completamente consciente que la idiotez está ampliamente difundida alrededor del mundo y no hace distinción de localización geográfica, raza, formación académica o lo que sea... 

NO, lo que quiero dar a entender esta vez, es una idea algo traida de los cabellos, que se convirtió en un nuevo tipo de competición y una pequeña máquina para hacer dinero. 

Eso fue precisamente, lo que pasó por allá en 1985, cuando un empresario con espíritu deportivo y un deportista con espíritu empresarial, tuvieron lo que lucía como un encuentro informal habitual. 

Esos tipos eran Frédéric Gervoson, dueño de una compañía procesadora de frutas, con base en el suroeste de Francia y Max Mammers, campeón francés de Rallycross en 1982 y 1983, cuya amistad estaba condimentada por los deportes en general y el automovilismo en particular. 

Su idea fue crear un torneo, donde vehículos especialmente preparados, puedan competir en grupos, sobre circuitos cubiertos de nieve t.c.c. circuitos de hielo. 

Para tipos como yo, que viven en un país del trópico, la mejor forma de "sobrellevar" una estación ruda como el invierno, sería mantenerme calientito en un hermoso chalet, mientras disfruto una buena conversación; pero para tipos como ellos, es mejor ir afuera y disfrutar una genial (fría) carrera, con tus geniales (fríos) amigos, en un genial (frío) clima y sabes qué ???... 

Eso está bastante bien, quiero decir, me encantan los autos y los deportes a motor luego, me uniría con alegría a esta turba de fanáticos, incluso si esto significa una genial (fría) experiencia durante el invierno !!! =PPPPP... 

Bien, esta idea fue puesta en práctica en 1990 y la competición fue una mezcla inusual de varios elementos: del Rallycross, tomó los recorridos cortos y frenéticos; de las Hill Climbs, tomó los fondos naturales y la conducción precisa; de los deportes en grupo, tomó el espíritu de equipo y la combatividad... 

Pero hay más en esta "receta": es conocida como la Fórmula 1 sobre hielo, el Drifting es parte del show, algunos ex-pilotos de otros deportes a motor han participado en este evento, como: Yvan Muller, Alain Prost, Oliver Panis, Jacques Villeneuve, etc (más de 1.500 pilotos, tanto profesionales como novatos, han sido parte de esto hasta ahora). 

Hay 18 marcas de fabricantes de coches involucradas en el Andros Trophée, sin mencionar a los patrocinadores; actualmente, tiene lugar en ocho locaciones: Val Thorens, Andorre, Alpe D’Huez, Isola 2000, Lans en Vercors, Super Besse, Saint Dié des Vosges y Stade de France, París... 

Dejando a un lado esta interesante información, hoy estoy introduciendo un Volkswagen New Beetle (Coupé Hatchback Compacto de 2 Puertas) de 1999, el cual fue específicamente preparado para el Throphée Andros de 1999, que tuvo lugar en la pista de Val Thorens y fue conducido por Gérard Dillmann, un piloto fránces de carreras, mecánico y gerente de equipo (actualmente retirado). 

Estoy planeando compartir más detalles sobre el modelo de producción que fue tomado como base para este particular carro de carreras; por ahora, te diré que el presentado aquí (similar a este modelo), fue altamente modificado para competición, más notablemente en el enorme alerón trasero, la jaula de seguridad, los interiores despojados de cualquier dispositivo supérfluo, la tracción en las cuatro ruedas, la dirección asistida en las cuatro ruedas y más que todo, en la atroz planta de poder: un motor de 213 pulgadas cúbicas, 3.5 L, Cosworth V8 (montado en la parte trasera, dentro de la cabina), clasificado en más de 500 hp y acoplado a una transmisión manual de 5 velocidades (sin ayudas electrónicas) !!!... 

Hay muy poco del New Beetle estándar en este fenómeno, no crees ??? =PPPPP... 

No muchas veces tienes el chance de conseguir cosas interesantes para tu colección, especialmente cuando no estás buscándolas voluntariosamente. 

