Sunday, July 9, 2017

1948 Ford Super Deluxe Station Wagon Woodie Custom (1948 Ford) 2003 Wild Wood Hot Wheels 100% Series -Limited Edition for the Adult Collector- 1/2 Diecast Scale 1:64 by Hot Wheels


Que los autos son representaciones tangibles de la era en que fueron concebidos, producidos y lanzados, es algo claramente establecido por historiadores, sociólogos, expertos en la industria automotriz y estudiosos de la cultura popular... 

Yo mismo he estado introduciendo esta idea en varias publicaciones y pienso que no necesitas ser un especialista para notarlo; quiero decir, mirar un coche, especialmente un carro antiguo con el cual estás relacionado de una forma u otra, inmediatamente desencadena un recuerdo en tu mente de un pasado reciente o distante... 

Simplemente no puedes evitarlo, porque algunas experiencias de tu vida transcurren en un auto; no tiene que ser tu coche, puede ser el de tu padre, tu madre, tu hermano, tu tío, tu abuelo y por eso es que son también llamados cápsulas de tiempo. 

Pero incluso cuando te quedas mirando un vehículo viejo, que no está relacionado contigo de ninguna manera, te "teletransporta" a una época diferente y supongo que eso es exactamente lo que sientes mirando una Woody Station Wagon. 

Esta es la clase de vehículos que siempre considerarás algo especial, no basado en una opinión arbitraria y enteramente subjetiva, sino porque sobresalen por sus características únicas, perceptibles a simple vista. 

Mi invitada para hoy es una de esas maravillas sobre ruedas: la Ford Super Deluxe Station Wagon Woodie de 1948, no en la versión de concesionario, más bien en una versión moderadamente personalizada, que preserva la mayor parte de su estética y encanto clásico. 

Ahora, la tipología Station Wagon evolucionó de un transporte austero y utilitario, a un vehículo lujoso en asunto de una década más o menos y eso es algo muy inusual en el mercado automotriz. 

Las causas para semejante salto de categoría o segmento son básicamente: el laborioso proceso de producción que esta clase de automóvil involucra y también, el material principal usado para construir la cabina, a saber, madera. 

Si bien la madera es un material renovable y relativamente abundante, lo cual podía hacer asequible la fabricación de carrocerías, algunas veces aún más asequible que trabajando con lámina metálica, la mano de obra calificada requerida para estos fines es costosa. 

Solo con la excepción de Ford, la mayoría de Woody Wagons eran completadas por firmas independientes, en una construcción de carrocería sobre el chasis; esas eran las principales razones de porque estos vehículos fueron el tope de línea y sus cifras de producción fueron muy bajas. 

Las Woody Station Wagons fueron lo más cercano a un auto a la medida hecho jamás por los más grandes fabricantes de coches, debido precisamente a la noble presencia de la madera en su producción, un material relacionado con el lujo, la filigrana, la calidez, las cosas hechas a mano y son todavía muy apreciadas por muchos entusiastas de los carros alrededor del mundo, incluyendo el suscrito !!!... 

Bueno, no quiero dejar inconcluso uno de los temas que he estado abordando recientemente en mi blog, es decir, cuáles son los principales rasgos para distinguir un verdadero diecast premium... 

A propósito, sería una buena idea leer la introducción del tema que nos ocupa en la publicación correspondiente y también, vale la pena mencionar que esta información NO está dirigida a aquellos que creen saber demasiado sobre esta afición de coleccionar autos en diecast y que, sin embargo, pagan cualquier cantidad de dinero que otros quieran cobrarles, sin chistar o preguntar por qué; más bien, está dirigida a aquellos que no quieren desperdiciar miserablemente su dinero ganado con esfuerzo e invertirlo sabiamente (supongo que debe haber unos cuantos por ahí)... 

