Monday, April 18, 2016

2005 Ford GT 2-Seater Coupe Grand Tourer Sports Car / Super Car - American Specs (Ford GT) 2010 Regular Series MB671 13/15 - 13/100 Diecast Scale 1:52 by Matchbox


El mundo de los negocios, especialmente cuando estamos hablando de las compañías más grandes, es un sitio poco recomendable para personas con, ya sabes, un alto sentido de la ética... 

La palabra empeñada, solía ser más que suficiente para cerrar grandes tratos entre caballeros; una simple palabra de aprobación, era aún más efectiva que un contrato de 500 páginas redactado por un pull de abogados, justamente porque esto era posible entre personas confiables, honestas y, en pocas palabras, con ética... 

Hoy en día, la palabra de un hombre de negocios vale muy poco: un día dice "si" en una negociación y el siguiente día se retracta, como si nada, por la razón que fuere y no le importa que su honor sea puesto en tela de juicio (tal vez porque no tiene demasiado honor, para empezar)... 

Si estás familiarizado con el mundo de los deportes a motor, entonces probablemente hayas escuchado sobre un intento fallido de Henry Ford II, para adquirir 50% de Ferrari S.p.A., en 1963, cuando esta última estaba enfrentando la bancarrota. 

Henry Ford II, a pesar de ser un hombre de negocios, fue sincero en su intención de ayudar a Ferrari a salir del hoyo; pero Enzo, "il commendatore", a último minuto, decidió invalidar el acuerdo, no tuvo las agallas de mantener su palabra, es así de simple. 

Los fanáticos de Ferrari justificarán su decisión y estoy consciente que nada sucede porque sí, pero eso no hace menos evidente, la falta de carácter de "il commendatore". 

Con todo, esta adquisición fallida, fue el gérmen que cambió significativamente el panorama de los deportes a motor, especialmente en las carreras de largo aliento y resultó, al final, más beneficioso para la industria automotriz completa, que lo que una adquisición exitosa hubiera traido. 

Mucho ha sido especulado sobre el destino de Ferrari en las manos de Ford, no voy a hablar de eso; más bien voy a presentar algo que está lejos de ser una especulación: el Auto Deportivo / Super Auto Coupé 2 Plazas Gran Turismo Ford GT de 2005

Una de las consecuencias de este fiasco del que estoy hablando, entre muchas, es que Henry Ford II estaba realmente irritado con tal desdén de Enzo y estaba absolutamente decidido a poner a Ferrari en la picota, derrotándolo en "su" propio territorio, donde Enzo se sentía cómodo: las carreras de alta alcurnia. 

El surgimiento de una leyenda fue inevitable, algunas veces una rivalidad entre gigantes es la mejor fuente para ideas que desafían el establecimiento y, por qué no, para coches que establecen un antes y un después en la historia automovilística. 

El Ford GT40 de 1966, después de dos años de fracasos (fue originalmente lanzado en 1964), desterró a Ferrari del primer lugar en el podio de las 24 Horas de Le Mans, cuatro años consecutivos (en 1966, desterró al cavallino rampante del segundo y tercer puesto también). 

Sí, Henry Ford II fue serio sobre patear el trasero de Enzo y lo hizo indudablemente: un "desvalido" enseñándole una lección de respeto a un "perro grande", por eso es que este triunfo fue tan épico y precisamente, rindiéndole tributo a este prodigioso carro de carreras, fue creado el Ford GT. 

Camilo Pardo, Jefe del Estudio Leyendas Vivientes de Ford, junto con J. Mays y el sr. Carroll Shelby, fueron los cerebros y los corazones detrás de este clásico automático moderno que estoy introduciendo esta vez. 

En mi opinión, como diseñador, puedo decir que la mejor decisión que pudieron tomar, fue preservar la mayor parte del "ADN" del auto de carreras de los 60s en esta interpretación reciente; porque el GT se convirtió en algo para la posteridad, a pesar que fue producido solo por dos años. 

Aparte de su estupendo diseño (el GT40, su ancestro, era ya vanguardista !!!), el GT es propulsado por un espléndido motor MODular V8, todo en aluminio, montado al centro, de 330 pulgadas cúbicas, 5.4 L, con supercargador Lysholm, clasificado en 550 hp, acoplado a una transmisión manual Ricardo de 6 velocidades y el modelo fue desarrollado en las instalaciones del SVT (Equipo de Vehículos Especiales, por sus siglas en inglés) así que, este coche es todo menos una broma !!! =PPPPP... 

Mi fascinación por Matchbox crece con cada modelo que consigo, pero como mencioné en una de mis primeras publicaciones, donde uno de sus diecast fue presentado, mi amor por esta marca comenzó cuando era un infante (de 6 ó 7 años) y no disminuyó, solo permaneció en hibernación. 

Escuché de colegas coleccionistas mayores, que en los 70s, podías conseguir modelos de las fantásticas Series vintage Superfast o Rolamatic, en mercados de pulgas localizados en la zona céntrica de mi ciudad natal, pero obviamente eso fue hace mucho tiempo luego, no tenía oportunidad de conseguir uno de ellos en mis primeros años. 