La mayoría de veces, te cansas tratando de conseguir un artículo particular, averiguando con diferentes proveedores o importadores, quejándote sobre los precios abusivos y el cambio desfavorable del dólar (como hoy en día), compitiendo por el modelo con otros coleccionistas (una práctica agotadora, que te otorga enemigos gratuitamente) y podrías terminar con las manos vacías... 

Esto es bastante frustrante !!!... 

Solía ser demasiado obstinado en ese sentido, cuando estaba comenzando como coleccionista adulto, tratando de seguir el ritmo de las tendencias, impuestas por supuestos expertos; hasta que me di cuenta de la existencia de embaucadores, buscando enriquecerse morbosamente, a costa de coleccionistas incautos... 

Por eso es que detesto tanto seguir estúpidamente tendencias !!!... 

Decidí parar esas búsquedas frenéticas, buscar precios justos (esto no significa simplemente barato, significa equitativo, correcto ???) y echarle un vistazo a cosas diferentes; ahora, disfruto esta afición más tranquilamente, como debería ser. 

Vi este modelo como parte de las importaciones de un amigo, colega coleccionista y vendedor, pero no estaba particularmente interesado en él. 

Sin embargo, quería conseguir algo diferente, estaba explorando nuevas marcas de diecast y noté que este modelo fue hecho por Vitesse Group. 

Esta compañía portuguesa, ahora parte de Sun Star Models Development Ltd. (una marca de Macao), trabaja principalmente en modelos a escala 1:43 (aunque maneja también modelos en escala 1:18, gracias a su nuevo dueño) y diría, de acuerdo con mi experiencia, que está en un nivel similar al de marcas como: Altaya Ixo, Universal Hobbies, Del Prado Collection o Eligor. 

Los modelos de Vitesse son más bien raros de encontrar en mi patria y debe haber países allá afuera, donde esta marca es completamente desconocida; una vez realicé mi investigación usual y reuní suficiente información, pensé que debía ser mío y aquí lo tienes. 

El modelo venía dentro de una funda de cartón, con una impresión sutil del logo de Vitesse Group y como un grandioso extra, incluye una base de exhibición, presentando diferentes tampos con datos generales, el logo de la Serie Skid, el nombre del modelo, un adhesivo que funciona como espejo y una cubierta acrílica transparente (que estaba rayada y rota, lo cual no fue un inconveniente para adquirirlo, en mi caso). 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro (como es habitual en esta escala); el trabajo de pintura fue hecho en amarillo brillante con acabado lustroso, está rematado por una gran combinación de tampos y calcomanías, con logos de: Yacco Galaxie, Fly, Andros, Michelin, Val Thorens, FFSA (Fédération Française du Sport Automobile), RGA, Lsace, Sygma y Europe2 99.8; hay tampos adicionales para todas las ventanas y el alerón trasero. 

Los interiores son simples pero precisos, con respecto al auto real, presentando tampos, calcomanías y/o toques de pintura que mejoran el realismo; las ruedas son multiparte con rimes deportivos pintados en blanco, ruedas labradas en caucho con tampos blancos Michelin (a primera vista, pensé que eran demasiado angostas, para proporcionar buena tracción, pero los coches reales tienen las mismas ruedas). 

El bonus final es un mini certificado, que incluye información básica sobre el modelo, el respectivo número consecutivo (3.363) en la producción total limitada de 3.500 y fue hecho en China... 

Pro 16:1-5 "Del hombre son las disposiciones del corazón; más de JEHOVÁ es la respuesta de la lengua. Todos los caminos del hombre son limpios en su propia opinión; pero JEHOVÁ pesa los espíritus. Encomienda a JEHOVÁ tus obras, y tus pensamientos serán afirmados. Todas las cosas ha hecho JEHOVÁ para Sí Mismo, y aún al impío para el día malo. Abominación es a JEHOVÁ todo altivo de corazón; ciertamente no quedará impune."

ENGLISH 
Have you ever wondered, what crosses the mind of speed addicts and sports fanatics at, let’s say, one of their friends gathering, when, let’s say, the snow falls copiously ???... 

The chances are: 50% of insane, daring or plainly stupid stuff and 50% of sensible, grounded or just brilliant ideas, that will create the basis for a different motorsports discipline... 