Siendo establecido que hay al menos cuatro categorías de diecast, dependiendo de sus características particulares (Regular/Estándar, Adulta/Rango Medio, De Lujo/Gama Alta y Premium), que pueden dar lugar a otras subcategorías, podemos profundizar un poco en los principales parámetros o rasgos que te permiten diferenciar un diecast premium, objetivamente y en orden de importancia, a saber: 

1. Realismo; 

2. Nivel de Detalle

3. Calidad y Tipo de Acabados; 

4. Cantidad de Piezas; 

5. Edición Limitada y Rareza; 

6. Extras o Bonus Incluidos; 

7. Factor Precio. 

Cuando quieres conseguir un verdadero diecast premium, la primera cosa que debes considerar es el realismo, es decir, el grado de semejanza con un vehículo real, esto aplica tanto para autos de producción como para autos conceptuales, tanto para autos de concesionario como para autos de carreras; cuanto más un modelo luce como la cosa real, más confiado puedes estar en tener un verdadero diecast premium en tus manos. 

El realismo depende de varios aspectos y está directamente relacionado con el segundo, tercer y cuarto parámetros ya mencionados, por eso es el más importante de todos; además, no puedes "simular" el realismo y el grado de realismo que esperas de un diecast premium está muy por encima del promedio, es algo que puedes observar a simple vista, por esa misma razón es un parámetro objetivo y confiable. 

Ninguna compañía de diecast puede ofrecer realismo en sus productos, sino está dispuesta a hacer una considerable inversión en el área diseño e investigación de mercado, producción interna o externa (ahora se ha impuesto el modelo de externalización), comercialización y distribución, así que nunca es barato fabricar un diecast premium. 

Este parámetro involucra un desarrollo cuidadoso, normalmente basado en copias de los planos originales y/o los archivos CAD del vehículo, con el fin de crear un modelo reducido a escala con precisión, lo que nos lleva al pago de una licencia externa, algunas veces es acompañado por un certificado de autenticidad, un autoadhesivo holográfico u otros elementos distintivos, los cuales ayudan a garantizar que la réplica a escala reproduce tan fielmente como es posible el vehículo real. 

La calidad de los moldes, el ajuste de las piezas, la correcta selección de la aleación de diecast y otros materiales como plástico y caucho, sin mencionar los acabados específicos, son fundamentales para un resultado excelente. 

Si bien los diecast premium son fieles a cierta escala, la escala en sí misma no representa un parámetro para juzgar si un diecast es premium o no; puedes encontrar diecast premium en todas las escalas regulares (1:12, 1:18, 1:24, 1:43, 1:64, 1:87), pero también en escalas intermedias. 

Sin embargo, lograr un gran realismo en escalas más pequeñas es más complejo que en las más grandes luego, un diecast premium en escala más pequeña no necesariamente es menos costoso de producir, más bien por el contrario... 

Más sobre este tema particular en publicaciones futuras, por si acaso quieres chequearlo... 

Ahora que estoy hablando de diecast premium, es muy apropiado presentar un modelo que pertenece a esta categoría, simplemente porque siempre aprendemos mejor cuando la teoría es reforzada por ejemplos prácticos, no lo crees ???... 

Hot Wheels NO tiene otra línea premium en su catálogo, no te dejes engañar, Hot Wheels 100% es el único esfuerzo serio en ese sentido de la marca azul de Mattel y hasta ahora, ninguna de las otras líneas se acerca a lo que se ha logrado con este producto. 

Quiero decir y a riesgo de sonar extremadamente irónico (lo cual no me incomoda en lo absoluto): esta línea es tan buena, que no parece algo hecho por Hot Wheels, punto, ya lo dije !!! =PPPPP... 

Lo conseguí con la ayuda de un amigo mío, colega coleccionista e importador, hace más de 3 años; debo decir que esta línea está llegando a ser más difícil de conseguir con el pasar del tiempo y no es de extrañar; pertenece a la Serie Wild Wood Hot Wheels 100% de 2003; 7 variaciones de color (incluyendo la publicada aquí) han sido hechas de esta réplica a escala, todas ellas para la línea 100% y una de ellas fue hecha específicamente para la Serie Oil Can. 