Mis padres no podían costear el comprar modelos de Matchbox para mí, ya que estos eran importados por coleccionistas, por su propia cuenta y eran cualquier cosa menos baratos. 

Ahora como adulto, le doy gracias DIOS, Quien me permite tener estos diminutos placeres, no es que en la actualidad yo sea adinerado o cosas por el estilo, pero DIOS me provee lo esencial y tengo contentamiento, ya sea que esté en abundancia o en escasez; esto me permite apreciar cada cosa en su justa medida y por eso es que disfruto esta afición calmadamente, no necesito alardear de nada. 

Un apreciado amigo mío, colega coleccionista e importador, me ayudó a conseguir este modelo, no recuerdo si en esa época (hace más de 4 años) este modelo estaba disponible en las tiendas minoristas, pero el surtido de diecast de Matchbox localmente, nunca fue tan bueno como en otros países de Europa y los Estados Unidos, por supuesto. 

El Ford GT de MBX ha sido elogiado por muchos coleccionistas de renombre alrededor del mundo y estoy de acuerdo con ellos, porque muy pocas reproducciones a escala, hechas por esta marca, han logrado este nivel de buen detalle, proporción y encanto hasta ahora. 

Pertenece a las series regulares, parece que no había mucha segmentación en las líneas de Matchbox en 2008; fue producido desde 2005, con al menos 13 iteraciones (incluyendo variaciones) y la mía parece ser la última lanzada. 

Tiene carrocería en diecast y chasis en plástico negro; el trabajo de pintura fue hecho en púrpura eléctrico con acabado Metalflake (algo nunca visto en el vehículo real) que me encanta y complementado por dos franjas de carreras plateadas, con contorno negro, un diminuto logo ovalado de Ford, al frente del capó y las lindas luces delanteras, muy detalladas en efecto. 

Tiene interiores blancos, con ventanas ahumadas, las llantas plásticas presentan diseño de rimes 10 Spoke Speed Wheels en cromado y fue hecho en Tailandia... 

2 Rey 19:15-19 "Y oró Ezequías delante de JEHOVÁ, diciendo: JEHOVÁ DIOS de Israel, que moras entre los querubines, sólo Tú eres DIOS de todos los reinos de la tierra; Tú hiciste el cielo y la tierra. Inclina, oh JEHOVÁ, tu oído, y oye;  abre, oh JEHOVÁ, tus ojos, y mira; y oye las palabras de Senaquerib, que ha enviado a blasfemar al DIOS Viviente. Es verdad, oh JEHOVÁ, que los reyes de Asiria han destruido las naciones y sus tierras; y que echaron al fuego a sus dioses, por cuanto ellos no eran dioses sino obra de manos de hombres, madera o piedra, y por eso los destruyeron. Ahora, pues, oh JEHOVÁ DIOS nuestro, sálvanos, te ruego, de su mano, para que sepan todos los reinos de la tierra que sólo Tú, JEHOVÁ, eres DIOS."

ENGLISH 
The business world, specially when we are talking about the largest companies, is a nasty place for people with, you know, a high sense of ethics... 


The word given, used to be more than enough to close big deals between gentlemen; a simple word of approval, was even more effective than a 500 pages contract drafted by a pull of lawyers, just because it was possible between people dependable, honest and, in a nutshell, with ethics... 

Nowadays, the word of a businessman is worth very little: one day he says "yes" in a negotiation and the next day he retracts, as though nothing, for whatever reason and he doesn’t care that his honor is called into question (maybe because he doesn’t have too much honor, to begin with)... 

If you’re familiarized with the world of motorsports, then probably you have heard about a failed attempt by Henry Ford II, of acquiring 50% of Ferrari S.p.A., in 1963, when the latter was facing bankruptcy. 

Henry Ford II, despite being a businessman, was sincere about his intention to help Ferrari to get out of the hole; but Enzo, "il commendatore", at the last minute, decided to invalidate the agreement, he didn’t have the guts to keep his word, is that simple. 

The fans of Ferrari will justify his decision and I’m aware that nothing happens just because, but it doesn’t make less evident, the lack of character of "il commendatore". 

Yet, this failed acquisition, was the germ that changed significantly the panorama of motorsports, specially in the long winded racing and it resulted, in the end, more beneficial for the whole automotive industry, than what a successful acquisition had brought. 

Much has been speculated about the fate of Ferrari in the hands of Ford, I’m not gonna talk about that; rather I will introduce something that is far from being a speculation: the 2005 Ford GT 2-Seater Coupe Grand Tourer Sports Car / Super Car

One of the consequences of this fiasco of which I’m talking about, among many, is that Henry Ford II was really nettled with such scorn from Enzo and he was absolutely decided to put Ferrari in the pillory, defeating him in "his" own territory, where Enzo felt comfortable: the highbred races. 

The rise of a legend was inevitable, sometimes a rivalry between giants is the best source for ideas that defy the establishment and, why not, for cars that establish a before and after in the automotive history. 