I don’t know if it’s the "wintry mood", that somehow changes the "brain chemistry" in people who live in the southern regions, but more frequently, in the northern regions of the world, making them more prone to invent follies... 

And when I say follies, I don’t mean necessarily tommyrot; in that case, I’m fully aware that idiocy is widely spread around the world and it makes no distinction of geographical location, race, educational background or whatever... 

NO, what I mean this time, is an idea kinda farfetched, that became a new type of competition and a little machine for making money. 

That was precisely, what happened way back in 1985, when an entrepreneur with sporting spirit and a sportsman with entrepreneurial spirit, had what looked like a habitual informal meeting. 

Those guys were Frédéric Gervoson, owner of a fruit processing company, based in south west France and Max Mammers, french Rallycross Champion in 1982 and 1983, whose friendship was seasoned by sports in general and motor racing in particular. 

Their idea was to create a tournament, where specifically prepared vehicles, can compete in groups, on circuits covered by snow a.k.a. ice circuits. 

For guys like me, who live in a country of the tropics, the best way to "endure" a tough season like winter, would be to keep me warm in a beautiful chalet, while I enjoy a good conversation; but for guys like them, is better to go outside and enjoy a cool (cold) race, with your cool (cold) friends, in a cool (cold) weather and you know what ???... 

That’s pretty fine, I mean, I love cars and motorsports so, I would join gladly this peat of fanatics, even if that means a cool (cold) experience during winter !!! =PPPPP... 

Well, this idea was put into practice in 1990 and the competition was an unusual mix of several elements: from the Rallycross, it took the short and frantic routes; from the Hill Climbs, it took the natural backgrounds and precise driving; from the group sports, it took the team spirit and combativeness... 

But there is more in this "recipe": it’s known as the Formula 1 on ice, the Drifting is part of the show, some former pilots from other motorsports have participated in this event, like: Yvan Muller, Alain Prost, Oliver Panis, Jacques Villeneuve, etc (more than 1,500 pilots, both professionals and novices, have been part of it until now). 

There are 18 brands of carmakers involved in the Andros Trophée, without mentioning the sponsors; currently, it takes place in eight locations: Val Thorens, Andorre, Alpe D’Huez, Isola 2000, Lans en Vercors, Super Besse, Saint Dié des Vosges and Stade de France, Paris... 

Leaving aside all this interesting information, today I’m introducing a 1999 Volkswagen New Beetle (Compact 2-Door Hatchback Coupe), which was specifically prepared for the 1999 Throphée Andros, that took place in the track of Val Thorens and it was driven by Gérard Dillmann, a french racing pilot, mechanic and team manager (currently retired). 

I’m planning to share more details on the production model that was taken as basis for this particular racing car; for now, I will tell you that the one featured here (similar to this model), was heavily modified for competition, most notably in the huge rear spoiler, the safety cage, the interiors stripped of any superfluous device, the four-wheel drive, the four-wheel power steering and most of all, in the outrageous powerplant: a 213 cu in, 3.5 L, Cosworth V8 engine (rear-mounted, inside the cabin), rated at more than 500 hp and coupled to a 5-speed manual transmission (without electronic aids) !!!... 

There is very little of the standard New Beetle in this freak, don’t you think so ??? =PPPPP... 

Not many times you have the chance to get interesting stuff for your collection, specially when you’re not looking for them willfully. 

Most times, you get tired trying to get a particular item, inquiring with different providers or importers, complaining about predatory pricing or the unfavorable dollar exchange (like nowadays), vying for the model with other collectors (a very exhausting practice, that grants you enemies for free) and you could end up empty-handed... 

It’s quite frustrating !!!... 

I used to be too stubborn in that sense, when I was beginning as adult collector, trying to follow the pace of trends, imposed by alleged experts; until I realized the existence of tricksters, seeking to enrich themselves morbidly, at expenses of unsuspecting collectors... 

That’s why I hate so much to follow trends stupidly !!!... 

I decided to stop those frantic quests, seek fair prices (it doesn’t mean just cheap, it means equitable, right ???) and take a look to different stuff; now, I enjoy this hobby more quietly, as it should be. 