Como prácticamente todos los modelos de esta línea, ofrece construcción completa en diecast, con un extraordinario nivel de detalle; con respecto al trabajo de pintura, fue hecho en azul celeste con un sutil acabado de escarcha metálica, el techo fue pintado en negro mate y los "paneles de madera" recibieron beige y naranja en contraste, que visualmente funcionan muy bien imitando la madera, también, más tampos fueron incluidos para las luces frontales y direccionales, parrilla frontal, molduras cromadas alrededor de la carrocería, manijas de las puertas y marcos de las ventanas; el chasis fue pintado en negro brillante, con toques de pintura en plateado para el sistema de escape y los bómperes frontal / trasero. 

Las ventanas transparentes tienen bonitas calcomanías en la parte trasera, justo como las woody wagons reales en los 60s; los interiores fueron trabajados en negro, un par de tablas de surf indedendientes en naranja rojizo fueron agregadas y lucen grandiosas; ofrece apertura del capó con motor detallado, que es un inserto plástico cromado; de hecho, tiene más del doble de partes que un modelo de línea regular; las ruedas son multiparte (hay en efecto una rueda de repuesto completa montada sobre la puerta trasera), presentando diseño de rimes realista y deportivo 5 Spoke en cromado, con llantas labradas en caucho tipo off-road, incluye una base de exhibición, con cubierta acrílica y fue hecho en China !!!... 

Jua 10:24-30 "Y le rodearon los judíos y le dijeron: ¿hasta cuándo nos turbarás el alma? Si tú eres el CRISTO, dínoslo abiertamente. JESÚS les respondió: os lo he dicho, y no creéis; las obras que yo hago en nombre de mi Padre, ellas dan testimonio de MÍ; pero vosotros no creéis, porque no sois de mis ovejas, como os he dicho. Mis ovejas oyen mi voz, y yo las conozco, y me siguen, y yo les doy vida eterna; y no perecerán jamás, ni nadie las arrebatará de mi mano. Mi Padre que me las dio, es mayor que todos, y nadie las puede arrebatar de la mano de mi Padre. Yo y el Padre UNO somos. 

ENGLISH 
That cars are tangible representations of the era when they were conceived, produced and released, is something clearly established by historians, sociologists, experts in the automotive industry and scholars of the popular culture... 


I myself have been introducing this idea in several publications and I think that you don’t need to be a specialist to notice it; I mean, to see a car, specially an old car with which you are related in one way or another, immediately triggers a memory in your mind from a recent or distant past... 

You just can’t help it, because some experiences of your life happen in a car; it doesn’t have to be your car, it could be your father’s, mother’s, brother’s, uncle’s, grandad’s and that’s why they are also called time capsules. 

But even when you stare at an old vehicle, that is not related with you in no way, it "teleports" you to a different time and I guess that’s exactly what you feel looking at a Woody Station Wagon. 

This is the kind of vehicles you will always consider something special, not based in an arbitrary and entirely subjective opinion, but because they stand out by their unique features, perceptible to the naked eye. 

My guest for today is one of those marvels on wheels: the 1948 Ford Super Deluxe Station Wagon Woodie, not in the stock version, rather in a moderately customized version, that preserves most of its classic aesthetics and charm. 

Now, the Station Wagon typology evolved from an austere and utilitarian conveyance, to a luxurious vehicle in a matter of a decade or so and that’s something very unusual in the automotive market. 

The causes of such leap of category or segment are basically: the laborious production process that this kind of automobile involves and also, the main raw material used to build the cabin, namely, wood. 

While wood is a renewable and relatively abundant material, which could make affordable the manufacturing of bodyworks, sometimes even more affordable than working with metal sheet, the skilled labor required for these purposes is costly. 

Only with the exception of Ford, most Woody Wagons were completed by independent firms, in a body-on-frame construction; those are the main reasons why these vehicles were the top of the line model and their production figures were very low. 