The 1966 Ford GT40, after two years of failures (it was originally released in 1964), banished Ferrari from the first place in the podium of the 24 Hours of Le Mans, four years in a row (in 1966, banished the cavallino rampante from the second and third places as well). 

Yeah, Henry Ford II was serious about kicking Enzo’s backside and he did it undoubtedly: an "underdog" teaching a lesson of respect to a "big dog", that’s why this triumph was so epic and precisely, paying tribute to this prodigious racing car, it was created the Ford GT. 

Camilo Pardo, Head of the Ford’s Living Legends Studio, along with J. Mays and mr. Carroll Shelby, were the brains and hearts behind this modern automatic classic that I’m introducing this time. 

In my opinion, as designer, I can say that the best decision they could made, was to preserve most of the "DNA" of the 60’s racing car in this recent rendition; because the GT became something for the posterity, despite it was produced only for two years. 

Apart from its gorgeous design (the GT40, its ancestor, was already avant-garde !!!), the GT is propelled by a splendid 330 cu in, 5.4 L, V8 All-Aluminum MODular engine, mid-mounted, with Lysholm supercharger, rated at 550 hp, coupled to a Ricardo 6 speed manual transmission and the model was developed in the SVT (Special Vehicles Team) facilities so, this car is anything but a joke !!! =PPPPP... 

My fascination for Matchbox grows with every single model I get, but as I mentioned in one of my first publications, where one of its diecast was featured, my love for this brand began when I was an infant (6 or 7 years old) and it didn’t diminish, it just remained in hibernation. 

I heard from older fellow collectors, that in the 70s, you could get models from the fantastic vintage Superfast or Rolamatic Series, in flea markets located in the downtown area of my hometown, but obviously it was a long time ago so, I didn’t have a chance to get one of them in my earlier years. 

My parents couldn’t afford to buy Matchbox models for me, since these were imported for collectors, at their own expense and they were anything but cheap. 

Now as adult, I thank GOD, Who let me have these tiny pleasures, it’s not that nowadays I’m wealthy or things like that, but GOD provides me the essentials and I have contentment, either I’m in abundance or in shortage; it lets me appreciate each thing in its right measure and that’s why I enjoy this hobby quietly, I don’t need to brag about anything. 

An appreciated friend of mine, fellow collector and importer, helped me to get this model, I don’t remember if at that time (more than 4 years ago) this model was available in the retail stores, but the assortment of Matchbox diecasts locally, never was as good as in other countries from Europe and in the United States, of course. 

The Ford GT by MBX has been praised by many reputed collectors around the world and I do agree with them, because very few scale reproductions, made by this brand, have achieved this level of good detail, proportion and charm until now. 

It belongs to the regular series, it seems that there was not much segmentation in the lines of Matchbox in 2008; it was produced since 2005, with at least 13 iterations (including variations) and mine seems to be the last one released. 

It has diecast body and black plastic chassis; the paint job was made in electric purple with Metalflake finishing (something never seen in the actual vehicle) that I love and complemented by tampos for two racing silver stripes, with black outline, a tiny oval Ford logo, on the front of the hood and the nice head lights, very detailed indeed. 

It has white interiors, with smoked windows, the plastic wheels feature 10 Spoke Speed Wheels rims design in chrome and it was made in Thailand... 

2 Kin 19:15-19 "And Hezekiah prayed before the LORD, and said: O LORD GOD of Israel, which dwellest between the cherubims, Thou art the GOD, even Thou alone, of all the kingdoms of the earth; Thou hast made heaven and earth. LORD, bow down thine ear, and hear: open, LORD, thine eyes, and see: and hear the words of Sennacherib, which hath sent him to reproach the Living GOD. Of a truth, LORD, the kings of Assyria have destroyed the nations and their lands, and have cast their gods into the fire: for they were no gods, but the work of men's hands, wood and stone: therefore they have destroyed them. Now therefore, O LORD our GOD, I beseech Thee, save Thou us out of his hand, that all the kingdoms of the earth may know that Thou art the LORD GOD, even Thou only."

2 comments:

Dennis aka Katsuden said...

So much for Henry Ford for not upholding his words ... I not familiar with Ford been into racing cars like this, maybe the company did well in the past and has a reputation in contributions of the earliest car around. In fact this sleek model is rather pleasing to the eyes. Uncommon colour yet suits the style perfectly. Nice die-cast and I think the head lights were well made. Thank you for sharing your childhood passion for toy cars and sustaining that flame till now. We treasure the stuff more when we finally obtain what we once could afford.

chrismandesign said...

errrrrrrr, Uhmmm I think you were confused, pal... It was not Henry Ford II but Enzo Ferrari who doesn’t keep his word =P... Maybe in a future publication, I will delve more into the history of Ford in the motorsports; but yeah, such company has made many contributions to the world of car racing in fact...

HEHE, sometimes it’s pretty fine to share when you found this passion for collecting, because that’s part of what you are !!!... At the time I got this model, I didn’t know it was so coveted, but now I truly understand why, it’s wonderful, it shows how great Matchbox can be, creating nice scale models for us !!!... =D