I saw this model as part of the imports of a friend, fellow collector and seller, but I was not particularly interested on it. 

However, I wanted to get something different, I was exploring new diecast brands and I noticed that this model was made by Vitesse Group. 

This portuguese company, now part of Sun Star Models Development Ltd. (a brand from Macau), works mainly in 1:43 scale models (albeit it manage also models in 1:18 scale, thanks to its new owner) and I would say, according to my experience, that it’s in a similar level to brands like: Altaya Ixo, Universal Hobbies, Del Prado Collection or Eligor. 

Models by Vitesse are rather rare to find in my homeland and there must be countries out there, where this brand is completely unknown; once I made my usual research and gathered enough information, I thought that it should be mine and there you have it. 

The model came inside a cardboard holster, with a subtle printing of the Vitesse Group logo and as a great extra, it includes a nice display base, featuring different tampos with general data, the logo of the Skid Series, the name of the model, a sticker that works as a mirror and a clear acrylic cover (that was scratched and broken, which was not a drawback to acquire it, in my case). 

It has diecast body with black plastic chassis (as usual in this scale); the paint job in bright yellow with glossy finishing, is topped by a great combination of tampos and decals, with logos of: Yacco Galaxie, Fly, Andros, Michelin, Val Thorens, FFSA (Fédération Française du Sport Automobile), RGA, Lsace, Sygma and Europe2 99.8 Radio; there are additional tampos for all the windows and the rear spoiler. 

The interiors are simple but accurate, regarding the actual car, featuring tampos, decals and/or paint touches that improve the realism; the wheels are multipart with sporty rims painted in white, styled rubber tires and white Michelin tampos (at first sight, I thought they were too narrow, to provide good traction, but the actual cars have the same wheels). 

The final bonus is a mini certificate, which includes basic information about the model, the respective consecutive number (3,363) in the total limited production of 3,500 and it was made in China... 

Pro 16:1-5 "The preparations of the heart in man, and the answer of the tongue, is from the LORD. All the ways of a man are clean in his own eyes; but the LORD weigheth the spirits. Commit thy works unto the LORD, and thy thoughts shall be established. The LORD hath made all things for Himself: yea, even the wicked for the day of evil. Every one that is proud in heart, is an abomination to the LORD: though hand join in hand, he shall not be unpunished."

4 comments:

Dennis aka Katsuden said...

Those drifts on ice circuits are awesome. Pretty crazy way of enjoying this motor sport. Now, we are talking about passion. Hmmm... Still ... It's hard for me to comprehend VW beetle doing this!! It's just too cute for the race. Unbelievably, they managed to even mount a spoiler to the rear. It makes a good exhibition piece though. Well made die-cast and complete accessories.

chrismandesign said...

HEHE... Some guys come with crazy ideas sometimes, don’t you think so ???... Well, now that you mentioned that of the cuteness of the VW Beetle, this car is so iconic, that it has been the inspiration for incredible transformations (Off-Road Buggies, Dragsters, Hot Rods, Rat Rods, etc) and the New Beetle inherited somehow this potential for unusual ideas in terms of vehicles !!!...

The diecast itself, yeah, it was a great and rare find, pal !!!... The actual vehicle and the brand (Vitesse) is kinda hard to come by... They "walked the next mile" in terms of presentation, the display base is unique as well as the mini certificate and I’m truly pleased with this model in my collection 1!!... =D

David John Shewsbury said...

Without doubt this is one of the best Volks I've seen in a while and certainly one of my favorite car from your collection. The yellow color is simply awesome, I dislike that giant aerodynamic spoiler at the back but I guess there is reason for it to be there...

chrismandesign said...

Thanks for your compliments on my model, pal !!!... After some hesitation, even some indifference on my part, my love for this model grew and now I’m convinced that it was a great decision to get it for my collection !!!...

And well, about the spoiler, yeah, it’s absolutely necessary in this case, due to the poor rear traction of the VW New Beetle (even the engine was relocated, to help in that sense) and it looks weird, specially with such a size, but that’s another case of "function prevails over form"... =D