The Woody Station Wagons were the closest thing to a bespoke car ever made by the largest car manufacturers, due precisely to the noble presence of wood in their production, a material related with luxury, filigree, warmth, handmade things and they are still much appreciated by many car enthusiast around the world, including the undersigned !!!... 

Well, I don’t want to leave unfinished one of the topics that I have been addressing recently in my blog, ergo, which are the main traits to distinguish a true premium diecast... 

By the way, it would be a good idea to read the introduction of the topic at hand in the corresponding publication and also, it’s worth mentioning that this information is NOT intended to those who think they know too much about this hobby of collecting diecast cars and who, however, pay any amount of money others want to charge them, without flinching or asking why; rather, it’s intended for those who don’t want to trifle away miserably their hard earned money and invest it wisely (I guess there must be a few out there)... 

Being established that there are at least four categories of diecast, depending on their particular features (Regular/Standard, Adult/Mid-Range, Deluxe/High-End and Premium), which can give rise to other subcategories, we can delve a bit in the main parameters or traits that let you differentiate a premium diecast, objectively and in order of importance, namely: 

1. Realism; 

2. Level of Detail

3. Quality and Type of Finishes; 

4. Amount of Pieces; 

5. Limited Edition and Rarity; 

6. Extras or Bonus Included; 

7. Price Factor. 

When you want to get a true premium diecast, the first thing you must consider is realism, that is to say, the degree of similarity with an actual vehicle, it applies both for production cars as for concept cars, both for stock cars as for racing cars; the more a model looks like the real thing, the more confident you can be about having a true premium diecast in your hands. 

Realism depends on several aspects and it’s directly related with the second, third and fourth parameters already mentioned, that’s why it’s the most important of all; besides, you can’t "simulate" realism and the degree of realism you expect from a premium diecast is well above the average, it’s something you can observe naked eye, for that very reason it’s an objective and reliable parameter. 

No diecast company can offer realism in its products, if it’s not willing to make a substantial investment in the area of design and market research, internal or external production (now it has been imposed the outsourcing model), commercialization and distribution, so it’s never cheap to manufacture a premium diecast. 

This parameter involves a careful development, normally based on copies of the original blueprints and/or CAD files of the vehicle, in order to create a model scaled down with precision, which lead us to the payment of an external license, sometimes it’s accompanied by a certificate of authenticity, a holographic sticker or another distinctive elements, which help ensure that the scale replica reproduces as accurately as possible the actual vehicle. 

The quality of molds, the fit of the pieces, the selection of the right diecast alloy and other materials like plastic and rubber, not to mention the specific finishes, are also essential for an excellent outcome. 

While premium diecast are usually faithful to certain scale, the scale in itself doesn’t represent a parameter to judge if a diecast is premium or not; you can find premium diecast in all the regular scales (1:12, 1:18, 1:24, 1:43, 1:64, 1:87), but also in intermediate scales. 

However, to achieve a great realism in smaller scales is more complex than in the bigger ones so, a premium diecast in smaller scale not necessarily is less expensive to produce, rather conversely... 

More on this particular topic in future publications, just in case you wanna check it out... 

Now that I’m talking about premium diecast, it’s very appropriate to feature a model that belongs to this category, just because we always learn better when theory is reinforced by practical examples, don’t you think so ???... 

Hot Wheels has NO other premium line in its catalog, don’t be fooled, Hot Wheels 100% is the only serious effort in that sense by the blue brand of Mattel and until now, none of the other lines comes close to what has been achieved with this product. 

I mean and at risk of sounding extremely ironic (which doesn’t bothers me at all): this line is so good, that it doesn’t seem like something made by Hot Wheels, period, I already said so !!! =PPPPP... 

I got it with the help of a friend of mine, fellow collector and importer, more than 3 years ago, I must say that this line is becoming harder to get with the passage of time and it’s no wonder; it belongs to the 2003 Wild Wood Hot Wheels 100% Series; 7 color variations (including the one published here) have been made of this diecast replica, all of them for the 100% line and one of them was made specifically for the Oil Can Series. 

As virtually all the models of this line, it offers full diecast construction, with an extraordinary level of detail; regarding the paint job, it was made in glossy azure blue with subtle metal flake finishing, the roof was painted in matte black and the "wood panels" received beige and orange in contrast, that visually work very well imitating wood, also, more tampos were included for the front and signal lights, front grille, chrome moldings around the body, door handles and windows frames; the chassis was painted in glossy black, with touches of paint in silver for the exhaust system and front / rear bumpers. 

The clear windows have nice decals at the rear, just like the actual woody wagons in the 60s; the interiors were worked in black, a pair of independent surfboards in reddish orange were added and look great; it offers openable hood with detailed engine, which is a plastic insert chrome; in fact, it has more than the twice as many parts than a model from the regular line; the wheels are multipart (there is indeed a complete spare wheel mounted on the tailgate), featuring realistic and sporty 5 Spoke rims design in chrome, with off-road type styled rubber tires; it includes an exhibition base, with acrylic cover and it was made in China !!!... 

Joh 10:24-30 "Then came the Jews round about HIM, and said unto HIM: wow long dost thou make us to doubt? If thou be the CHRIST, tell us plainly. JESUS answered them: I told you, and ye believed not: the works that I do in my Father's name, they bear witness of me. But ye believe not, because ye are not of my sheep, as I said unto you. My sheep hear my voice, and I know them, and they follow ME: And I give unto them eternal life; and they shall never perish, neither shall any man pluck them out of my hand. My Father, which gave them me, is greater than all; and no man is able to pluck them out of my Father's hand. I and my Father are ONE."

6 comments:

Dennis aka Katsuden said...

It seems that you have now reviewed yr toys at a more systematic and I have seen some reviews evaluating each factor with scoring and charting the attributes. Pretty professional I supposed. Back to the car which I think the design is not something that easily digested at first sight. It can be seen rather peculiar with a model front design yet a turn of old fashion to sudden wooden carriage. On the the hand, unique and definitely spacious accommodating even surf boards.

chrismandesign said...

Yeah pal, as I learn more about this hobby and my collection, I think I can complement my publications, introducing information that will be valuable, not only to know the story behind my toys, but also the kind of things I would have liked to know when I was rookie as collector... Sometimes it’s far from easy to find it and many "fellow" collectors are not willing to share it with others, but I do... Also, the more you love something, the more you wanna talk about it, you know !!!...

The old Woodie Station Wagons, which actually feature most of the cabin made of wood, are a pure anachronism, a rarity in this time when even the metal sheet is progressively replaced by plastic and composite materials... They are anything but a familiar vision nowadays, they remind us better times, when you could see handmade object more often... Not the cup of coffee for everybody, but undoubtedly a singular kind of vehicle, quite practical and really appreciated by those who, just like me, are lovers of the old stuff, where you can see the hand of artisans !!!... =D

LEon said...

Bro you are really expert in Toy cars. Professional!

Anyway the 2 surfboards are rarely seen in toy cars and the bonnet can be open too! Way cool!

chrismandesign said...

Thanks pal, it looks like I’m becoming more experienced over time and somehow it is reflected in my publications...

The Woodie Station Wagons at that time were luxurious vehicles in fact, so when I see elements like that pair of surfboards at the rear end and the sporty wheels, I can’t help but feeling that it was an excellent decision made by the designers at Hot Wheels; the result is a lovely vehicle with premium quality, something you don’t see very often in this brand, if you ask me !!!... =OOOOO

David John Shewsbury said...

This station wagon is simply awesome both as a scale model and real life vehicle... we have the better modern version nowadays but nothing beat the nostalgic value of such classic!!!

chrismandesign said...

When it comes to nostalgia, Woody Wagons are the queens by their own merits and largely due to the use of actual wood panels that the old vehicles of this typology included in at least 60% of the bodywork... They are a piece of craftsmanship, an exquisite anachronism and a symbol of a bygone era !!!... Hot Wheels made a wonderful work here and it’s even more valuable because it’s part of its only Premium Line ever !!!... =OOOOO